Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-10, 10:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Skumt - jag hittade den direkt på google - finns i menyn från Beirut Cafe i Stockholm: http://www.beirutcafe.se/upload/meny/Beirut_Cafe_Meny.pdf
Där var den ja . Består tydligen av (förutom omeletten) persilja, lök och mynta.

Den efterfrågade rätten är därmed med största sannolikhet "Eghe" eftersom de gröna prickarna på originalbilden är troligtvis mynta och persilja.

~Paul~
Citera
2009-12-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Skumt - jag hittade den direkt på google - finns i menyn från Beirut Cafe i Stockholm: http://www.beirutcafe.se/upload/meny/Beirut_Cafe_Meny.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Där var den ja . Består tydligen av (förutom omeletten) persilja, lök och mynta.

Den efterfrågade rätten är därmed med största sannolikhet "Eghe" eftersom de gröna prickarna på originalbilden är troligtvis mynta och persilja.

~Paul~

Perfekt! Tack grabbar
Citera
2009-12-10, 14:15
Medlem
SurTrollets avatar
Om man ska göra potatismos idag och har några kokta potatisar över från igår kan man då skicka i dem under slutklämmen på det nya "koket" utan att något konstigt inträffar?
Citera
2009-12-10, 14:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Om man ska göra potatismos idag och har några kokta potatisar över från igår kan man då skicka i dem under slutklämmen på det nya "koket" utan att något konstigt inträffar?
Om du äger en bra pureare så bör det funka. Risken är annars att det kan klumpa sig.

~Paul~
Citera
2009-12-10, 15:03
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om du äger en bra pureare så bör det funka. Risken är annars att det kan klumpa sig.

~Paul~
Kanoners, då blir jag av med dem innan de hinner lägga på sig "vinterpälsen"..
Citera
2009-12-11, 07:34
Medlem
brunstigs avatar
Tänkte höra hur länge man ska koka gristunga samt vilka kryddor som bör tillsättas? Har hört allt från 15 minuter till en timme. En timme låter länge. Borde väl finnas risk att den blir torr då.
Citera
2009-12-11, 09:23
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstig
Tänkte höra hur länge man ska koka gristunga samt vilka kryddor som bör tillsättas? Har hört allt från 15 minuter till en timme. En timme låter länge. Borde väl finnas risk att den blir torr då.

Gristunga lagar man inte varje dag - hur kom du på den idén?
Googlar man verkar det som de flesta buden ligger på 45 min-1 timme.
Jag skulle nog låta tungan ligga i ättiksvatten först och sedan blancera den innan jag började. Här finns ett rätt instruktivt recept:
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=fr&u=http://lacuisinededidine.over-blog.com/article-37044360.html&ei=bvwhS6zlKYfY-Qbm9ZW_Bg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved =0CAgQ7gEwADgo&prev=/search%3Fq%3D%2522Langue%2Bde%2527porc%2522%26hl%3 Dsv%26client%3Dfirefox-a%26channel%3Ds%26rls%3Dorg .mozilla:en-USfficial%26sa%3DN%26start%3D40

Google byter "tunga" med "språk" i översättningen.

Söker du på "Langue de'porc" får du massvis med recept
Citera
2009-12-11, 09:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstig
Svintunga bör rimmas för att få ut det bästa ur den. Det är en ganska knepig styckdetalj. Det tar ca 1-2 timmar beroende på tungans storlek och djurets ålder.

Kryddningen är den gängse, dvs lök, lagerblad, hela vitpepparkorn, kryddpeppar och salt. Om du vill leka med något annorlunda så kan du köra på asiatiska smaker med sichuanpeppar, färsk ingefära, chili, risvinsvinäger samt socker.

~Paul~

PS Om du har tryckkokare så går det betydligt fortare att koka svintunga
Citera
2009-12-13, 00:47
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Har ett recept på morotskaka som kräver 1dl matolja, då receptet kommer från sån där hälsoblogg som hellre begår seppuku än dricker 1dl 3%-mjölk så har personen använt olja som fett i kakan.

Kan man helt enkelt byta ut matoljan mot smör? Ska man smälta det först?

Här är receptet:

* 3 st (ca 200 g) morötter
* 0,75 dl (ca 50 g) sötmandel
o eller hasselnötkärnor
* 2 st ägg
* 2 dl strösocker
o eller råsocker
* 1 tsk kanel
* ev. 0,5 tsk ingefära
* 1 tsk vaniljsocker
* 0,5 tsk bikarbonat
* 1 tsk bakpulver
* 2 dl vetemjöl
* 1 dl matolja

TIllvägagångsättet är mer eller mindre bara att riva morötterna+nötterna, addera socker+ägg. Blanda ihop alla torra ingredienser och slänga i även dessa. och sen mixa helvetet ur de ungefär.
Citera
2009-12-13, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Pagrotsky
Har ett recept på morotskaka som kräver 1dl matolja, då receptet kommer från sån där hälsoblogg som hellre begår seppuku än dricker 1dl 3%-mjölk så har personen använt olja som fett i kakan.

Kan man helt enkelt byta ut matoljan mot smör? Ska man smälta det först?

Här är receptet:

* 3 st (ca 200 g) morötter
* 0,75 dl (ca 50 g) sötmandel
o eller hasselnötkärnor
* 2 st ägg
* 2 dl strösocker
o eller råsocker
* 1 tsk kanel
* ev. 0,5 tsk ingefära
* 1 tsk vaniljsocker
* 0,5 tsk bikarbonat
* 1 tsk bakpulver
* 2 dl vetemjöl
* 1 dl matolja

TIllvägagångsättet är mer eller mindre bara att riva morötterna+nötterna, addera socker+ägg. Blanda ihop alla torra ingredienser och slänga i även dessa. och sen mixa helvetet ur de ungefär.

går det inte bra att byta receptet mot ett där det är smör istället eller är de något väldigt speciellt med receptet?
Citera
2009-12-13, 02:29
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddan_89
går det inte bra att byta receptet mot ett där det är smör istället eller är de något väldigt speciellt med receptet?

Det jag undrar över...hur mycket smör? och bör jag smälta det?
Citera
2009-12-13, 11:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Pagrotsky
Det jag undrar över...hur mycket smör? och bör jag smälta det?
Du bör förståss använda samma mängder. Det betyder att du borde smälta smöret. Men... Jag är lite tveksam till detta förfarande. Det blir helt enkelt bättre konsistens med olja.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in