Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-06, 18:11
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Okej. Föresten, har ni några tips när man steker fläskfilé skärda i bitar i stekpannan? Jag tycker att det alltid blir så mycket vatten i pannen, så det kokar mer än steks. Häller bort vattnet men inom 5min blir det exakt lika mycket vatten igen. Vad gör jag för fel?
För svag värme i pannan.
Citera
2011-07-06, 18:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
För svag värme i pannan.
Eller för mycket fläskfilé i pannan, men blir ju samma sak då = för svag värme i pannan
Citera
2011-07-06, 19:56
Medlem
Tjena

Bra tråd det här! Några frågor

1. Jag har en riktig fin rödvinsvinäger hemma som är lagrad 25år. Har ni några tips på hur jag kan använda den så att den kommer till sin rätt? Ostar, jordgubbar etc

2. Jag har en tryffel hemma. Finns det någon enkel rätt där tryffelsmaken kan framhävas? Pasta, Olja etc.

3. Skulle gärna vilja smaksätta god härlig olivolja på ett lyxigt sätt och kanske även estetiskt tilltalande. Något fint att ge bort.

4.Tips på lyxig chokladsås mottages gärna. Har provat mig fram på ren kakoa (valharone), smör, råsocker och grädde. Går det att förena smaken med citronskal eller bär?

Tacksam för svar!
Citera
2011-07-06, 23:34
Medlem
Hej jag har ett asiatiskt recept där torkade apelsinskal ska användas, det står dock inte hur man går tillväga för att göra detta. Hade tänkt göra receptet inom en snar framtid.

Hur?

Ska man koka dem innan eller något liknande, hur länge ska de torka, i vilken miljö ska de torka och skall man bara använda det yttersta eller ska man ta med det där "vita" också?
Citera
2011-07-07, 00:52
Medlem
tireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnPapperslapp
Hej jag har ett asiatiskt recept där torkade apelsinskal ska användas, det står dock inte hur man går tillväga för att göra detta. Hade tänkt göra receptet inom en snar framtid.

Hur?

Ska man koka dem innan eller något liknande, hur länge ska de torka, i vilken miljö ska de torka och skall man bara använda det yttersta eller ska man ta med det där "vita" också?

Det här lyckades jag hitta på en sida;

Citat:
Bäst är att skala några apelsiner och ta bort det vita i skalet och sedan lägga det som är kvar på en tallrik ovanför ett värmeelement , det tar några dagar , ingen brådska .Det är INTE alls bra att torka apelsinskal i ugnen , även på låg värme . Det brukar smaka väldigt dåligt av någon anledning .
Citera
2011-07-07, 07:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnPapperslapp

Hur?

Ciseleringsjärn, ugn på lägsta nivå, eller torkskåp för kläder, därefter eftertorkning i rumsvärme.

~Paul~
Citera
2011-07-08, 01:11
Medlem
tepss avatar
Hallå.

Jag funderar på att göra en "basilikaolja" utav extra virgin olivolja.
Detta som present till en väninna som både älskar olivolja och basilika.

Hur gör jag detta på bästa sätt? Har i princip hur mycket basilika somhelst som växer på balkongen.
Citera
2011-07-08, 10:53
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teps
Hallå.

Jag funderar på att göra en "basilikaolja" utav extra virgin olivolja.
Detta som present till en väninna som både älskar olivolja och basilika.

Hur gör jag detta på bästa sätt? Har i princip hur mycket basilika somhelst som växer på balkongen.
Torka basilikan sedan i med den i oljan
Citera
2011-07-08, 17:28
Medlem
tepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Torka basilikan sedan i med den i oljan

Någon annan som kan bekräfta detta svaret?

Hur går man tillväga?
Citera
2011-07-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teps
Någon annan som kan bekräfta detta svaret?

Hur går man tillväga?
Jag hade finhackat den bara. Släng ner i oljan, mosa runt lite, låt stå. Skaka om då och då. Så borde den ta smak. Sen går det väl lika med torkat antar jag men det är ju lättare att sila bort färsk basilika, och det ser roligare ut om du inte ska sila av den.
Citera
2011-07-08, 18:45
Medlem
dePauls avatar
Alltså färsk basilika innehåller eteriska oljor som den torkade saknar. Av denna anledning bör man i samband med infuserade oljor använda färsk basilika.

~Paul~
Citera
2011-07-08, 19:00
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Jag hade finhackat den bara.
...
Nja, det blir vackrare om man inte hackar basilikan och det handlar ju trots allt om en present.
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså färsk basilika innehåller eteriska oljor som den torkade saknar. Av denna anledning bör man i samband med infuserade oljor använda färsk basilika.

~Paul~
Även jag säger FÄÄÄÄÄÄRSK!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in