Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-12-13, 13:24
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du bör förståss använda samma mängder. Det betyder att du borde smälta smöret. Men... Jag är lite tveksam till detta förfarande. Det blir helt enkelt bättre konsistens med olja.

~Paul~

Vad för olja bör jag använda för att den ska få så lite smak som möjligt? Funkar helt vanlig raps/matolja? Kan jag köra 50% smält smör och 50% olja?
Citera
2009-12-13, 13:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Pagrotsky
Vad för olja bör jag använda för att den ska få så lite smak som möjligt? Funkar helt vanlig raps/matolja? Kan jag köra 50% smält smör och 50% olja?
Går med alla varianter av neutrala oljor, raps/matolja är neutrala.
Och har du ingen olja så är det ingen katastrof med smör eller om du blandar dessa.
Citera
2009-12-14, 21:49
Medlem
Disciplines avatar
Säg att jag steker pannbiffar eller nått i den stilen, köttbitar likt hamburgare typ.

Kan jag ta nått av det flötet som blir kvar i pannan och göra något väldigt enkelt sås liknande grej av det?
Citera
2009-12-14, 22:43
Medlem
Absolut, bara att slå på grädde eller mjölk över det och låta det koka upp, samt reda det till konsistensen du vill ha på såsen.
Citera
2009-12-15, 19:19
Medlem
Vänligen hjälp en simpel klåpare med sitt problem.

Idag försökte jag mig på Engelsk fudge enligt receptet:

1 Dl socker
3 Msk smör
2 Dl grädde
1 Msk vaniljsocker
3 Msk kakao
50 G sötmandel eller hasselnötter (Hackad)

Det skall koka tills det stelnar såpass att man kan rulla en kula av det när man doppar det i kallt vatten. Dvs ett "kulprov".

Jag kokade det på låg värme (läge 1 av 6)

För det första så tog det drygt en och en halv timma för smeten att klara ett kulprov. Det borde tagit ca 30 minuter. Hade jag får låg värme?

För det andra så precis innan jag skulle ta av kastrullen så skilde sig fettet från resten av smeten, det blev en brun klump som flöt runt i smör. Vad beror det på?
Citera
2009-12-15, 19:53
Medlem
Hur ser en vit flugsvamp ut om man delar den på mitten?
Citera
2009-12-15, 20:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandy-moon
Du beskriva med ord är rätt meningslöst, kolla på google bilder
Citera
2009-12-15, 21:41
Medlem
Disciplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohlsson
Absolut, bara att slå på grädde eller mjölk över det och låta det koka upp, samt reda det till konsistensen du vill ha på såsen.

kanon, lät ju enkelt, vad brukar man reda med då? mjöl?

tack för svaret
Citera
2009-12-15, 23:55
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discipline
kanon, lät ju enkelt, vad brukar man reda med då? mjöl?

tack för svaret

Du kan göra en toppredning, alltså blanda ut mjöl med lite vätska och vispa ihop så att klumpar försvinner och sedan hälla ned det i din sås. Tänk dock på att koka såsen i några minuter för att få bort mjölsmaken.

Du kan sedan smaksätta såsen med vad du vill, själv trycker jag gärna i lite worcestershiresauce, svartvinbärsgel och ev. lite buljong.
Senast redigerad av SexyBeast 2009-12-15 kl. 23:57.
Citera
2009-12-16, 01:14
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandy-moon
ALLT är vitt!
Strumpa (om den finns kvar), fot, skivor, hattkött - allt är vitt.

En mycket förrädisk sak med vit flugsvamp är att den smakar väldigt gott när den är tillagad, så gästerna tar gärna en portion extra.

Är skivorna rosa eller bruna, så har du en champinjon.
Varav de flesta ur 4 olika grupper är ogiftiga...
Citera
2009-12-16, 21:40
Medlem
Disciplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohlsson

jag är helt ute och cyklar när jag tror du menar att mjölken/gräddan ska raki in i en glödhet stekpanna?

Man ska försöka hälla över spadet i en kastrull först eller hur?
hänger det ihop med det som sexybeast säger också?

Fan va kass jag är på att laga mat...

Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Du kan göra en toppredning, alltså blanda ut mjöl med lite vätska och vispa ihop så att klumpar försvinner och sedan hälla ned det i din sås. Tänk dock på att koka såsen i några minuter för att få bort mjölsmaken.

Du kan sedan smaksätta såsen med vad du vill, själv trycker jag gärna i lite worcestershiresauce, svartvinbärsgel och ev. lite buljong.

som sagt, i en kastrull då antar jag? stekpannan försvinner helt ur bilden efter att jag tagit vara på spadet eller vad det nu är?

Kul, blir till att pröva i morgon!
tack
Citera
2009-12-16, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast

Ta Idealmjöl. Klumpar aldrig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in