Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-07-09, 16:16
Medlem
GostaBerlings avatar
Funkar det att ha kyckling istället för tupp i en Coq au vin?

Eller sabbar man den då?
Citera
2009-07-09, 16:20
Medlem
Evil-Eyes avatar
rödvin

I en pepparsås, går det byta ut 2dl rödvin mot rödvinsvinäger+vatter (ev. socker)?
Hur mycket vinäger motsvarar en dl isåfall?

Dricker inte rödvin i vanliga fall så det känns onödigt att köpa en flaska för bara detta
Citera
2009-07-09, 16:25
Medlem
BridgeRocks avatar
Nja det är inte direkt att föredra att byta ut mot vinäger, du kan ju köpa vanligt matlagningsvin på mataffären. Men om du nu måste byta ut mot vinäger så bör du ta en väldigt mycket mindre andel rödvinsvinäger. Eftersom vinägern har en frän smak och lukt så kan du nog med fördel tillsätta lite socker för att neutralisera detta.

När det gäller mängden så får du nog smaka dig fram.
Citera
2009-07-09, 17:10
Medlem
klybans avatar
Det blir ingen rödvinssås i den riktning du önskar och syran blir besvärande om du tar för mycket.
Alternativ om du använde balsam av bra kvalitet, men då har du ju ingen rödvinsås längre.

Men köp en halv flaska rödvin, det finns en del att välja på.
Sådan mängd går säkert åt, utan du måste gå och dricka det
Citera
2009-07-09, 17:13
Medlem
SexyBeasts avatar
Vad rekommenderar ni för potatis till fläskkotlett. Själv föredrar jag kokt sådan men nu har jag förätit mig på kokt potatis och söker ett annat alternativ till kvällen.

Brunede kartofler som de säger i grannlandet är smarrigt och går hand i hand med kotletten det går ju å andra sidan sällan hem bland gästerna i Sverige.
Citera
2009-07-09, 17:43
Medlem
Drevets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Vad rekommenderar ni för potatis till fläskkotlett. Själv föredrar jag kokt sådan men nu har jag förätit mig på kokt potatis och söker ett annat alternativ till kvällen.

Brunede kartofler som de säger i grannlandet är smarrigt och går hand i hand med kotletten det går ju å andra sidan sällan hem bland gästerna i Sverige.

Rostade färskpotatisar med timjan, vitlök och kallpressad rapsolja ev rökt sådan är klockrent nu på sommaren.
Citera
2009-07-09, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Evil-Eye
I en pepparsås, går det byta ut 2dl rödvin mot rödvinsvinäger+vatter (ev. socker)?
Hur mycket vinäger motsvarar en dl isåfall?

Dricker inte rödvin i vanliga fall så det känns onödigt att köpa en flaska för bara detta
Finns 2,5 dl tetror på bolaget. Exempelvis Casillero del Diablo.
Smakar okej i sås.
Citera
2009-07-09, 19:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GostaBerling
Funkar det att ha kyckling istället för tupp i en Coq au vin?

Eller sabbar man den då?
Det går men blir inte bra. Höns är i så fall ett mycket bättre val. Risken är nämligen att man kokar sönder kycklingen så att den blir till en sörja.

~Paul~
Citera
2009-07-09, 19:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast

Det mesta funkar, dvs potatismos, kroketter, pommes frites, sauterad potatis, råstekt potatis, pressad potatis, kokt potatis, ångkokt potatis, potatiskaka samt dauphinoise.

~Paul~
Citera
2009-07-09, 20:09
Medlem
GostaBerlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det går men blir inte bra. Höns är i så fall ett mycket bättre val. Risken är nämligen att man kokar sönder kycklingen så att den blir till en sörja.

~Paul~

Tack så mycket för hjälpen. Jag ska försöka få tag på en tupp imorgon annars får det bli höns. Vore kul med tupp. Jag tror aldrig jag har ätit det.
Citera
2009-07-09, 20:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GostaBerling
Tack så mycket för hjälpen. Jag ska försöka få tag på en tupp imorgon annars får det bli höns. Vore kul med tupp. Jag tror aldrig jag har ätit det.
Om man jämför en tupp med en höna i samma ålder så är tuppen något fastare i köttet.

~Paul~
Citera
2009-07-09, 20:22
Medlem
Hej!

Hur länge håller turkisk yoghurt? Smakar okej och luktar bra. Har bott här i 4 veckor och en del mat var kvarlämnad i kylskåpet, förpackningen var öppen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in