Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-12-16, 23:36
Medlem
Du kan hålla över i kastrull och krångla, men blir bara mer disk. När jag gör sås på stekskyn så tar jag oftast en klick smör ner i pannan, smälter ihop med skyn. Så brukar jag göra en bottenredning på det bara, lite mjöl, idealmjöl som tipsats om är enklast då vanligt vetemjöl klumpar sig gärna.

Räcker nog med en matsked eller så, sånt du klarar av att höfta till rätt snabbt efter man testat lite. Iaf på med mjölet, rör ihop med smör/skyn så det blir degaktigt nästan, ser inte rätt ut men är rätt. På med mjölk/grädde på det och fortsätt rör så "degen" löses upp.

Koka upp, jag brukar röra runt lite då jag inte vill ha fastbränd mjölk, sen är det klart.
Citera
2009-12-16, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ohlsson
Du kan hålla över i kastrull och krångla, men blir bara mer disk. När jag gör sås på stekskyn så tar jag oftast en klick smör ner i pannan, smälter ihop med skyn. Så brukar jag göra en bottenredning på det bara, lite mjöl, idealmjöl som tipsats om är enklast då vanligt vetemjöl klumpar sig gärna.

Räcker nog med en matsked eller så, sånt du klarar av att höfta till rätt snabbt efter man testat lite. Iaf på med mjölet, rör ihop med smör/skyn så det blir degaktigt nästan, ser inte rätt ut men är rätt. På med mjölk/grädde på det och fortsätt rör så "degen" löses upp.

Koka upp, jag brukar röra runt lite då jag inte vill ha fastbränd mjölk, sen är det klart.
Eftersom frågaren är ovan så kan det vara på plats med en brasklapp:
Inga metallföremål i teflonpannan!
Citera
2009-12-17, 10:35
Medlem
SexyBeasts avatar
Om du använder samma mängd mjöl som smör så borde det inte uppstå klumpar. Sikta gärna mjölet. Alltså sila det, typ. Slå i smör först och därefter mjöl, rör tills du har en smet.

Värm mjölken eller grädden så att det är nära kokpunkt innan du slår i den.

Koka en 6-8 minuter för att få bort mjölsmaken.

Gör du som jag beskrev så bör det inte uppstå några som helst komplikationer.

Smaklig!
Citera
2009-12-17, 11:41
Medlem
klybans avatar
Har man bara smör och mjöl så blir det aldrig klumpar.
Sen när man har alldeles för lite smör, så blir det ju lite svårt att få det bra.
Men det är inte för att det bildats klumpar utan för lite vätska(smör).

Sen om man fräser sitt smör/mjöl lite så så är det mycket enklare att få bort mjölsmaken.
Citera
2009-12-19, 16:38
Medlem
Röksopps avatar
Vilka såser eller röror passar bra tillsammans schnitzel och rösti? Tomatbaserade bör vara passande, någon som har något recept?
Citera
2009-12-19, 18:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Röksopp
Vilka såser eller röror passar bra tillsammans schnitzel och rösti? Tomatbaserade bör vara passande, någon som har något recept?
Den svenska traditionen är ju brunsås till schnitzeln. En variant är Schweizerschnitzel som kan serveras med en speciell typ av tomatsås.

Personligen skulle jag inte drömma om att servera schnitzel med någon som helst sås. Det är dock endast min uppfattning . Min favoritschnitzel består av smörslungad mjölig och kokt potatis, schnitzel som trippelpaneras samt citron, kapris och färsk persilja. Det är allt.

När det gäller rösti så har jag ungefär samma uppfattning .

~Paul~
Citera
2009-12-20, 14:06
Medlem
TimGunns avatar
Hur rengör man stekpanna direkt efter användning?
Citera
2009-12-20, 14:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
Det finns otaliga trådar om detta ämne. Du får dessutom gärna skriva vilken typ av panna det handlar om.

~Paul~
Citera
2009-12-20, 17:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
Teflon kör vi diskmedel.
Gjutjärn ljummet vatten lite efter du stekt klart.
Är den riktigt sketen och inte går att få bort, så kanske du måste ta diskmedel.

Men då måste du bränna in den igen, annars fastnar allting i denna panna efter varje diskmedel session ett gäng ggr efter diskningen.
Citera
2009-12-21, 10:32
Medlem
Tror ni att det går och käka Spaghetti och Köttfärssås som stått i kylen sedan i lördagskväll, eller tror ni det är något fel på den?
Citera
2009-12-21, 10:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Tror ni att det går och käka Spaghetti och Köttfärssås som stått i kylen sedan i lördagskväll, eller tror ni det är något fel på den?
Du har nog tryckt på fel trådlänk . Det finns en tråd som behandlar den här typen av frågor: https://www.flashback.org/showthread.php?t=1044868

Som svar på din fråga. Ja, du kan äta din spaghetti och köttfärssås.

~Paul~
Citera
2009-12-21, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du har nog tryckt på fel trådlänk . Det finns en tråd som behandlar den här typen av frågor: https://www.flashback.org/showthread.php?t=1044868

Som svar på din fråga. Ja, du kan äta din spaghetti och köttfärssås.

~Paul~

Tack så mycket för svaret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in