Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-04, 14:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Okey - tack!
Kan jag bryna det och sedan i med bacon och låta det sen gona sig med Creme Fraich och turkisk Youghurt (det jag har hemma) krydda med salt och peppar?

Pressad potatis och sås på köttbuljong?...................................... ...

eller kalops utan morot som jag inte har hemma
Kalops utan morot är ett avsevärt bättre alternativ.

~Paul~
Citera
2014-05-04, 14:14
Bannlyst
Citat:
Tips på vad man kan göra med grytbitar av älg - första gången älg finns i mitt kök..?
Råkade tina ett kilo jag fått i tron om att det var en stek
Jag har 2 dl CF och ungefär lika mycket turkisk youghurt hemma men ingen grädde..
Har i övrigt normalt med kryddor och grejjer - vad kan jag göra med köttet?

Alternativ till gryta eller liknande kanske är grillspett? - funkar det med älgbitar tror ni?

Tacksam för tips..
Strimla och stek snabbt på hög värme tillsammans med grönsaker. Vips har du gjort en älgkebab, som du kan göra en smarrig sås till med yoghurten. Har du inte kebabbröd hemma funkar det bra med ris.
Citera
2014-05-04, 14:51
Medlem
christerys avatar
Citat:
Tips på vad man kan göra med grytbitar av älg - första gången älg finns i mitt kök..?
Råkade tina ett kilo jag fått i tron om att det var en stek
Jag har 2 dl CF och ungefär lika mycket turkisk youghurt hemma men ingen grädde..
Har i övrigt normalt med kryddor och grejjer - vad kan jag göra med köttet?

Alternativ till gryta eller liknande kanske är grillspett? - funkar det med älgbitar tror ni?

Tacksam för tips..

Köttsoppa var det första jag tänkte på, men sen drog jag mig till minnes nåt jag inte lagat själv men funderat på att göra: http://www.viltmat.nu/recept/aelggryta_med_svamp_senap

Köttsoppan jag gör är ju utan klimp, finns inget recept utan det är potatis, morötter, lök, buljong med älgkött och svartpeppar, lagerblad. Men sen blir det lite vad jag hittar.

För recept med klimp (vad man nu ska ha den till...) http://www.viltmat.nu/recept/aelgkoettsoppa_med_vaesterbottenklimp
Citera
2014-05-04, 14:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Strimla och stek snabbt på hög värme tillsammans med grönsaker. Vips har du gjort en älgkebab, som du kan göra en smarrig sås till med yoghurten. Har du inte kebabbröd hemma funkar det bra med ris.
Fast har du verkligen läst vad som har sagts i det här ämnet i tidigare?

För det första är köttet redan skuret i grytbitar. Att gå igenom varje köttbit på nytt och försöka få fina strimlor skulle vara både tidsödande och onödigt eftersom du inte vet vilken styckningsdetalj den handlar om. Inte alla styckningsdetaljer passar ju till stir-fry på hög värme. Och på köpet utan marinering?

Faktum är att jag är i stort sett säker på att din metod skulle resultera i en hög med torra, maskliknande och sega bitar kött otjänliga som människoföda.

~Paul~
Citera
2014-05-04, 14:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Köttsoppa var det första jag tänkte på, men sen drog jag mig till minnes nåt jag inte lagat själv men funderat på att göra: http://www.viltmat.nu/recept/aelggryta_med_svamp_senap

Köttsoppan jag gör är ju utan klimp, finns inget recept utan det är potatis, morötter, lök, buljong med älgkött och svartpeppar, lagerblad. Men sen blir det lite vad jag hittar.

För recept med klimp (vad man nu ska ha den till...) http://www.viltmat.nu/recept/aelgkoettsoppa_med_vaesterbottenklimp
Soppa kan vara en god idé men i det här fallet handlar det om grytbitar på ett helt kilo kött . Det skulle rendera försvarliga mängder soppa

Klimp är ju kanon i soppa, likaså Spätzle/mini-nokedli eller nudlar .

~Paul~
Citera
2014-05-04, 17:26
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Soppa kan vara en god idé men i det här fallet handlar det om grytbitar på ett helt kilo kött . Det skulle rendera försvarliga mängder soppa

Klimp är ju kanon i soppa, likaså Spätzle/mini-nokedli eller nudlar .

~Paul~

Tja, hälften i grytan och hälften i köttsoppan är väl en lösning. Men köttsoppa varje dag i en vecka till middag är ju inga problem.

Efter jakten (eller mitt i) brukar en älghals eller två användas + en 12 liters (eller om den är större) gryta med soppa kokas. Antingen äter hela jaktlaget tillsammans eller vissa år har grytan gått runt och värmts upp igen i nästa familj. Verkar bara bli bättre och bättre av den behandlingen. Tyvärr är den inte optimal att frysa pga potatisen.

Klimp har jag ätit någon gång, men fick för mig att klimpen var mer för att dryga ut soppan så man inte behövde använda så mycket kött. Ska man lura i mig klimp får man servera palt eller kroppkakor
Citera
2014-05-04, 17:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Tja, hälften i grytan och hälften i köttsoppan är väl en lösning. Men köttsoppa varje dag i en vecka till middag är ju inga problem.

Efter jakten (eller mitt i) brukar en älghals eller två användas + en 12 liters (eller om den är större) gryta med soppa kokas. Antingen äter hela jaktlaget tillsammans eller vissa år har grytan gått runt och värmts upp igen i nästa familj. Verkar bara bli bättre och bättre av den behandlingen. Tyvärr är den inte optimal att frysa pga potatisen.

Klimp har jag ätit någon gång, men fick för mig att klimpen var mer för att dryga ut soppan så man inte behövde använda så mycket kött. Ska man lura i mig klimp får man servera palt eller kroppkakor

Fasen, nu måste jag ju göra köttsoppa med klimp på farmors vis (norrbottensvis).
Citera
2014-05-04, 18:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Visst kan man dela upp det så att man tar hälften till en gryta och den andra hälften till soppan. Jag är dock inte övertygad att herr.konkel är beredd att laga två rätter i stället för en .

Klimp ja. Det är skillnad på klimp och klimp. Klimp snarare ackompanjerar köttet i soppan än konkurrerar med detsamma. Just kombinationen klimp och kött brukar vara den detalj som lyfter en ordinär soppa till delikatessnivå.

Min favorit är klimp lagad på jäst! Vanlig brödjäst, m a o. Testa detta:

Smält ca 1 msk smör i en såskastrull. Smula i en tärning jäst så att den löses upp. Det viktiga är att inte ha för hög värme! Gå nu in med svartpeppar, salt och ströbröd så att det bildas en lagom fast "deg". Ta av värmen och låt svalna något.

Blanda i en stor, riven vitlök och ett lättvispat ägg. Blanda igen och placera degen i kylskåp. Låt den sedan bli helt kall. Obs, degen får inte vara för kompakt!! Den brukar nämligen bli hård i kylen. Låt den i stället bli ungefär lika medgörlig som en hårdare bröddeg.

Laga valfri soppa och rulla sedan små bollar av degen, ungefär lika stora som små köttbullar, samt låt dem puttra med i soppan tills de flyter upp till ytan. (Den bästa soppan i sammanhanget är en som är lagad på avkok på nötkött. I den har man preferabelt bara rotsaker och klimp, toppat med färsk persilja).

Servera tillsammans med en skiva bruschetta som påstrykes med en delad vitlöksklyfta.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2014-05-04 kl. 18:10.
Citera
2014-05-04, 21:34
Medlem
dePauls avatar
En liten kommentar till mitt förra inlägg. När det gäller mängden vitlök så skall det förstås vara en klyfta och inte en hel lök!

~Paul~
Citera
2014-05-04, 22:15
Medlem
christerys avatar
Citat:
En liten kommentar till mitt förra inlägg. När det gäller mängden vitlök så skall det förstås vara en klyfta och inte en hel lök!

~Paul~

Man kan ju alltid ta en kinesisk vitlök/solo om man gillar smaken men klyftorna är för små
Citera
2014-05-04, 22:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Man kan ju alltid ta en kinesisk vitlök/solo om man gillar smaken men klyftorna är för små
Ja, precis . Trots det tror jag att en större klyfta är i det här fallet att föredra framför en hel solovitlök .

~Paul~
Citera
2014-05-04, 23:56
Bannlyst
Citat:
Fast har du verkligen läst vad som har sagts i det här ämnet i tidigare?

För det första är köttet redan skuret i grytbitar. Att gå igenom varje köttbit på nytt och försöka få fina strimlor skulle vara både tidsödande och onödigt eftersom du inte vet vilken styckningsdetalj den handlar om. Inte alla styckningsdetaljer passar ju till stir-fry på hög värme. Och på köpet utan marinering?

Faktum är att jag är i stort sett säker på att din metod skulle resultera i en hög med torra, maskliknande och sega bitar kött otjänliga som människoföda.

~Paul~
Och jag är helt säker på att du har rätt. Nej, jag läste inte innan jag svarade och tar på mig en trippel .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in