Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-08, 17:00
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
rent smaksak. Jag brukar ta bort svålen när jag ska koka dem. Ska jag steka dem så får svålen vara kvar och bli kripsig

OK tackar, tänkte väl också mest på att ta bort den, för kan tänka mig att den mest blir seg och dryg av att kokas.
Citera
2012-10-08, 17:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Har köpt fläsklägg för jag tänkte äta det med rotmos till. Men en fråga: Ska man ha kvar svålen när man kokar/äter det? Äter man svålen? Var länge sen jag gjorde detta så minns inte riktigt.

Koka med svålen (ger extra smak) och ta bort den när det kokat klart (den faller nästan av när man kokat det ordentligt).
Citera
2012-10-09, 17:01
Medlem
irrblosss avatar
Någon som har ett recept på Fisk Bordelaise? Är det något svensk påhitt, eller är det ett klassiskt franskt recept? Det enda jag hittar är http://metrobloggen.se/hospetra/fisk_bordelaise/ och det ser inte riktigt ut som den bordalaisen jag är ute efter. Den jag har ätit ser ut att innehålla mycket fint hackade grönsaker, ströbröd, smör och förmodligen något mer.
Citera
2012-10-10, 09:13
Medlem
Struttens avatar
Jag ska göra en svampstuvning till en glutenallergiker. När jag gör svampstuvningar (för ugn, som i detta fallet) så börjar jag alltid med smöret och mjölet för att sedan göra stuvningen på detta (för den riktigt klistriga konsistensen som gör att stuvningen stannar på mackan).

Jag tänkte nu använda majsmjöl istället, men undrar helt enkelt om jag kan byta ut det rakt av, eller om majsmjölet måste tillföras i slutet av tillagningen istället för i början? Jag använder väldigt sällan majsmjöl, och kan för lite om dess egenskaper...
Citera
2012-10-10, 09:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Jag ska göra en svampstuvning till en glutenallergiker. När jag gör svampstuvningar (för ugn, som i detta fallet) så börjar jag alltid med smöret och mjölet för att sedan göra stuvningen på detta (för den riktigt klistriga konsistensen som gör att stuvningen stannar på mackan).

Jag tänkte nu använda majsmjöl istället, men undrar helt enkelt om jag kan byta ut det rakt av, eller om majsmjölet måste tillföras i slutet av tillagningen istället för i början? Jag använder väldigt sällan majsmjöl, och kan för lite om dess egenskaper...

Rekomenderar att ha i det i slutet, jag har försökt göra bottenredningar med det men det blir inte bra.

Jag brukar fräsa svampen (använder färsk), slå över grädde och låta den tjockna och sedan lite maizena för att tjocka till det sista om jag ska ha stuvning.
Citera
2012-10-10, 17:49
Medlem
DrickaLattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Rekomenderar att ha i det i slutet, jag har försökt göra bottenredningar med det men det blir inte bra.

Jag brukar fräsa svampen (använder färsk), slå över grädde och låta den tjockna och sedan lite maizena för att tjocka till det sista om jag ska ha stuvning.
Ja, gör en toppredning
Citera
2012-10-10, 21:43
Medlem
constants avatar
Citat:
...och sedan lite maizena för att tjocka till det sista om jag ska ha stuvning.
Obs, Maizena är ett varumärke, det finns produkter med det varumärket som innehåller vetemjöl.
Citera
2012-10-10, 22:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Obs, Maizena är ett varumärke, det finns produkter med det varumärket som innehåller vetemjöl.

Maizena/Maizenamjöl är även bruksordet för majsstärkelse, på samma sätt som att bostongurka används för alla "hackad inlagd gurka med diverse kryddor/paprika/lök" inte bara felix variant.

Och i samanhanget (glutenfri kost) så torde det vara ganska självklart att det är majsstärkelsen som avses.
Citera
2012-10-10, 22:08
Medlem
Emerains avatar
Citat:
När jag har pratat och hört andra prata om maizena, majsena, majsäna, maisäna, eller dylikt, så har det alltid och enbart och syftat på majsstärkelse/majsmjöl. Visst finns det nog vetemjöl i varumärket också, men jag tror det är en försvinnande mängd folk som inte tänker majsmjölet.
Citera
2012-10-10, 22:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Och i samanhanget (glutenfri kost) så torde det vara ganska självklart att det är majsstärkelsen som avses.
För dig och mej kanske. Men jag kan tänka mig att man kan göra fel om man inte tänker sig för, att kanske tro att alla Maizenas produkter är glutenfria.
Citera
2012-10-10, 22:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
För dig och mej kanske. Men jag kan tänka mig att man kan göra fel om man inte tänker sig för, att kanske tro att alla Maizenas produkter är glutenfria.

Om man inte är van att göra glutenfritt, kommer till affären och det finns flera olika saker med "samma" namn så kollar man innehållsförteckningen...

Men å andra sidan så är väl inte färdiga "pizza/paj/kak" mixar det första man väljer ut om man ska ha nått att reda sås med, utan det lär nog snarare bli en av deras 2 redningar som båda är glutenfria.
Citera
2012-10-10, 22:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
När jag har pratat och hört andra prata om maizena, majsena, majsäna, maisäna, eller dylikt, så har det alltid och enbart och syftat på majsstärkelse/majsmjöl. Visst finns det nog vetemjöl i varumärket också, men jag tror det är en försvinnande mängd folk som inte tänker majsmjölet.

Det dom har med vetemjöl är deras relativt nya "mixar" för pizza/paj/kakor/pannkakor.

Redningarna är glutenfria (potatis/ris) och majsstärkelsen såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in