Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-01-03, 17:59
Medlem
krss avatar
Har nu finsållat Ica maxi samt City Gross efter Chipotle in adobo sauce, utan någon som helst lycka.

Ska man behöva beställa detta över internet för att få tag på det? Har ni det i er lokala handel?

Jag kom iaf över torkad chipotle (för ett HÖGT pris), såg även santa marias chipotle paste men den kändes som en bluff med sina ~34% chilli och resten lök osv.
Citera
2011-01-03, 18:01
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av See
Mager bea? Smör-bea funkar inte att käka så ofta och jag vill inte använda något pulver..

Bara att byta ut ägg och smör mot crème fraise? Någon som har ett riktigt bra recept?

Fungerar väl aldeles ypperligt att äta bea ofta?

Visst kan du göra någon imitation med cr. fraiche, själv skulle jag dock hellre fokusera på ett annat tilbehör isåfall. Borde väl bara vara att hugga ett bea-recept från recept.nu och se vilka kryddor de använder, peta i creme fraichen.
Citera
2011-01-04, 05:43
Medlem
Passar det med russin i vetebröd?
Citera
2011-01-04, 10:57
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Passar det med russin i vetebröd?
Det verkar djärvt, det är nog ingen som vågat prova det tidigare......

Citera
2011-01-04, 17:16
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshoota
Hejsan!
Tidigare hade jag postat ett inlägg om att tina kött, detta är fortsättningen

Idag tog jag det stora steget att göra Taco för att döda hungern. Jag tog ut cirka 250 gram köttfärs ifrån frysen som hade förvarats i en fryspåse och kastade in den i mikrovågsugnen i cirka 1-2 minuter. Den blev lite blodig (?) visste inte vad jag skulle göra så jag kastade in den i stekpannan bara, med smält marginal men här kommer överraskningen.

Jag tog bara hela köttfärsen och la den i stekpannan utan att smula ner den....
Jag försökte förgäves att smula ner den med en sked men slutade i att det såg ut som små bajsklumpar och kastade skiten.

Kan någon hjälpa denna misslyckade personen inom matlagning? Slutade med 3 paket nudlar istället...
vad är det du vill ha hjälp med då?

Fick rökt lax av min kompis, jag gillar verkligen inte smaken av det, kan jag tillaga det på något sätt? :S
Senast redigerad av torrenttobbe 2011-01-04 kl. 17:33.
Citera
2011-01-04, 17:33
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Haha vad är det du vill ha hjälp med då?

Hur ska man göra så att den blir tillagad bra, det vill säga ska man låta den vara och steka eller pilla på den så det bildas småbitar. Vet dum fråga men aldrig lagat mat :P
Citera
2011-01-04, 17:35
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshoota
Hur ska man göra så att den blir tillagad bra, det vill säga ska man låta den vara och steka eller pilla på den så det bildas småbitar. Vet dum fråga men aldrig lagat mat :P
Smula ner köttfärsen lite lätt i pannan sen så tar du din stekspade och delar där du tycker det är klumpigt, kom ihåg att det blir färdigt väldigt fort så du kan ha ganska hög värme på.
Är dock ingen kock men det är så jag gör det.
Citera
2011-01-04, 18:07
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Smula ner köttfärsen lite lätt i pannan sen så tar du din stekspade och delar där du tycker det är klumpigt, kom ihåg att det blir färdigt väldigt fort så du kan ha ganska hög värme på.
Är dock ingen kock men det är så jag gör det.

Tack!
Citera
2011-01-04, 18:54
Medlem
rocksmysockss avatar
Citat:
Fick rökt lax av min kompis, jag gillar verkligen inte smaken av det, kan jag tillaga det på något sätt? :S

Det här är riktigt gott (tycker jag som inte heller är stormförtjust i rökt lax)

http://www.recept.nu/1.294364/caroline_hofberg/smaratter_tillbehor/fisk_skaldjur/tarta_med_rokt_lax_och_papparrot
Citera
2011-01-04, 19:46
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocksmysocks
Det här är riktigt gott (tycker jag som inte heller är stormförtjust i rökt lax)

http://www.recept.nu/1.294364/caroline_hofberg/smaratter_tillbehor/fisk_skaldjur/tarta_med_rokt_lax_och_papparrot
Oj det såg inte dåligt ut, kanske man ska ge sig på Ska bara köpa en matberedare men det borde jag ju ha gjort för åratal sen i vilket fall
Citera
2011-01-05, 09:21
Medlem
Syltlökens avatar
Behöver tips på lite mer utmärkande tillbehör till oxfile än bara potatisgratäng, hasselback osv.
Citera
2011-01-05, 09:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syltlöken
Behöver tips på lite mer utmärkande tillbehör till oxfile än bara potatisgratäng, hasselback osv.
Potatis + rotfruktspuré, couscous-kroketter, potatis-/spenatpuré, tysk potatissallad, jordärtskocks-/potatispuré.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in