Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-11-13, 10:52
Medlem
Hur kan jag enklast (eller överhuvudtaget) smaksätta min curry?

då jag har sett att det dyker upp mangocurry etc. på kryddhyllorna men hur kan jag göra det hemma då jag tex. ska currysteka min kyckling med en till smak?
Citera
2009-11-13, 11:23
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Förlåt alla oss slöfockar som inte svarade i tid.
OM det blir fler tillfällen kommer ett par förslag:
*Fylld lövbiff med gräddsås och potatiskroketter.

Köp en burk Cantadou färskost (ex fyra peppar eller vitlök beroende på vad ni gillar) och fyra lövbiffar samt potatiskroketter.
Börja med att stoppa in kroketterna i ugnen 20 min.
Ta en fjärdedels burk Cantadou på två av lövbiffarna och lägg de andra ovanpå. Fäst med tandpetare.
Stek 2-3 minuter per sida.
Lägg dem i en form med med folie över och lägg en ordentlig klick smör i pannan.
Gör en bottenredning med två ordentliga matskedar mjöl och häll på 2,5 dl vatten och lika mycket vispgrädde.
Tillsätt resten av färskosten och 1,5 msk kycklingfond och låt puttra ett par minuter.
Den rätten bör ta 30 minuter och rymmas inom budgeten.
Falsk wienerschnitzel med stekt potatis
Köp fläskschnitzel, 8 potatisar, matlagningsgrädde, citron och anjovis.
Koka potatisarna i förväg.
Lägg schnitzlarna under plastfolie och banka på dem ordentligt med gjutjärnspannan så att den blir hälften så tjock och dubbelt så bred.
Stek potatisarna och panera schnitzlarna. (ta först ägg och därefter ströbröd).
Sätt potatisarna i en ugnssäker form och låt dem vara i ugnen på strax under 100 grader.
Stek schnitzlarna 3-4 minuter per sida så de blir snyggt bruna.
Ta någon färdig sås (exempelvis Jensens Bøfhus rödvinssås) och värm den. Den får INTE koka.
Skär citronskivor och lägg det och en anjovisfilé på varje schnitzel.
Servera med den stekta potatisen och såsen.
Om potatisen är förkokt tar det 20-25 minuter att göra. Med Jensen-såsen får du kanske stretcha hundralappen en tia eller två.
*Hemmagjord pyttipanna
Ta en massa färdigkokt potatis, lök, något kött (kyckling, fläsk eller nöt, allt går bra) korv (gärna kryddstark) och tärnad bacon och stek i omgångar. Värm upp allt och stek ett par ägg.
Tycker ni det är torrt kan du hälla i en skvätt grädde.
Otroligt mycket godare än krögarpytten.
Öl och HP-sås (och en liten porsbrännvin) är trevliga tillbehör.
tar du rester känns den här maten gratis. Kan nog klaras på ungefär 40 minuter.

Tre tips till nästa middag...
Lycka till!
Gregorius (aka Smålandtintin)

Tack för de recepten! Låter mycket trevliga, eftersom jag nästa aldrig har tid att laga mat passar de perfekt.
Citera
2009-11-13, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aeggis
Hur kan jag enklast (eller överhuvudtaget) smaksätta min curry?

då jag har sett att det dyker upp mangocurry etc. på kryddhyllorna men hur kan jag göra det hemma då jag tex. ska currysteka min kyckling med en till smak?
Är nog trög, men jag fattar faktiskt inte frågan. Menar du hur man använder burkcurry?
Fräs mycket smör och låt curryn steka med någon minut. Ta bort kastrullen från plattan och rör i tre msk mjöl. Häll i matlagningsgrädde och vatten samt kycklingfond och lite salt och låt koka i tre minuter.
Voila så har du en currysås.
(Har du steksky från kycklingen ger det såsen extra stuns. Ta då bort lite av kycklingfonden.)
Eller menar du något mer än curry man kan smaksätta med?
Sambal oelek om du vill ha den mycket stark. Mango Chutney om du vill ha det milt.
Citera
2009-11-13, 14:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Är nog trög, men jag fattar faktiskt inte frågan. Menar du hur man använder burkcurry?
Fräs mycket smör och låt curryn steka med någon minut. Ta bort kastrullen från plattan och rör i tre msk mjöl. Häll i matlagningsgrädde och vatten samt kycklingfond och lite salt och låt koka i tre minuter.
Voila så har du en currysås.
(Har du steksky från kycklingen ger det såsen extra stuns. Ta då bort lite av kycklingfonden.)
Eller menar du något mer än curry man kan smaksätta med?
Sambal oelek om du vill ha den mycket stark. Mango Chutney om du vill ha det milt.
Har inte sett de produkterna heller, men antar dom skickat i extra med mango fattar jag det som, om det nu är kryddor vi pratar om.
Citera
2009-11-13, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har inte sett de produkterna heller, men antar dom skickat i extra med mango fattar jag det som, om det nu är kryddor vi pratar om.
Sankta Maria har en lite dyrare curry som heter Mango Curry. Det blir en grym currysås av den!
Citera
2009-11-15, 00:16
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Kan jag värma upp en matlåda med frusen köttfärssås nu, äta halva och sen frysa in resten igen? Har varit frusen i 2-3 dagar..
Hade tänkt äta resten imorgon.
Citera
2009-11-15, 00:22
Medlem
Ska väl inte vara alltför bra att frysa in samma mat i flera omgångar, vad jag ar läst och fått förklarat för mig. Anledningen till det vet jag inte. Men varför inte värma på lådan nu, äta halva och ställa in resten i kylskåpet till imorrn ? Varför ska du frysa in andra halvan över natten för bara ?
Citera
2009-11-15, 00:23
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohlsson
Ska väl inte vara alltför bra att frysa in samma mat i flera omgångar, vad jag ar läst och fått förklarat för mig. Anledningen till det vet jag inte. Men varför inte värma på lådan nu, äta halva och ställa in resten i kylskåpet till imorrn ? Varför ska du frysa in andra halvan över natten för bara ?

Nej, det var det jag tänkte.
Det behöver jag ju iofs inte göra. Så länge det går bra att kyla den igen nu efter att den har blivit värmd så..
Citera
2009-11-15, 14:31
Bannlyst
Dagens rätt (eller fel)

Är febrig, så jag tänkte göra en sats pytt för att slippa åka till affären.
När jag börjar steka tänkte jag hälla på mycket paprikapulver, men upptäcker för sent att jag tagit kanel istället!
Upptäckte när jag kryddat färdigt att det blev bästa pytten någonsin.
Någon som har tips vad mer man kan ha kanel till. Vad jag vet har jag bara haft det till bullar och gröt innan.
Citera
2009-11-15, 14:37
Medlem
Citat:
När jag börjar steka tänkte jag hälla på mycket paprikapulver, men upptäcker för sent att jag tagit kanel istället!
Någon som har tips vad mer man kan ha kanel till. Vad jag vet har jag bara haft det till bullar och gröt innan.

Varm choklad
Citera
2009-11-15, 14:40
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Äppelkaka
Citera
2009-11-15, 14:44
Medlem
klybans avatar
Men efterrätter och söta saker kan vi ju lista upp hur mycket som helst.
Men i vanlig middagsmat så är det sparsamt använt här i SE.

Gjorde rub på kanel bland annat som bliv väldigt god.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in