Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-11-10, 18:44
Medlem
gosns avatar
Freestylade en sås efter ett Gordon Ramsey-avsnitt (tror jag) för ett tag sen:

stek schallotenlök och champinjoner
klicka i lite dijonsenap och en skvätt worcestersås
i med konjak och flambera
på med grädde

Fast jag hade ingen konjak hemma så jag tog någon slags grappa-liknande portugisisk sprit och det blev finfint. Nu vill jag göra såsen igen men nu är även den spriten slut och jag har inga pengar att köpa ny för. Har dock ett hyffsat blandat barskåp hemma, kan man byta ut konjaken mot något annat?
Citera
2009-11-10, 18:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosn
Freestylade en sås efter ett Gordon Ramsey-avsnitt (tror jag) för ett tag sen:

stek schallotenlök och champinjoner
klicka i lite dijonsenap och en skvätt worcestersås
i med konjak och flambera
på med grädde

Fast jag hade ingen konjak hemma så jag tog någon slags grappa-liknande portugisisk sprit och det blev finfint. Nu vill jag göra såsen igen men nu är även den spriten slut och jag har inga pengar att köpa ny för. Har dock ett hyffsat blandat barskåp hemma, kan man byta ut konjaken mot något annat?
Nog lättare att du berättar lite vad du har i ditt skåp.
vermouth, whiskey, calvados tom vit/rödvin skulle funka.
Allt handlar om att hitta rätt mängd, som passar.
Citera
2009-11-10, 19:10
Medlem
gosns avatar
Hm. Har Jack Daniels och vitt vin (brinner väl inte?) från den listan.

I övrigt vodka (och smaksatt sådan), pernod, vit rom, southern comfort, sambuca, martini, en pytteliten skvätt av den där grappa-liknande, diverse likörer (citrus, banan, körsbär, grädde, kaffe), gin och tequila. Och öl.
Citera
2009-11-10, 20:33
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gosn
Hm. Har Jack Daniels och vitt vin (brinner väl inte?) från den listan.

I övrigt vodka (och smaksatt sådan), pernod, vit rom, southern comfort, sambuca, martini, en pytteliten skvätt av den där grappa-liknande, diverse likörer (citrus, banan, körsbär, grädde, kaffe), gin och tequila. Och öl.
Jag tror det skulle bli intressant med Sambuca....
Citera
2009-11-10, 22:53
Medlem
gosns avatar

En blandning av JD och vin kanske?! Nej, jag har fan ingen aning...
Citera
2009-11-10, 23:45
Medlem
klybans avatar
Du får testa dig fram
Vitvin kan vara lite bleka ibland tyvärr, så kan vara svårt att få igenom en relativt tydlig vinsmak.
Citera
2009-11-12, 14:55
Medlem
Dr.Glass avatar
Hej!

Tänkte laga mat till min flickvän idag, men har varken mycket pengar(läs en hundring) eller tid att göra det på.

Finns det någon vänlig själ där ute som kan tänka sig hjälpa mig med en god och stabil rätt? Helst något med kött, men inget krav.

Tack på förhand!

Edit: Har väl en ca 40 minuter på mig att laga rätten.
Citera
2009-11-12, 15:16
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Hej!

Tänkte laga mat till min flickvän idag, men har varken mycket pengar(läs en hundring) eller tid att göra det på.

Finns det någon vänlig själ där ute som kan tänka sig hjälpa mig med en god och stabil rätt? Helst något med kött, men inget krav.

Tack på förhand!

Grilla en kyckling vore väl en bra idé med tanke på budgeten. En svamprisotto till kanske. Tiden är ett problem dock. Svårt att få till en vettig rätt på 40 minuter tänker jag.
Citera
2009-11-12, 15:19
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Grilla en kyckling vore väl en bra idé med tanke på budgeten. En svamprisotto till kanske. Tiden är ett problem dock. Svårt att få till en vettig rätt på 40 minuter tänker jag.

Jo, det är väl antagligen det. Tyvärr är jag långt ifrån tillräckligt säker i köket för att göra en svamprisotto, är jag rädd. Men tack för att du försökte.
Citera
2009-11-12, 23:18
Medlem
Dionyoss avatar
Hur undviker man att spagetti klibbar ihop? Detta är något jag har undrat över länge, varenda gång jag har tillagat spagetti och hällt ut vattnet så har det torkat och allting sitter i en klump efter några minuter.
Citera
2009-11-12, 23:20
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Hur undviker man att spagetti klibbar ihop? Detta är något jag har undrat över länge, varenda gång jag har tillagat spagetti och hällt ut vattnet så har det torkat och allting sitter i en klump efter några minuter.

Häll av vattnet och i med olivolja, flingsalt och lite nymalen peppar!
Citera
2009-11-13, 02:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Hej!

Tack på förhand!

Förlåt alla oss slöfockar som inte svarade i tid.
OM det blir fler tillfällen kommer ett par förslag:
*Fylld lövbiff med gräddsås och potatiskroketter.

Köp en burk Cantadou färskost (ex fyra peppar eller vitlök beroende på vad ni gillar) och fyra lövbiffar samt potatiskroketter.
Börja med att stoppa in kroketterna i ugnen 20 min.
Ta en fjärdedels burk Cantadou på två av lövbiffarna och lägg de andra ovanpå. Fäst med tandpetare.
Stek 2-3 minuter per sida.
Lägg dem i en form med med folie över och lägg en ordentlig klick smör i pannan.
Gör en bottenredning med två ordentliga matskedar mjöl och häll på 2,5 dl vatten och lika mycket vispgrädde.
Tillsätt resten av färskosten och 1,5 msk kycklingfond och låt puttra ett par minuter.
Den rätten bör ta 30 minuter och rymmas inom budgeten.
Falsk wienerschnitzel med stekt potatis
Köp fläskschnitzel, 8 potatisar, matlagningsgrädde, citron och anjovis.
Koka potatisarna i förväg.
Lägg schnitzlarna under plastfolie och banka på dem ordentligt med gjutjärnspannan så att den blir hälften så tjock och dubbelt så bred.
Stek potatisarna och panera schnitzlarna. (ta först ägg och därefter ströbröd).
Sätt potatisarna i en ugnssäker form och låt dem vara i ugnen på strax under 100 grader.
Stek schnitzlarna 3-4 minuter per sida så de blir snyggt bruna.
Ta någon färdig sås (exempelvis Jensens Bøfhus rödvinssås) och värm den. Den får INTE koka.
Skär citronskivor och lägg det och en anjovisfilé på varje schnitzel.
Servera med den stekta potatisen och såsen.
Om potatisen är förkokt tar det 20-25 minuter att göra. Med Jensen-såsen får du kanske stretcha hundralappen en tia eller två.
*Hemmagjord pyttipanna
Ta en massa färdigkokt potatis, lök, något kött (kyckling, fläsk eller nöt, allt går bra) korv (gärna kryddstark) och tärnad bacon och stek i omgångar. Värm upp allt och stek ett par ägg.
Tycker ni det är torrt kan du hälla i en skvätt grädde.
Otroligt mycket godare än krögarpytten.
Öl och HP-sås (och en liten porsbrännvin) är trevliga tillbehör.
tar du rester känns den här maten gratis. Kan nog klaras på ungefär 40 minuter.

Tre tips till nästa middag...
Lycka till!
Gregorius (aka Smålandtintin)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in