Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-18, 01:14
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Fläskfilen kan säkert gilla lite rosépeppar sås det finns bra enkelt recept som är gott.
Lamm tjatas det jämt om myntasås, har faktiskt inte testat det.
Men kanske en ide.

Scampin vet jag inte för är inte så förtjust i skaldjur, men en hemmavispad aioli skulle säkert funka bra.

Sen lite enkla salsor kan man ha också.

Nej Bean förtjänar ett bättre öde än att slängas ihop under press.

Jo salsor och andra kalla såser är väl ändamålsenligt..
Citera
2009-06-19, 16:59
Medlem
Köpte hem rostbiff idag (i skivor) och upptäckte att alla matlagningsrecept där rostbiff är med i bilden, står det att man ska tillaga köttet i ugn.
Men då kommer min fråga, kan man steka köttet och få samma sak som i ugn, eller är det totalförbud att steka biffen?
Citera
2009-06-19, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Köpte hem rostbiff idag (i skivor) och upptäckte att alla matlagningsrecept där rostbiff är med i bilden, står det att man ska tillaga köttet i ugn.
Men då kommer min fråga, kan man steka köttet och få samma sak som i ugn, eller är det totalförbud att steka biffen?
Menar du rå rostbiff av fransyska i skivor?!?
Har aldrig hört talas om att det säljs så, jag tror att det blir väldigt torrt om du steker det.
Jag skulle nog satsa på att woka det, eller låta puttra i exempelvis en champinjonsås. Nästa gång skulle jag köpa en fransyskabit på minst ett kilo.
Citera
2009-06-20, 13:57
Medlem
JollyRogerss avatar
Vetefan om det här är rätt tråd.

Iallafall, i mitt kylskåp finns det ett paket bacon och i ett annat skåp står det en påse med snäckformade makaroner. Hur ska jag omvandla dessa till ett mästerverk? Har någon några idéer. Känns så tråkigt att steka bacon och slänga bredvid pastan. Så, finns det något annat kul och gott jag kan göra?

Värt att nämna är att det också finns det vanliga, såsom ägg, ketchup, mjöl, mjölk, ost och så vidare. Men bacon och makaroner är "grunden" till dagens middag. Värt att nämna är också att jag är usel på att koka mat så det måste vara relativt lätt.

Så pimp my baconpasta plz.
Citera
2009-06-20, 14:16
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JollyRogers
Vetefan om det här är rätt tråd.

Iallafall, i mitt kylskåp finns det ett paket bacon och i ett annat skåp står det en påse med snäckformade makaroner. Hur ska jag omvandla dessa till ett mästerverk? Har någon några idéer. Känns så tråkigt att steka bacon och slänga bredvid pastan. Så, finns det något annat kul och gott jag kan göra?

Värt att nämna är att det också finns det vanliga, såsom ägg, ketchup, mjöl, mjölk, ost och så vidare. Men bacon och makaroner är "grunden" till dagens middag. Värt att nämna är också att jag är usel på att koka mat så det måste vara relativt lätt.

Har du inga krossade tomater och lite lök?

isf blir det rätt gott att steka bacon och lök och mot slutet tillsätta krossade tomater som allt får stå och sjuda i lite under omrörning.
Citera
2009-06-20, 14:20
Medlem
JollyRogerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Har du inga krossade tomater och lite lök?

isf blir det rätt gott att steka bacon och lök och mot slutet tillsätta krossade tomater som allt får stå och sjuda i lite under omrörning.

Låter helt okej. Tack för tipset. Jag får lov att gräva i kylskåpet och försöka hitta en burk krossade tomater. Går det bra med ketchup annars?
Citera
2009-06-20, 14:22
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Låter helt okej. Tack för tipset. Jag får lov att gräva i kylskåpet och försöka hitta en burk krossade tomater. Går det bra med ketchup annars?

Om det ska bli en sås/röra så krävs det en hel del ketchup men inget är omöjligt.
Citera
2009-06-20, 14:35
Medlem
Alan Aldas avatar
Citat:
...

En annan variant.

Strimla bacon och stek i panna.
När baconet är klart (hårt eller lätt stekt beroende på vad du föredrar) häller du den kokta och avrunna pastan i stekpannan.
Rör runt så att pastan får mycket baconfett på sig.
Häll sedan tillbaka bacon- och pastablandningen i kastrullen.
Tillsätt ett ägg samt svartpeppar. (pastan ska fortfarande vara varm)
Rör runt ett par gånger. Smaka av med lite salt vid behov.

Servera med lite riven ost på toppen.
Citera
2009-06-20, 20:18
Medlem
Bill Cliffs avatar
Kan man tina köttfärs i micron? Vill göra hamburgare men all min köttfärs ligger i frysen.
Citera
2009-06-20, 20:35
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill Cliff
Kan man tina köttfärs i micron? Vill göra hamburgare men all min köttfärs ligger i frysen.

Är det en stor klump?
Eller utplattat?

Hur är det förpackat?

Risken är att det kokar innan det tinar.

Lite beroende på hur det är förpackat varmvattenbad, micro, och/eller stekpannan vänd klumpen skrapa vänd igen skrapa tryck emellanåt med stekspaden och försök dela upp det allt eftersom det tinar upp.
Citera
2009-06-20, 20:38
Medlem
Bill Cliffs avatar
epost72: Det är förpackat i en helt vanlig kartong som kan köper i affären. Varmvattenbad slog mig, gjorde precis det med lite bacon. Vill inte att det ska koka eller tina det i stekpannan för då blir det svårt att forma till burgare.
Citera
2009-06-20, 20:45
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill Cliff
epost72: Det är förpackat i en helt vanlig kartong som kan köper i affären. Varmvattenbad slog mig, gjorde precis det med lite bacon. Vill inte att det ska koka eller tina det i stekpannan för då blir det svårt att forma till burgare.

Förlåt mig läste lite fel, jag trodde att du skulle steka färsen. Varmvattenbad får bli mitt tips istället en stund iaf.
Tar du sedan mikron måste det verkligen bevakas delas upp i klumpar, värmas delas upp i klumpar värmas igen osv allt under bevakning och försiktighet.

Men det bästa är varmvattenbad så länge som tålamodet räcker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in