Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-15, 19:51
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du menar att när sockret smälter så drar allting ihop sig?

~Paul~

Spekulation - det är svårt att se att något annat skulle ställa till problem - det är inte mycket vätska som sockret kan lösa sig i i receptet.
Citera
2010-09-15, 20:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Spekulation - det är svårt att se att något annat skulle ställa till problem - det är inte mycket vätska som sockret kan lösa sig i i receptet.
Hm, varför inte. Jag har svårt att komma på orsaken annars.

~Paul~
Citera
2010-09-15, 21:58
Citat:
Hm, varför inte. Jag har svårt att komma på orsaken annars.

Nä alltså i min förra lägenhet gjorde jag en pâte brisée med nästan dubbel mängd socker och det gick ju som sagt betydligt bättre. Kan det ha med ugnen att göra, månne?

Om du orkar, Paul, så skriv gärna ner exakt hur du gör när du fixar din deg så ska jag se om jag möjligtvis kan ha missat någon viktig detalj i processen...
Citera
2010-09-15, 22:04
Medlem
Har ni några generella tips för att lyckas göra pocherade (förlorade?) ägg?
Mina försök slutar i att äggvitan splittras i tusen delar i vattnet.

Har förstått att man ska ha vattnet sjudande. Hälla i ägget väldigt försiktigt i vattnet.
Sedan antar jag att man ska försöka hålla ordning på vitan i vattnet med en sked eller liknande, försöka föra vitan över gulan typ?

Hursomhelst så har jag aldrig ens kommit till sista steget då det blir pannkaka redan från början.

Har ni några tips?
Citera
2010-09-15, 22:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Nä alltså i min förra lägenhet gjorde jag en pâte brisée med nästan dubbel mängd socker och det gick ju som sagt betydligt bättre. Kan det ha med ugnen att göra, månne?

Om du orkar, Paul, så skriv gärna ner exakt hur du gör när du fixar din deg så ska jag se om jag möjligtvis kan ha missat någon viktig detalj i processen...
OK skall ske. Skriver upp det i morgon.

~Paul~
Citera
2010-09-15, 22:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pfuid
Har ni några generella tips för att lyckas göra pocherade (förlorade?) ägg?
Mina försök slutar i att äggvitan splittras i tusen delar i vattnet.

Har förstått att man ska ha vattnet sjudande. Hälla i ägget väldigt försiktigt i vattnet.
Sedan antar jag att man ska försöka hålla ordning på vitan i vattnet med en sked eller liknande, försöka föra vitan över gulan typ?

Hursomhelst så har jag aldrig ens kommit till sista steget då det blir pannkaka redan från början.

Har ni några tips?
Enklaste metoden går ut på att använda en stavmixer. En annan viktig detalj är att kastrullen inte är för liten och att du har tillräckligt med vatten i.

1. Sjud upp vatten i en kastrull om minst 2,5 liter samt skvätt i lite ättika och en nypa salt
2. Ta fram ett kylskåpskallt ägg
3. Ta fram en stavmixer, starta den och skapa en virvel med den i kastrullen
4. Fortsätt samtidigt som du med den andra handen knäcker ägget
5. Ta fort ut stavmixern samtidigt som du tömmer ägget i mitten av virveln. Obs du måste pricka mitt i annars blir det misslyckat

Metoden går alltså ut på att du kan knäcka i ägget med endast en hand. Om du finner det svårt så kan du använda koppmetoden men den är inte lika bra. Tänk också på att smörja koppen med lite matolja innan du knäcker i ägget, om du kör med koppmetoden.

~Paul~
Citera
2010-09-15, 23:14
Medlem
Citat:
Enklaste metoden går ut på att använda en stavmixer. En annan viktig detalj är att kastrullen inte är för liten och att du har tillräckligt med vatten i.

1. Sjud upp vatten i en kastrull om minst 2,5 liter samt skvätt i lite ättika och en nypa salt
2. Ta fram ett kylskåpskallt ägg
3. Ta fram en stavmixer, starta den och skapa en virvel med den i kastrullen
4. Fortsätt samtidigt som du med den andra handen knäcker ägget
5. Ta fort ut stavmixern samtidigt som du tömmer ägget i mitten av virveln. Obs du måste pricka mitt i annars blir det misslyckat

Metoden går alltså ut på att du kan knäcka i ägget med endast en hand. Om du finner det svårt så kan du använda koppmetoden men den är inte lika bra. Tänk också på att smörja koppen med lite matolja innan du knäcker i ägget, om du kör med koppmetoden.

~Paul~

Perfekt! Nu blir det träning, träning och åter träning.
Citera
2010-09-16, 08:04
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

~Paul~

Ättikan, eller vinäger är helt nödvändig för att undvika kokt äggröra
Citera
2010-09-16, 08:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Haha, ja det kanske inte är så gott .

~Paul~
Citera
2010-09-16, 10:40
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Kan säga dig att det blev mycket kokt äggröra när jag utbildade mig. Det var nog det i särklass svåraste uppgifter man kunde få tror jag, i mitt tycke i alla fall. Pocherade ägg och näst efter det var att tända gasen på stekbordet, en gammal relik från stenåldern.
Citera
2010-09-16, 12:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Kan säga dig att det blev mycket kokt äggröra när jag utbildade mig. Det var nog det i särklass svåraste uppgifter man kunde få tror jag, i mitt tycke i alla fall. Pocherade ägg och näst efter det var att tända gasen på stekbordet, en gammal relik från stenåldern.
Den svåraste uppgiften jag har är att få sambon sitta vid matbordet när maten är klar.
Näst svåraste och det är att inte få henne trycka i sig 4 mackor 15min innan maten är klar.
Citera
2010-09-16, 13:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Den svåraste uppgiften jag har är att få sambon sitta vid matbordet när maten är klar.
Näst svåraste och det är att inte få henne trycka i sig 4 mackor 15min innan maten är klar.
Kanske du borde gå någon matlagningskurs? :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in