Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-25, 14:08
Medlem
Tant_Gröns avatar
Hur förvarar jag hemmagjord kokosmjölk på bäst sätt? Ska jag frysa den? Hur länge kan den tänkas hålla i kylen?
Citera
2010-09-25, 22:05
Medlem
Synergys avatar
Jag har bakat jättefina och goda scones såhär på kvällkvisten och avnjuter dem med en kopp honungsberikad té men det blev deg över till ytterliggare tre scones som jag sparat. Frågan är om man kan spara degen till imorgon och lägga in den i ugnen då istället för nu då jag börjar bli mätt.

Så hur ska jag spara degen så den håller sig till imorgon? Är det kylen som gäller?
Senast redigerad av Synergy 2010-09-25 kl. 22:08.
Citera
2010-09-26, 09:44
Medlem
Slänger ut en efterlysning.

Någon som vet var man kan köpa Teufli i Stockholm? Det är färskost fyllda pepparfrukter inlagda i olivolja, tokgoda.

http://www.gourmetgruppen.se/images/produkter/8105.jpg

https://www.bavariasausage.com/uploads/products/sm_4257_Dittmans_Teufli2.jpg
Citera
2010-09-26, 11:25
Medlem
katastrofalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
Jag har bakat jättefina och goda scones såhär på kvällkvisten och avnjuter dem med en kopp honungsberikad té men det blev deg över till ytterliggare tre scones som jag sparat. Frågan är om man kan spara degen till imorgon och lägga in den i ugnen då istället för nu då jag börjar bli mätt.

Så hur ska jag spara degen så den håller sig till imorgon? Är det kylen som gäller?

Sent svar men, ja! Släng lite plastfolie över dem så klarar de sig lätt över natten bara.
Citera
2010-09-26, 19:20
Medlem
100apor.ses avatar
hur tillagar man karrekotletter i ugn?
Citera
2010-09-26, 19:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100apor.se
1. Ansa och trimma kotletterna. Ta bort alla ben
2. Dela dem itu, gör två kotletter av en! Kräver en viss kunskap
3. Dela dessa i hälfter. Du har nu ett antal medaljonger
4. Salta och peppra dem
5. Vänd dem i mjöl
6. Ge dem en fin stekyta i stekpanna tillsammans med hela kumminfrön (ej spiskummin!). Använd neutral olja
7. Lägg några klickar smör i en ugnsfast form
8. Lägg på det brynta köttet och klicka på neutral senap
9. Skvätt i så pass med vatten så att det täcker köttet till hälften av deras höjd
10. Omplacera alltsammans till den uppvärmda ugnen (160 g)
11. Ugnsgrädda tills köttet är genommört. Det är svårt att uppge någon tid. Du får helt enkelt kolla med jämna mellanrum.

Glöm under inga omständigheter att fylla på med vatten i ugnsformen. Vattnet skall hela tiden täcka hälften av köttets höjd. Förs på slutet så slutar du tillföra vatten och låter det reducera så att du får en ganska fast sky.

Servera med kokt potatis eller mos/puré toppat med färsk persilja. Glöm inte den fina skyn!

~Paul~
Citera
2010-09-26, 20:06
Medlem
quaertys avatar
Citat:

Vad är egentligen en karrékotlett? Skräp va?
Citera
2010-09-26, 20:10
Medlem
100apor.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Ansa och trimma kotletterna. Ta bort alla ben
2. Dela dem itu, gör två kotletter av en! Kräver en viss kunskap
3. Dela dessa i hälfter. Du har nu ett antal medaljonger
4. Salta och peppra dem
5. Vänd dem i mjöl
6. Ge dem en fin stekyta i stekpanna tillsammans med hela kumminfrön (ej spiskummin!). Använd neutral olja
7. Lägg några klickar smör i en ugnsfast form
8. Lägg på det brynta köttet och klicka på neutral senap
9. Skvätt i så pass med vatten så att det täcker köttet till hälften av deras höjd
10. Omplacera alltsammans till den uppvärmda ugnen (160 g)
11. Ugnsgrädda tills köttet är genommört. Det är svårt att uppge någon tid. Du får helt enkelt kolla med jämna mellanrum.

Glöm under inga omständigheter att fylla på med vatten i ugnsformen. Vattnet skall hela tiden täcka hälften av köttets höjd. Förs på slutet så slutar du tillföra vatten och låter det reducera så att du får en ganska fast sky.

Servera med kokt potatis eller mos/puré toppat med färsk persilja. Glöm inte den fina skyn!

~Paul~

tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Vad är egentligen en karrékotlett? Skräp va?

nja, funkar väl ibland?
Citera
2010-09-26, 20:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
tackar!
NP.

~Paul~
Citera
2010-09-27, 20:04
Medlem
Creme Brulee, vaniljfröna sjunker alltid ner och hamnar som ett tunt lager i botten av formen, hur undviker man detta ? Sila igenom kaffefilter innan man häller upp i formarna ?
Citera
2010-09-28, 17:18
Medlem
Jag har lagt kycklingfiléer i marinad och de skall marineras i några timmar. Det är en bbq marinad och jag hade tänkt att antingen ha dem i ugnen på 175 grader i ca 20-25 min eller steka dem på min grillpanna (gjutjärn). Vad tror ni blir bäst?

Recept på marinad i fråga: http://allrecipes.com/Recipe/Korean-BBQ-Chicken-Marinade/Detail.aspx
Citera
2010-09-28, 18:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbson
Jag har lagt kycklingfiléer i marinad och de skall marineras i några timmar. Det är en bbq marinad och jag hade tänkt att antingen ha dem i ugnen på 175 grader i ca 20-25 min eller steka dem på min grillpanna (gjutjärn). Vad tror ni blir bäst?

Recept på marinad i fråga: http://allrecipes.com/Recipe/Korean-BBQ-Chicken-Marinade/Detail.aspx
I ugn, dock på lägre värme.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in