Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Hej!
Tänkte laga mat till min flickvän idag, men har varken mycket pengar(läs en hundring) eller tid att göra det på.
Finns det någon vänlig själ där ute som kan tänka sig hjälpa mig med en god och stabil rätt? Helst något med kött, men inget krav.
Tack på förhand!
Edit: Har väl en ca 40 minuter på mig att laga rätten.

Förlåt alla oss slöfockar som inte svarade i tid.
OM det blir fler tillfällen kommer ett par förslag:
*Fylld lövbiff med gräddsås och potatiskroketter.
Köp en burk Cantadou färskost (ex fyra peppar eller vitlök beroende på vad ni gillar) och fyra lövbiffar samt potatiskroketter.
Börja med att stoppa in kroketterna i ugnen 20 min.
Ta en fjärdedels burk Cantadou på två av lövbiffarna och lägg de andra ovanpå. Fäst med tandpetare.
Stek 2-3 minuter per sida.
Lägg dem i en form med med folie över och lägg en ordentlig klick smör i pannan.
Gör en bottenredning med två ordentliga matskedar mjöl och häll på 2,5 dl vatten och lika mycket vispgrädde.
Tillsätt resten av färskosten och 1,5 msk kycklingfond och låt puttra ett par minuter.
Den rätten bör ta 30 minuter och rymmas inom budgeten.
Falsk wienerschnitzel med stekt potatis
Köp fläskschnitzel, 8 potatisar, matlagningsgrädde, citron och anjovis.
Koka potatisarna i förväg.
Lägg schnitzlarna under plastfolie och banka på dem ordentligt med gjutjärnspannan så att den blir hälften så tjock och dubbelt så bred.
Stek potatisarna och panera schnitzlarna. (ta först ägg och därefter ströbröd).
Sätt potatisarna i en ugnssäker form och låt dem vara i ugnen på strax under 100 grader.
Stek schnitzlarna 3-4 minuter per sida så de blir snyggt bruna.
Ta någon färdig sås (exempelvis Jensens Bøfhus rödvinssås) och värm den. Den får INTE koka.
Skär citronskivor och lägg det och en anjovisfilé på varje schnitzel.
Servera med den stekta potatisen och såsen.
Om potatisen är förkokt tar det 20-25 minuter att göra. Med Jensen-såsen får du kanske stretcha hundralappen en tia eller två.
*Hemmagjord pyttipanna
Ta en massa färdigkokt potatis, lök, något kött (kyckling, fläsk eller nöt, allt går bra) korv (gärna kryddstark) och tärnad bacon och stek i omgångar. Värm upp allt och stek ett par ägg.
Tycker ni det är torrt kan du hälla i en skvätt grädde.
Otroligt mycket godare än krögarpytten.
Öl och HP-sås (och en liten porsbrännvin) är trevliga tillbehör.
tar du rester känns den här maten gratis. Kan nog klaras på ungefär 40 minuter.
Tre tips till nästa middag...
Lycka till!
Gregorius (aka Smålandtintin)