Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-01-12, 23:51
Medlem
laxmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Jack
Mycket socker du hade i din du. Jag kör på följande:

1 dl Balsamvinäger
1-2 Matskedar farinsocker
½ Matsked vatten.

Låt sjuda tills det blir som en sirap. Tar väl runt 10 minuter.

Det där sparar jag i min egna lilla kokbok. Tack så mycket!

Tycker det låter underbart gott, jag är inne på italienskt för tillfället. Har du några länkar om just italienskt så hade jag inte tackat nej. Ta dom här eller i pm!
Citera
2009-01-13, 19:05
Medlem
Mortal Sins avatar
Knaperstekt lök hur lyckas jag? Har 3 skivade lökar i en panna med en klick smör på låg värme vill ha den knaprig är det rätt väg att gå? Inte bränd utan knaprig och fin.
Citera
2009-01-13, 19:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortal Sin
Knaperstekt lök hur lyckas jag? Har 3 skivade lökar i en panna med en klick smör på låg värme vill ha den knaprig är det rätt väg att gå? Inte bränd utan knaprig och fin.
Det kommer tyvärr inte bli knaprigt. Vad du måste göra är att doppa den skivade löken i Maizena. Stek den sedan gyllene i olja och torka den därefter på låg värme i ugn tills den är riktigt knaprig. Obs, kör du på högre värme så blir löken alldeles för brun.

~Paul~
Citera
2009-01-13, 20:57
Medlem
Ett par frågor:

1. Finns det teflonpannor eller andra nonstickpannor på vilka man kan använda metallredskap, på riktigt?

2. Vilken sorts non-stickpanna är mest värmebeständig/utgör det bästa substitutet för gjutjärn vid högtemperatursstekning?

3. Går det att använda gjutjärnspannor på glashäll eller pajar man hällen?
Citera
2009-01-16, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Ett par frågor:

1. Finns det teflonpannor eller andra nonstickpannor på vilka man kan använda metallredskap, på riktigt?

2. Vilken sorts non-stickpanna är mest värmebeständig/utgör det bästa substitutet för gjutjärn vid högtemperatursstekning?

3. Går det att använda gjutjärnspannor på glashäll eller pajar man hällen?
1. Nope, beläggningarna är att likna vid plast som i alla fall är klenare än metall.
2. Återigen, nyckelordet är plast. Plast och hög temperatur går inte ihop.
3. Klart det går, men man får ju inte dunka ner den i hällen.
Citera
2009-01-18, 00:03
Medlem
Vidfamnes avatar
Ska göra en pastasås nu som jag ska ha mjölk i men grejen är den att mjölken gick ut för fyra dagar sedan men har stått oöppnad i kylen hela tiden.
Kan jag använda den ändå utan att såsen blir sur?

// Ivar Vidfamne
Citera
2009-01-18, 00:35
Medlem
Mr Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidfamne
Ska göra en pastasås nu som jag ska ha mjölk i men grejen är den att mjölken gick ut för fyra dagar sedan men har stått oöppnad i kylen hela tiden.
Kan jag använda den ändå utan att såsen blir sur?

// Ivar Vidfamne

Smaka på den, om den smakar okej, kör på det. Om det endå blir äckligt, gå och köp mat..
Citera
2009-01-18, 13:03
Medlem
Harry_Hallers avatar
Smakmässigt sett, hur fungerar en kombination av rökt lax och parmaskinka på ex. en toast som förrätt?
Citera
2009-01-18, 13:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Smakmässigt sett, hur fungerar en kombination av rökt lax och parmaskinka på ex. en toast som förrätt?
Slöseri med resurserna. Den rökta smaken kommer att ta över.

~Paul~
Citera
2009-01-18, 20:09
Medlem
Sådana där flaskor som man "spritsar" sås med på restauranger, var kan man få tag på såna?
Citera
2009-01-18, 20:20
Medlem
Mr Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _-sajmon-_
Sådana där flaskor som man "spritsar" sås med på restauranger, var kan man få tag på såna?

Bor du i Stockholm? Vet att de har funnits på Cordon Bleu i varje fall. De finns här över atlanten på Dean&Deluca, men antar att det inte är till någon vidare hjälp.
Citera
2009-01-18, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Jack
Bor du i Stockholm? Vet att de har funnits på Cordon Bleu i varje fall. De finns här över atlanten på Dean&Deluca, men antar att det inte är till någon vidare hjälp.

Haha, nah, tyvärr hjälper det inte särskilt mycket. Men det skulle ju kunna va en ursäkt för att åka till NY igen :P

Ingen som vet om det finns i gbg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in