Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-23, 22:11
  #8893
Medlem
Köpte flankstek, som skulle grillas, men nu har jag slut på gott käk hemma så ska äta den nu med en potatisgratäng tänkte jag.

Men hur tillagar jag den? Ska jag ytsteka lite sen in i ugn, eller bara steka, eller bara ugn?
Citera
2014-04-23, 22:24
  #8894
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Ibland när man grillar/steker fläskkotletter/karré så missbedömer man tillagningstiden och någon liten del av kotletten får en rosa (ostekt) färg i mitten. Jag brukar då bara skära bort just den delen av kotletten och äta resten, jag resonerar som så att eftersom resten är vitt så är väl övriga kotletten ok att äta.
Rätt eller fel?

Rosa (svagt, rått är nog inte så gott) går väl att äta enligt de nya rekommendationerna, men bräsera eller kör färdigt i ugn så slipper du problemet.

Alternativt, snitta så den inte lyfter i mitten.

Var ju knappast svar på frågan, men jag går väl oftast på lösningar och inte på frågeställningar. Yrkessjukdom tror jag.
Citera
2014-04-23, 22:26
  #8895
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Rosa (svagt, rått är nog inte så gott) går väl att äta enligt de nya rekommendationerna, men bräsera eller kör färdigt i ugn så slipper du problemet.

Alternativt, snitta så den inte lyfter i mitten.

Var ju knappast svar på frågan, men jag går väl oftast på lösningar och inte på frågeställningar. Yrkessjukdom tror jag.
"lyfter i mitten"?
Citera
2014-04-23, 22:32
  #8896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
"lyfter i mitten"?

Om man snittar ett eller några snitt i kotletten (som om man tänkt skära den mitt itu) bara ett par centimeter in så buktar sig inte köttet så det blir ojämnt stekt. Samma snitt kan man av samma skäl göra på vanlig falukorv som man steker.
Citera
2014-04-23, 22:33
  #8897
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Om man snittar ett eller några snitt i kotletten (som om man tänkt skära den mitt itu) bara ett par centimeter in så buktar sig inte köttet så det blir ojämnt stekt. Samma snitt kan man av samma skäl göra på vanlig falukorv som man steker.
Där lärde jag mig något nytt
Citera
2014-04-23, 22:34
  #8898
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Köpte flankstek, som skulle grillas, men nu har jag slut på gott käk hemma så ska äta den nu med en potatisgratäng tänkte jag.

Men hur tillagar jag den? Ska jag ytsteka lite sen in i ugn, eller bara steka, eller bara ugn?

Sätt ugnen på 200, in med potatisgratängen, vänta en 30 minuter om den är rå, stek steken först i panna för att få lite yta (nån minut) och sen in i ugnen i ca 10 minuter eller tills den är klar. Svep den i folie och låt vila.

Nu ger du yta på gratängen med grillen om gratängen är klar,

Potatisen får du hålla reda på så den är lagom, du sa aldrig om den bara ska bli varm eller om den skall tillagas. Är den från scratch så vill den ha 50 minuter eller nåt sånt, köttet går betydligt mycket snabbare. Runt 10-12 minuter.

Men vafan vet jag, jag lagar aldrig mat.
Citera
2014-04-23, 23:33
  #8899
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
"lyfter i mitten"?

Du har fått en jättebra förklaring av andra redan, jag gör det även på flinta dom få gånger jag förfaller till att steka julskinka på grillen. Annars blir det liksom en boll. Den behöver några snitt i svålen annars blir det bara inte bra.

Trodde det var standard, men ack så fel man kan ha. Falu är ju givet att jag snittar.

EDIT: Hittade en bra bild från en av våra andra skribenter på hur mycket falun kan öppna sig.
http://ensmakavkarin.files.wordpress...3/imgp0263.jpg
__________________
Senast redigerad av christery 2014-04-23 kl. 23:48.
Citera
2014-04-24, 00:44
  #8900
Medlem
3arlTurn3rs avatar
Hur ska jag gå till väga för att rensa fisk genom gälarna, dvs utan att skära upp buken? Vad bör jag tänka på?

Samma fråga fast nu vill jag rensa den från ryggsidan. Är det bäst att skära av revbenen och ta ut ryggraden först eller bör jag försöka skära runt revbenen och ta ut allt på en gång? Tips och tricks är varmt välkomna.
Citera
2014-04-24, 08:13
  #8901
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3arlTurn3r
Hur ska jag gå till väga för att rensa fisk genom gälarna, dvs utan att skära upp buken? Vad bör jag tänka på?

Samma fråga fast nu vill jag rensa den från ryggsidan. Är det bäst att skära av revbenen och ta ut ryggraden först eller bör jag försöka skära runt revbenen och ta ut allt på en gång? Tips och tricks är varmt välkomna.

Vad för fisk?

Rensat från gälarna har jag inte provat, men med en kortare fisk (typ abborre) borde det väl gå att rycka ut inälvorna och skölja rent, ungefär som man gör med plattfisk. Jag har svårare att se det gjort på exempelvis en gädda, men det går säkert om man vill. Vid rensning från ryggen kan du nog göra på båda sätt du nämner, men det senare alternativet är att föredra. På fisk med mjuka ben, exempelvis mindre laxfiskar, blir det nog lite knepigt att skära runt "revbenen" direkt eftersom de inte ger nåt stöd för kniven. På fisk med kraftiga ben, typ torskfiskar, skär du ut hela paketet med ryggrad och revben direkt.

Gissar lite. Jag brukar inte skära på det sättet du efterfrågar, men har provat för länge sen.
Citera
2014-04-24, 11:45
  #8902
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Har ganska mycket färsk persilja hemma som jag behöver göra något med. Skulle tippa på över 500 gram iaf, vad kan man göra med det förutom att smaksätta saker med? Finns det något smarrigt? Eller är det bättre att frysa ner allt och ta fram när jag behöver. Om jag gör det, ska jag skära upp örterna innan eller bara plocka dom och frysa och hacka upp när jag ska anävnda dom. Tänker på smak och näringsinnehåll.
Citera
2014-04-24, 11:56
  #8903
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Har ganska mycket färsk persilja hemma som jag behöver göra något med. Skulle tippa på över 500 gram iaf, vad kan man göra med det förutom att smaksätta saker med? Finns det något smarrigt? Eller är det bättre att frysa ner allt och ta fram när jag behöver. Om jag gör det, ska jag skära upp örterna innan eller bara plocka dom och frysa och hacka upp när jag ska anävnda dom. Tänker på smak och näringsinnehåll.

Gör ungsbakad potatis, bea med persilja i och en lammstek under örttäcke så blir du av med en del, frys in resten i portionsförpackningar (håller ca 1 år)

Persiljesmör är väl ett alternativ, eller varför inte sill med kryddgrönt http://www.recepten.se/recept/sill_kryddgroent.html

Jag tror att man kan göra persiljesoppa, men det har jag inte testat så den får du fundera på själv.
Citera
2014-04-24, 13:54
  #8904
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Har ganska mycket färsk persilja hemma som jag behöver göra något med. Skulle tippa på över 500 gram iaf, vad kan man göra med det förutom att smaksätta saker med? Finns det något smarrigt? Eller är det bättre att frysa ner allt och ta fram när jag behöver. Om jag gör det, ska jag skära upp örterna innan eller bara plocka dom och frysa och hacka upp när jag ska anävnda dom. Tänker på smak och näringsinnehåll.

Gremolata är ett gorr tillbehör till kött och fisk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback