Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-15, 20:20
Medlem
eh, nu känner jag mig lite dum här.
men vad kostar potatissallad hg (på ett ungefär: 10k/hg; 20kr/hg; 30kr/hg?) om man köper det i butikens delikatessdisk?
och hur många hg är en 'normalportion' för en man?
tack på förhand!
Senast redigerad av meetthefockers 2012-10-15 kl. 20:29.
Citera
2012-10-15, 21:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
eh, nu känner jag mig lite dum här.
men vad kostar potatissallad hg (på ett ungefär: 10k/hg; 20kr/hg; 30kr/hg?) om man köper det i butikens delikatessdisk?
och hur många hg är en 'normalportion' för en man?
tack på förhand!
Köpte potatissallad i en ICA-butik ganska nyligen (har för mig det var en ICA). Den potatissallad de själva använde till "plankor" var även den de sålde i lösvikt över disk, kostade kanske en femma per hekto.
Exakt densamma sålde de i enkilosförpackningar i själva butiken för runt tjugo kronor kilot.

Gällande portionsstorlek så kollade jag lite tips på nätet, runt 200 g/person. Men du, det är billigt, se till att det räcker.
Citera
2012-10-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Köpte potatissallad i en ICA-butik ganska nyligen (har för mig det var en ICA). Den potatissallad de själva använde till "plankor" var även den de sålde i lösvikt över disk, kostade kanske en femma per hekto.
Exakt densamma sålde de i enkilosförpackningar i själva butiken för runt tjugo kronor kilot.

Gällande portionsstorlek så kollade jag lite tips på nätet, runt 200 g/person. Men du, det är billigt, se till att det räcker.

tack för ditt svar. 1 kilo för 20 spänn var ju jättebilligt. men jag visste inte att det var samma i spannarna som den i disken. trodde att det var någon lyxvariant som de gjorde själva på plats men där ser man.
Citera
2012-10-15, 21:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
...trodde att det var någon lyxvariant som de gjorde själva på plats men där ser man.
Det trodde jag också, men så var det iaf inte i butiken där jag handlade. (priset kanske var 25:-, kommer inte ihåg exakt...)
Citera
2012-10-16, 13:41
Bannlyst
Såg att detta fanns i frysen: http://www.guldfageln.se/Upload/Images/tacokyckling.jpg tips på vad jag ska göra till den?
Citera
2012-10-16, 14:18
Medlem
SLEnejtacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haser
Såg att detta fanns i frysen: http://www.guldfageln.se/Upload/Images/tacokyckling.jpg tips på vad jag ska göra till den?
Ha den som tacofyllning?

Går det att tina kött i micron?
Citera
2012-10-16, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haser

Gör pommes till bara? Lite crème fraîche till bara.
Citera
2012-10-18, 09:05
Någon som vet hur man ska göra för att kött inte ska fortsätta att ge ifrån sig köttsaft när man väl lagt upp det på tallriken?

Jag brukar bryna köttet i panna och sedan tillaga det mycket varsamt i 60-70 graders ugnstemperatur, därefter låter jag det vila i uppemot en halvtimme. Likförbaskat blöder det på tallriken! Det ser så oaptitligt ut och förstör tallrikskompositionen, så jag vill gärna veta vad jag gör för fel.
Citera
2012-10-18, 09:14
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Någon som vet hur man ska göra för att kött inte ska fortsätta att ge ifrån sig köttsaft när man väl lagt upp det på tallriken?

Jag brukar bryna köttet i panna och sedan tillaga det mycket varsamt i 60-70 graders ugnstemperatur, därefter låter jag det vila i uppemot en halvtimme. Likförbaskat blöder det på tallriken! Det ser så oaptitligt ut och förstör tallrikskompositionen, så jag vill gärna veta vad jag gör för fel.
Jag har börjat tillämpa Hestons teknik och måste medge att det funkar riktigt bra.
Kolla länken.
http://www.youtube.com/watch?v=5-9NgOZuUXM
Citera
2012-10-18, 09:27
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Jag har börjat tillämpa Hestons teknik och måste medge att det funkar riktigt bra.
Kolla länken.
http://www.youtube.com/watch?v=5-9NgOZuUXM

Det han säger i klippet förklarar dock inte varför t.ex. min hjortytterfilé fortsätter att blöda på tallriken trots att jag låtit köttet vila i en halvtimme.
Citera
2012-10-18, 10:05
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Det han säger i klippet förklarar dock inte varför t.ex. min hjortytterfilé fortsätter att blöda på tallriken trots att jag låtit köttet vila i en halvtimme.
Delvis, eftersom han dels låter köttet ligga länge i kylen, samt att själva stekmetoden kapslar in köttsaften på ett bra sätt. Annars ska vilandet göra resten av tricket.
En helstekt hjortytterfilé kräver nog en hel del vila utan att blöda när man skär upp. Det blir ju lite annat också än en skiva biff. (Som jag trodde du menade först.)

Om man tänker sig en helstekt rostbiff som är nedkyld innan uppskärning så brukar den inte blöda, så vilandets betydelse kan inte vara oviktig i sammanhanget.
Det blir nog svårare om man skär upp helstekt än med skivor också i och med fibrernas riktning.
Sous vide kanske löser problemet annars?

Edit: Jag utgick nu från att det var helstekt du menade eftersom medaljonger av hjortfilé skulle bli iskalla på en halvtimme.
Heston brukar för övrigt steka helt kött med lågtempprincipen efter att ha brynt det i panna först.
Hans rostbiff får vila en timme sedan. Så gör jag också gärna med helt kött.
Senast redigerad av FBMinchia 2012-10-18 kl. 10:28.
Citera
2012-10-18, 12:21
Medlem
Tjockstarks avatar
Micra fryst-kyckling?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in