Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-06-18, 17:57
Medlem
Apocryphas avatar
Smakar riktig wasabi pepperrot eller är det jag som bara smakat på wasabi som är utblandad med pepparrot? Pepparrot smakar skit.
Citera
2011-06-19, 17:58
Medlem
Pressad citronjuice "på burk"(ofta formad som en citron), är det ett fullgott alternativ till handpressade citroner? Fullgott förstår jag att det inte är, men är det ett rimligt alternativ? Eller kryllar dessa av tillsatt socker m.fl.?
Citera
2011-06-19, 19:09
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackie
Pressad citronjuice "på burk"(ofta formad som en citron), är det ett fullgott alternativ till handpressade citroner? Fullgott förstår jag att det inte är, men är det ett rimligt alternativ? Eller kryllar dessa av tillsatt socker m.fl.?
Ja det är det. Nej det är inget socker tillagt.
Citera
2011-06-20, 08:48
Medlem
Kan man frysa feta ost?
Citera
2011-06-20, 09:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Kan man frysa feta ost?
Ja, men som vanligt så blir konsistensen påverkad. Osten blir liksom något torrare, smuligare. Ett sätt att undvika detta är att hälla av laken och därefter placera osten i en burk fylld med matolja så den täcker osten. Oljan kommer att bli grumlig och stel i frysen men det spelar ingen roll. Osten är dock fryst.

~Paul~
Citera
2011-06-20, 10:28
Medlem
thotthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag

En köttkvarn finns helt klart på min önskelista, men jag har hittils nöjt mig med köttfärsen man köper, är dock alltid misstänksam på vad dom gör med det också, för att det ska se så färskt och rött ut, samt hur dom ändrar på malningsprocessen så att det ska se ut som större volym.

Köper väldigt sällan den vanliga nötfärsen i butikerna. Vanligtvis brukar det bli färsen från Gröna Gårdar. Mycket fin färs med en något högre fetthalt. Nu finns inte den i alla butiker tyvärr. Men det går väldigt bra att beställa en färsbox från deras hemsida. Helt okej pris tycker jag.

Www.gronagardar.se
Citera
2011-06-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krigarprinsessan
Det tråkiga biten är BRÖD. Helt allvarligt. Det går inte köpa bröd. Butiksbakat = bake-up-bröd. Kunde lika gärna ha slängt in en hel hög med konserveringsmedel, konstgjorda essenser, E-ämnen och lite vatten i nån jävla bunke och jag hade haft BÄTTRE bröd. Även färdigbakat bröd såsom rostade mackor och helvete i butik är långt ifrån normalt att äta. Vad finns kvar? Jo, bagerier. Och där är det, i alla fall, nära mig jävligt dyrt att köpa bröd. Gott är det dock, men man måste ju gå dit i alla fall 3 gånger i veckan och det har jag inte tid med.

Då jag bodde i Sverige hade jag samma problem. Jag gjorde som så att jag köpte flera limpor i bageri och frös in alla utom en. På så sätt behövde jag inte besöka bagarboden så ofta, och hade ändå bra bröd hemma. Om än inte dagsfärskt.
Citera
2011-06-20, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krigarprinsessan
Hur svårt är det att göra normalt bröd? (Inte en fråga för mig, utan hur jävla svårt ska det vara för BAGERIER att göra bröd och frakta till butik på ett sätt som är NATURLIGT?)

Det har jag också frågat mig. Ett tag ledde ju den svenska centraliseringsivern till att två stora industribagerier försåg i princip hela Sverige med bröd, som ett par gånger i veckan i plastpåsar skickades med lastbil till livsmedelsbutikerna. Men hur rationellt är det egentligen, att centralisera produktionen av någonting så trivialt som bröd, som var man lätt kan klarar av att tillverka i sitt eget kök, och vars kvalitet dessutom är så oerhört beroende av att varan är färsk?

Denna överdrivna centraliseringsiver går som en röd tråd genom svensk nutidshistoria. Är det Gustav Vasas fel eller sossarnas?
Citera
2011-06-20, 23:42
Medlem
äta med vispgrädde?

Hade nästa inget i kylen förutom vispgrädde har pålägg och så men vill ha något sött så jag vispat vispgrädde nu. Tips på snabba grejer man kan göra till de som är gott? rostade mackor?

tack på förhand
Senast redigerad av flystar 2011-06-21 kl. 00:01.
Citera
2011-06-20, 23:50
Medlem
Imperators avatar
Synd att du vispade grädden. Om du har några ägg och lite mjöl hemma så skulle du ha kunnat gjort fattiga riddare på det (förmodat) vita brödet som du tänkte rosta.
Citera
2011-06-21, 14:36
Medlem
Har tänkt att börja göra matlådor. Om jag ugnssteker Kyckling och lägger dessa förpackade i kylskåpet - hur länge håller sig kycklingen då?

Samma fråga för köttfärs och lax :0)
Citera
2011-06-21, 16:48
Medlem
Har ingen elegant fråga angående fin matlagningskonst, bara en liten undran som nån kanske kan svara på.
När jag steker färdiga hamburgare (äckliga frysta) så blir de ovala i formen. Vad beror det på? Så har jag aldrig fåt dem på korvmojjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in