Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-17, 19:38
Medlem
whus avatar
Kan jag köra några chorizokorvar i ugnen på 200 grader eller blir de totalförstörda? Orkar verkligen inte steka!

Edit: rotfruktsgratäng ska in samtidigt på 200, därav det specifika gradantalet!
Citera
2010-09-17, 19:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whu
Kan jag köra några chorizokorvar i ugnen på 200 grader eller blir de totalförstörda? Orkar verkligen inte steka!

Edit: rotfruktsgratäng ska in samtidigt på 200, därav det specifika gradantalet!
Pricka dem med en gaffel först.

~Paul~
Citera
2010-09-17, 19:44
Medlem
whus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Pricka dem med en gaffel först.

~Paul~

Tack Maestro!
Citera
2010-09-17, 20:09
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK skall ske. Skriver upp det i morgon.

~Paul~

Du glömmer väl inte bort pâte briséen?

Under tiden passar jag på att besvära med ytterligare en fråga. Försökte göra köttbullar igår kväll och det gick inte så bra. Jag använde följande ingredienser (Christer Lingströms recept): 250 g nötfärs, 150 g fläskfärs, 1/2 (60 g) gul lök, 20 g vitt formbröd, 200 g standardmjölk, 50 g ägg, 1 tsk salt, 1 ml vitpeppar, 1 ml svartpeppar. Finrev brödet i matberedaren och lade det i blöt i mjölken, stekte under tiden löken i lite smör och körde sedan alla ingredienser i matberedaren till en slät konsistens.

Men när jag sedan skulle rulla köttbullar så var smeten så kladdig att allting bara fastnade på fingrarna. Beror detta helt enkelt på för mycket vätska i receptet eller gjorde jag fel som körde köttsmeten i matberedaren?

Det hela slutade med att jag i ren uppgivenhet spritsade ner stora klumpar i stekpannan. Så fick det bli någon sorts pannbiffar och inte köttbullar, som först var tänkt.

Hjälp mig om du kan...
Citera
2010-09-17, 20:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso

Under tiden passar jag på att besvära med ytterligare en fråga. Försökte göra köttbullar igår kväll och det gick inte så bra. Jag använde följande ingredienser (Christer Lingströms recept): 250 g nötfärs, 150 g fläskfärs, 1/2 (60 g) gul lök, 20 g vitt formbröd, 200 g standardmjölk, 50 g ägg, 1 tsk salt, 1 ml vitpeppar, 1 ml svartpeppar. Finrev brödet i matberedaren och lade det i blöt i mjölken, stekte under tiden löken i lite smör och körde sedan alla ingredienser i matberedaren till en slät konsistens.

Men när jag sedan skulle rulla köttbullar så var smeten så kladdig att allting bara fastnade på fingrarna. Beror detta helt enkelt på för mycket vätska i receptet eller gjorde jag fel som körde köttsmeten i matberedaren?

Det hela slutade med att jag i ren uppgivenhet spritsade ner stora klumpar i stekpannan. Så fick det bli någon sorts pannbiffar och inte köttbullar, som först var tänkt.

Hjälp mig om du kan...
Jäkla, sorry. Återkommer i morgon. Har lite att göra ikväll.

~Paul~
Citera
2010-09-17, 22:43
Medlem
Citat:

Hjälp mig om du kan...

Tror det har att göra med att du mixade färsen. Nästa gång kör du allt utom köttet i mixern och blanda i smeten i köttet tills du har lagom textur.
Citera
2010-09-17, 22:57
Moderator
skunkensunes avatar
Någon trevlig marinad till lammracks? Det jag vill göra är något med youghurt, kanske tillsammans med rosmarin, timjan och mynta samt skall klara av en långmarinering, 1½. dag ca. Någon *host* dePaul *host* som har några bra rekommendationer?
Citera
2010-09-18, 11:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Du glömmer väl inte bort pâte briséen?

2. Försökte göra köttbullar igår kväll och det gick inte så bra...
1. OK, jag kör mördeg på det enklast möjliga sättet.

Pâte brisée

Ingredienser till 1400 g deg:
  • 1 kg vetemjöl (gärna starkt. Det går också bra att blanda tillsammans med Idealmjöl till samma mängd. Personligen kör jag med italienskt grovmalet vetemjöl med mycket protein)
  • 10 g salt
  • 2 hela ägg
  • 2,4 dl gräddmjölk
  • 350 g smör (äkta!)
Arbetsgång:
Häll ut mjölet på ett bakbord och gör en grop i mitten. Knåda smöret så att det blir mjukt. Knäck äggen och resten a de blöta ingredienserna i gropen och arbeta från sidorna inåt så att allt blandar sig.

Knåda in smöret i degen.

Forma degen till en avlång cylinder, mjöla den och slå in den i gladpackfolie. Stoppa den sedan i kyl i minst 1 h.

2. När det gäller smeten så är varje färs olik den andra. Man kan inte gå blint efter ett recept utan man bör känna sig för. I ditt fall gjorde du dessutom ett fel till när du mixade alltsammans. Din smet blev helt enkelt för blöt. En sådan smet går att rädda med t ex potatismos i pulverform.

~Paul~
Citera
2010-09-18, 11:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Någon trevlig marinad till lammracks? Det jag vill göra är något med youghurt, kanske tillsammans med rosmarin, timjan och mynta samt skall klara av en långmarinering, 1½. dag ca. Någon *host* dePaul *host* som har några bra rekommendationer?
Haha, OK.

Lite olika marinader:

Marinad till 1 kg stek (vinbaserad) 1
• 2-3 dl rött vin och vatten
• ½ morot
• 1 gul lök
• ½ purjolök
• 50 g rotselleri
• 1 lagerblad
• 4 svartpepparkorn
---------------------------------------------
Marinad till 1 kg stek (vinbaserad) 2
• 3 dl rött vin
• 1 dl vinäger
• 1 tsk salt
• 1 tsk socker
• 1 skivad gul lök
• 1 lagerblad
• 1 liten bit ingefära (skivad)
• ½ msk vitpepparkorn
• ½ msk enbär
Ölmarinad till stek
• 3 dl svagdricka, lättöl eller porter
• 2 msk 12% ättiksprit
• 2 msk socker
• 1 rödlök
• 1 lagerblad
• 2 dl tärnad morot
• 1 dl tärnat rotselleri
• 1 bit strimlad purjolök
• 4-5 vitpepparkorn
• 3-4 hela nejlikor
• 4-5 enbär (krossade)
Kokosmarinad till gris eller lamm (4p)
• 400-500 g gris- eller lammkött
• 2 msk sojasås
• 1 dl kokosmjölk
• ½ chilifrukt (urkärnad och hackad)
• 1 tsk riven ingefära
-----------------------------------------------
Örtmarinad till gris, lamm eller nöt (4 p)
• 500 g valfritt kött av de ovan nämnda
• 2 msk sojasås
• ½ dl vinäger (röd eller vit)
• 1 dl hackade färska örter
• 1-2 pressade vitlöksklyftor
-----------------------------------------------
Citrusmarinad (4 p)
• 400-500 g fläsk- eller fågelkött
• 1 msk pressad saft av lime, citron eller apelsin
• 1 msk sojasås
• 1 msk färska örter
• 1 krm svartpeppar (finmalen)
------------------------------------------------
Mörk grillmarinad till kyckling (4 p)
• 2 msk kinesisk sojasås
• 1 tsk malen ingefära
• ½ msk brun farin
• ½ dl halvtorr sherry (t ex Amontilado)
• 2-3 stänk Worcestersås
------------------------------------------------
Ljus örtmarinad till kyckling (4 p)
• ½ dl äppelcidervinäger
• 2 krossade vitlöksklyftor
• 1 tsk salt
• 1 krm svartpeppar (finmalen)
• 1 tsk torkade örtkryddor (rosmarin, mynta, dragon, körvel, osv) eller 1 msk färska örter
-------------------------------------------------
Marinad till grillat fläskkött
• Vitlök
• Citronzest och saft
• Natriumglutamat
• Colman's senapspulver
• rostad gul lök eller lökpulver
• gräslök
• mejram
• oregano
• bladspenat snabbförvälld
• en eller två nypor socker
• salt
• peppar
• kalvbuljong (kan uteslutas)
------------------------------------
• Old Hickory Liquid Smoke
• Tomatpuré
• Vitlök
• Salt
• Grovmalen sv peppar
• Honung
• Citronsaft
• Mörk öl
-------------------------------------
• Färsk ingefära
• Vitlök
• Lök
• Hoisinsås
• Tahini (eller rostade och mosade sesamfrön)
• Soja
• Sherry (torr)
• ---------------------------------------
Till lamm

• Gräslök
• Yoghurt
• Grillkrydda
• Vitlök
• Rosmarin (mejram, timjan, oregano går också bra i olika kombon)
• Ljus sirap
• Salt
• Sv peppar
• --------------------------------
• Rött paprikapulver
• Malen kummin
• Råsocker
• Salt
• Sv peppar
• Vitlök
• Örtkryddor
• Köttbuljong
• Rödvin
• ----------------------------------
• Vatten
• Salt
• Sv peppar
• Citronsaft
• Colman's senapspulver
• Sirap
• Lökpulver
• Mejram
• Oregano
• Filmjölk
• Vitlök

~Paul~
Citera
2010-09-18, 11:26
Medlem
kissen_mjaus avatar
Ett berg av brun/tegel/tall/björk/sten sopp ...
Nån tips på vad man kan göra av det?
Var ute efter nått mer stilrent och inte en standard improvisation ala skit i grytan, krydda och ät
Citera
2010-09-18, 12:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissen_mjau
Var ute efter nått mer stilrent och inte en standard improvisation ala skit i grytan, krydda och ät
Om du har hittat väldigt mycket svamp så är det väl bara att frysa den i små portionspåsar?

Dela dem i mindre bitar och kör de i en torr teflonpanna en stund. Låt svalna och frys in sedan.

~Paul~
Citera
2010-09-18, 12:28
Medlem
g-molls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissen_mjau
Dela i mindre bitar, stek med smör och salta. Blanda ner i nykokt, gärna färsk pasta. Ringla på någon god olivolja, mal över svartpeppar och toppa med nyriven parmesan. Kan det bli så mycket bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in