Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-12-05, 22:13
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vissa ris sorter måste man skölja mycket noga, medans andra som uncel ben inte kräver så mycket.

I Japan och när dom kokar ris så tar det mycket tid och nästan ett hantverk i dess tillvägagångssätt.

Men en riskokare kommer inte koka över det som det kan bli på spisen om man inte sänker när det börjar koka.
Dock har du inte sköljt ett ris som behöver att tvättas så kommer det bli lite kladdigt och svårt att få det bra.

Alltså, jag köper ICAs vanliga matris, och det står inget om sköljning i instruktionerna iaf, äsch, jag får helt enkelt nöja mig med att skrubba spisen efter varje riskok, då ris är något jag absolut inte klarar mig utan.
Citera
2008-12-06, 10:32
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamN
Fast det tar ju 20 år att lära sig koka ris också.
Iallafall enligt japanen som var med i gårdagens avsnitt av "Vad Blir Det För Mat"
Han var allt annat än japan den mannen.

OnT: Vad blir skillnaden smakmässigt på ett ugsnkört stycke kött som man bryner efter tillagningen istället för före? Någon annan skillnad?
Citera
2008-12-06, 11:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Han var allt annat än japan den mannen.

OnT: Vad blir skillnaden smakmässigt på ett ugsnkört stycke kött som man bryner efter tillagningen istället för före? Någon annan skillnad?
Det handlar om kontroll. Bryner du före så riskerar du att ytan blir för bränd när köttet väl är färdigt i ugnen. Det kan man förståss kringgå genom att köra på låg temp. Men det är inte alltid man har tid.

Traditionen med att bryna ytan först och sedan stoppa den i ugnen har att göra med den gamla föreställningen att man kan försegla kött.

I samband med vissa maträtter vill jag dock trots allt bryna först eftersom jag vet med mig att resultatet blir likväl tillfredsställande. Jag vill så att säga ha det gjort.

I samband med späckat kött så kan det också vara en idé att bryna på köttet först eftersom ytan drar ihop sig och därmed sitter vitlöken (eller späcket, mm) ordentligt fast inuti köttklumpen.

~Paul~
Citera
2008-12-07, 02:35
Medlem
Mr Jacks avatar
Jag har blivit grymt sugen på att testa texturas, så min fråga är, vet någon vart man kan hitta Texturas Lecite i stockholm?
Citera
2008-12-08, 15:22
Medlem
Tirads avatar
Hej! Jag ska laga linsgryta men har inte blötlagt linserna innan. Går det ändå? Hur länge måste dom koka då ungefär, nån som vet?

Gör det nån skillnad om jag lägger dom i blöt i 2-3 timmar?
Citera
2008-12-08, 15:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tirad
Hej! Jag ska laga linsgryta men har inte blötlagt linserna innan. Går det ändå? Hur länge måste dom koka då ungefär, nån som vet?

Gör det nån skillnad om jag lägger dom i blöt i 2-3 timmar?
Du behöver inte lägga dem i blöt, det går bra att koka dem direkt. Att blötlägga under 2-3 timmar blir ingen tidsbesparing jämfört med att laga dem direkt. Beroende på sort så bör det ta mellan 23 minuter till 40 minuter förutsatt att de inte är blötlagda. Är det blötlagda så kan det ta så kort tid som 10 minuter.

Salta inte i vattnet i samband med kokning och framför allt inte under blötläggning! Salta linserna efter avslutad tillagning och låt dra en stund.

~Paul~
Citera
2008-12-08, 20:03
Medlem
Tirads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du behöver inte lägga dem i blöt, det går bra att koka dem direkt. Att blötlägga under 2-3 timmar blir ingen tidsbesparing jämfört med att laga dem direkt. Beroende på sort så bör det ta mellan 23 minuter till 40 minuter förutsatt att de inte är blötlagda. Är det blötlagda så kan det ta så kort tid som 10 minuter.

Salta inte i vattnet i samband med kokning och framför allt inte under blötläggning! Salta linserna efter avslutad tillagning och låt dra en stund.

~Paul~

Tack! Varför ska man inte salta under tillagning förresten?
Citera
2008-12-08, 21:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tirad
Tack! Varför ska man inte salta under tillagning förresten?
Saltet gör att det tar längre tid att koka dem.

~Paul~
Citera
2008-12-12, 13:26
Medlem
Lolabandolas avatar
Jag la igår eftermiddag en lax på gravning efter ett recept jag hittade på recept.se

Men jag undrar hur det är med tiden jag bör grava min lax. Vissa menar att ett dygn räcker och andra säger två dygn. Jag har lagt mina två laxsidor som kanske väger 400 gram per sida, mot varandra och med tryck ovanpå. Imorse vände jag på delarna, så ikväll kommer de ha legat i ett dygn, ett halvt var med ena sidan upp vice versa.

Kan jag äta laxen ikväll tror ni?

Jag tror att den har varit fryst innan, så parasiter bör inte vara något problem., köpte fisken på Konsum igår och visst brukar de väl köpa fryst fisk eller finns det risk för parastier här också?

Så ni laxkännare, hjälp mig.

Jag skulle så gärna äta lite gravad lax ikväll med potatis. Tror ni att det går?
Citera
2008-12-12, 13:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolabandola
Men jag undrar hur det är med tiden jag bör grava min lax. Vissa menar att ett dygn räcker och andra säger två dygn.

Kan jag äta laxen ikväll tror ni?

Du kan självklart äta laxen redan idag. Faktum är att man kan äta den i stort sett rå. Det är ju det som den japanska matlagningen handlar om bl a.

När det däremot gäller den optimala tiden för gravning så har det att göra med storleken på filéerna. En bra fingervisning är att väga hela fisken. T ex: 1-2 kg motsvarar ett dygn. 2-3 kilo motsvarar två dygn osv. Gränsen går vid 3-4 kg. Efter det så spelar inte storleken roll längre, utan det handlar om 3 dygn oavsett.

~Paul~
Citera
2008-12-12, 13:37
Medlem
Lolabandolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du kan självklart äta laxen redan idag. Faktum är att man kan äta den i stort sett rå. Det är ju det som den japanska matlagningen handlar om bl a.

När det däremot gäller den optimala tiden för gravning så har det att göra med storleken på filéerna. En bra fingervisning är att väga hela fisken. T ex: 1-2 kg motsvarar ett dygn. 2-3 kilo motsvarar två dygn osv. Gränsen går vid 3-4 kg. Efter det så spelar inte storleken roll längre, utan det handlar om 3 dygn oavsett.

~Paul~

Stort tack för ditt svar!

Då kommer jag kila till Systemet och köpa en Riesling nu och kvällen kommer förhoppningsvis bli njutbar.

Trevlig helg!
Citera
2008-12-12, 13:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolabandola
Stort tack för ditt svar!

Då kommer jag kila till Systemet och köpa en Riesling nu och kvällen kommer förhoppningsvis bli njutbar.

Trevlig helg!
Lycka till och trevlig helg tillbaka!

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in