Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-16, 13:06
Medlem
Mark Tremontis avatar
Halloj.

Var idag och handlade olika saker på Ica Maxi då de hade kalaserbjudande på mycket. Kom hem med bla 800 g köttfärs, 1 kg lunchkorv, pasta, nudlar och bacon. Nån som har nåt bra förslag vad jag kan göra med detta? Inte för att det direkt är nåt krav att allt jag köpte ska ingå maträtten men gärna förslag på nånting där nån av dessa ingredienser ingår Helst flera förslag

Edit: Helst inget superavancerat då jag är sämre än medelmåttigt kass i köket.

KRAM
Citera
2010-09-16, 17:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kanske du borde gå någon matlagningskurs? :-)
Nej.
Citera
2010-09-16, 20:15
Citat:
Ursprungligen postat av Mark Tremonti
Halloj.

Var idag och handlade olika saker på Ica Maxi då de hade kalaserbjudande på mycket. Kom hem med bla 800 g köttfärs, 1 kg lunchkorv, pasta, nudlar och bacon. Nån som har nåt bra förslag vad jag kan göra med detta? Inte för att det direkt är nåt krav att allt jag köpte ska ingå maträtten men gärna förslag på nånting där nån av dessa ingredienser ingår Helst flera förslag

Edit: Helst inget superavancerat då jag är sämre än medelmåttigt kass i köket.

KRAM

Pasta och köttfärs... Tja, då tänker man ju genast på pasta alla bolognese. Pasta och bacon, då får det bli en carbonara. Lunchkorv och nudlar vette tusan vad man ska göra med...

Bolognese: http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q=pasta+bolognese+recept&aq=1&aqi =g10&aql=&oq=pasta+bolognese&gs_rfai=&fp=97f03574b b14c5b9

Carbonara: http://www.google.se/#hl=sv&q=pasta+carbonara+recept&aq=f&aqi=g6&aql=&o q=&gs_rfai=&fp=97f03574bb14c5b9

Lycka till!
Senast redigerad av FunkyCatso 2010-09-16 kl. 20:22.
Citera
2010-09-16, 23:38
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Var hittar jag färska kryddörter i Stockholm?
Och då menar jag inte de här smaklösa snabbuppdrivna man köper i kruka, utan buntar med timjan, basilika, salvia osv.
Persilja och dill ser man lite överallt nu för tiden, så det behöver ni inte svara på.

Ett tips är att odla dina egna örter. Har tidigare odlat basilika och rosmarin som båda växte som ogräs.

Passar på att återupprepa min egen fråga angående pumpor. Pumpasäsongen är väl igång nu? Någon saluhall i Stockholm som har ett bra utbud? Gärna med lokala produkter.
Citera
2010-09-16, 23:57
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Ett tips är att odla dina egna örter. Har tidigare odlat basilika och rosmarin som båda växte som ogräs.
Jorå, jag har odlat en massa örter tidigare. Har även, som klyban tipsade om tidigare, kört ner "köpeörter" i jord. Tänkte mest på bekvämligheten nu.
Ska kolla lite i hallen när jag har svängarna förbi.
Passar även på att kolla efter pumpa åt dig.
Citera
2010-09-17, 00:40
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Jorå, jag har odlat en massa örter tidigare. Har även, som klyban tipsade om tidigare, kört ner "köpeörter" i jord. Tänkte mest på bekvämligheten nu.
Ska kolla lite i hallen när jag har svängarna förbi.
Passar även på att kolla efter pumpa åt dig.

Min basilika som närmast växte sig till ett monster var ursprungligen en "köpeplanta". Så man skall absolut inte underskatta möjligheterna att driva upp dem själv. Ett tips om man drar det längre och utökar till grönsaker är att ta frön från t.ex. paprikor osv istället för att köpa "färdiga" frön. Finns säkert någon som kommer komma med något argument emot, men för mig har det funkat.
Citera
2010-09-17, 06:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Min basilika som närmast växte sig till ett monster var ursprungligen en "köpeplanta". Så man skall absolut inte underskatta möjligheterna att driva upp dem själv. Ett tips om man drar det längre och utökar till grönsaker är att ta frön från t.ex. paprikor osv istället för att köpa "färdiga" frön. Finns säkert någon som kommer komma med något argument emot, men för mig har det funkat.
För mig också, främst gett mig på att ta chili frön av olika sorter.

Men dessa krukor, hur kan man driva upp dom så jävla snabbt att dom inte smakar ett skit som tex dragon, som inte ens luktar efter man gnuggat den mellan fingrarna, det är för mig en gåta.
Ta mynta som jag hade till mojito, det smaka lite efter en jävla massa muddlande.
Satte ut den i landet och 14 dagar senare hade den bytt färg från ljusljus grön till en starkgrön färg på sina blad.
Där ett blad smakade mer än hela plantans blad gjorde innan.
Citera
2010-09-17, 08:21
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ta mynta som jag hade till mojito, det smaka lite efter en jävla massa muddlande.
Satte ut den i landet och 14 dagar senare hade den bytt färg från ljusljus grön till en starkgrön färg på sina blad.
Där ett blad smakade mer än hela plantans blad gjorde innan.
Ahaa!! Det är därför jag misslyckas med mina mojitos! Jag är mojito-älskare av rang och har aldrig lyckats göra en egen som jag varit nöjd med, men där kanske vi har problemet, jag använder mynta på kruka... Tack för det!
Citera
2010-09-17, 09:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Ahaa!! Det är därför jag misslyckas med mina mojitos! Jag är mojito-älskare av rang och har aldrig lyckats göra en egen som jag varit nöjd med, men där kanske vi har problemet, jag använder mynta på kruka... Tack för det!
hehe, det är som natt och dag att använda en välväxt mynta i sin mojito

Tror om du köper en mynta idag och sätter ner den i jorden nu, så kommer den säkert ge lite bra mynta innan den vissnar ner.
Sen till nästa år så har du ett fint knippe mynta tidigt.
Och har du inget eget land att plantera i, så skicka ner den i rabatten utanför huset
För mynta är som ogräs och svårt att bli av med så lätt.
Ja och låter man den sen blomma och fröa sig, ja då jävlar har du mynta för livet sen.
Citera
2010-09-17, 10:13
Medlem
manzanaress avatar
Hejsan, jag har lite överbliven ris med korvstroganoff som jag tänkte äta idag. Problemet med korvstroganoffen är att det smakar för mycket tomat(för mycket tomatpuré eller tomatsås antar jag).
Vilken krydda är bra att använda för att dämpa smaken?
Mvh
Citera
2010-09-17, 10:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manzanares
Hejsan, jag har lite överbliven ris med korvstroganoff som jag tänkte äta idag. Problemet med korvstroganoffen är att det smakar för mycket tomat(för mycket tomatpuré eller tomatsås antar jag).
Vilken krydda är bra att använda för att dämpa smaken?
Mvh
Salt, socker och grädd/mjölk.

~Paul~
Citera
2010-09-17, 10:27
Medlem
manzanaress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Salt, socker och grädd/mjölk.

~Paul~
Tackar!