Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-14, 20:48
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Tonfisk är fantastisk och om du gillar den genomstekt kommer du att älska den än mer lättstekt. Då den är mer smakrik och saftigare då. Prova också Erik Lallerstedts färdiga hollandaise till det tycker jag är gott om man inte vill eller orkar göra egen sås.

http://www.erikssaser.se/

Ja, ska våga testa det med. Tycker ju om oxkött blodigt i mitten, så varför inte tonfisk.

Det där med sås hade ju kanske varit något, men jag kör ju på diet nu, så det får jag vara utan
Citera
2009-06-14, 21:21
Medlem
klybans avatar
Varför inte göra sushi eller sashami med tonfisken?

Men visst grillad tonfisk är gott som tusan.
Men den behöver så kort tid på grillen så den nästan känns meningslöst att starta grillen.
Men såklart man måste starta grillen för att få den goda grillsmaken.

Men gör inte som jag, hade grillat 4 fina skivor med tonfisk, skulle lägga upp tonfisken.
Och när jag skulle göra det så hade jag halstert åt fel håll, och ringen satt dålig.
Så alla mina bitar trilla ner i mitt diskvatten :/

Enda att göra var att skölja dom och grilla på smak igen.
Dom blev lite torra men fortfarande väldigt goda.
Undra hur goda dom hade varit utan deras dom i mitt diskvatten
Citera
2009-06-14, 22:46
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Varför inte göra sushi eller sashami med tonfisken?

Men visst grillad tonfisk är gott som tusan.
Men den behöver så kort tid på grillen så den nästan känns meningslöst att starta grillen.
Men såklart man måste starta grillen för att få den goda grillsmaken.

Men gör inte som jag, hade grillat 4 fina skivor med tonfisk, skulle lägga upp tonfisken.
Och när jag skulle göra det så hade jag halstert åt fel håll, och ringen satt dålig.
Så alla mina bitar trilla ner i mitt diskvatten :/

Enda att göra var att skölja dom och grilla på smak igen.
Dom blev lite torra men fortfarande väldigt goda.
Undra hur goda dom hade varit utan deras dom i mitt diskvatten

Sushi har jag ätit en gång, aldrig mer kan jag säga, fy fan vad vidrigt. Ska dock prova att grilla tonfisk inom snar framtid
Citera
2009-06-15, 09:51
Medlem
Giggis avatar
Jag behöver tips på en smarrig räktårta att laga till midsommar då vi är några som inte är så förtjusta i sill.

Någon som har något bra recept?
Citera
2009-06-15, 21:33
Medlem
Great Gargamels avatar
Visste inte vars jag skulle posta detta, och jag orkar inte starta en ny tråd + det handlar ju om mat
Men det jag behöver hjälp med är hur man beställer från denna sida? http://www.grays.se/Default.aspx
Har registrerat mig på sidan men finner ändå inga priser. Man kan registrera sig som privat person och dom har ju en kassa och det står att min kundvagn är tom. Kanske ni kan hjälpa mig
Citera
2009-06-16, 03:40
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Great Gargamel
Visste inte vars jag skulle posta detta, och jag orkar inte starta en ny tråd + det handlar ju om mat
Men det jag behöver hjälp med är hur man beställer från denna sida? http://www.grays.se/Default.aspx
Har registrerat mig på sidan men finner ändå inga priser. Man kan registrera sig som privat person och dom har ju en kassa och det står att min kundvagn är tom. Kanske ni kan hjälpa mig

jag finner inte hellere några priser, varken på frakt eller styckegods!
Citera
2009-06-17, 18:41
Medlem
Förädla receptet?

Västerbottenpaj

Pajdeg:
125 g smör, skuret i bitar
3 dl vetemjöl
3 msk kallt vatten

Fyllning:
225 g västerbottenost, riven
1 dl mjölk
3 st ägg
Salt
Nymalen svartpeppar

Denna ska alltså göras på fredag, har använt detta receptet förut men jag är sådär halvnöjd med utgången. Skulle vilja ha en lite luftigare och något mildare paj utan att den förlorar sin fasthet. Några tips?

Tack på förhand!
Citera
2009-06-17, 19:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adobereader1337
Västerbottenpaj

Pajdeg:
125 g smör, skuret i bitar
3 dl vetemjöl
3 msk kallt vatten

Fyllning:
225 g västerbottenost, riven
1 dl mjölk
3 st ägg
Salt
Nymalen svartpeppar

Denna ska alltså göras på fredag, har använt detta receptet förut men jag är sådär halvnöjd med utgången. Skulle vilja ha en lite luftigare och något mildare paj utan att den förlorar sin fasthet. Några tips?

Tack på förhand!
Kantareller fullkomligt älskar att bada i denna paj
Sen kan man ha gräslök/salladslök eller liknade också som blir gott
Citera
2009-06-18, 00:00
Medlem
SexyBeasts avatar
En hemmagjord bearnaise, hur länge håller den sig? Kan jag göra såsen på morgonen och sedan servera på kvällen några timmar senare eller spricker den och lever om?

Samma med Rödvinsås? Tappar/tjänar de något i smak på att stå i kylen för att sedan värmas upp igen innan servering?

Det är som ni kanske förstår till midsommar, värd som man är har man ju inte all tid i världen och verkligen inte för att slänga ihop en bea till 20 personer samtidigt som man förväntas dricka nubben.
Citera
2009-06-18, 00:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
En hemmagjord bearnaise, hur länge håller den sig? Kan jag göra såsen på morgonen och sedan servera på kvällen några timmar senare eller spricker den och lever om?

Samma med Rödvinsås? Tappar/tjänar de något i smak på att stå i kylen för att sedan värmas upp igen innan servering?

Det är som ni kanske förstår till midsommar, värd som man är har man ju inte all tid i världen och verkligen inte för att slänga ihop en bea till 20 personer samtidigt som man förväntas dricka nubben.
Bearnäs ska göras när man äter den och extremt stor risk att den kommer ge sig annars.
Envisas att du göra bearnäs så ska du ha den i rumstemperatur, kylan kommer definitivt döda den.
Men har du ihopakoket klart så tar det inte många minuter att göra såsen.

Bättre med rödvinsås den lär palla med uppvärmning igen utan större problem.
Citera
2009-06-18, 00:54
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Bearnäs ska göras när man äter den och extremt stor risk att den kommer ge sig annars.
Envisas att du göra bearnäs så ska du ha den i rumstemperatur, kylan kommer definitivt döda den.
Men har du ihopakoket klart så tar det inte många minuter att göra såsen.

Bättre med rödvinsås den lär palla med uppvärmning igen utan större problem.

Tack för det snabba svaret!

Bra idé att koka ihop lagen (heter det så) först men det kan ändå bli bökigt, vill helst minska disken. Då blir rödvinssåsen bättre.

Har någon ett annat tips på såser som passar grillat lamm, fläskfilé och oxfilé.
Grillade scampi serveras med fördel med... tzatziki?
Citera
2009-06-18, 01:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Tack för det snabba svaret!

Bra idé att koka ihop lagen (heter det så) först men det kan ändå bli bökigt, vill helst minska disken. Då blir rödvinssåsen bättre.

Har någon ett annat tips på såser som passar grillat lamm, fläskfilé och oxfilé.
Grillade scampi serveras med fördel med... tzatziki?
Jag kallar den ihopakok, men "lagen" kan säkert funka också

Om du kokar denna ihopakok och sätter i flaska(det som blir över kan du frysa i som iskuber sen).
Sen kan du fixat hackade dragon i förväg(ev. persilja om du gillar det).
Äggen knäcker man i förväg.
Men smöret måste man ju smälta när man ska göra såsen.

Men tycker nog också att du inte ska göra bearnäsen om du känner tidsbrist och disk problem.
För det kan vara uppstressande och vakta en gryta vispa och missar man värmen jag då vet du vad som händer.
Och då är det inte så himla roligt längre :/

Fläskfilen kan säkert gilla lite rosépeppar sås det finns bra enkelt recept som är gott.
Lamm tjatas det jämt om myntasås, har faktiskt inte testat det.
Men kanske en ide.

Scampin vet jag inte för är inte så förtjust i skaldjur, men en hemmavispad aioli skulle säkert funka bra.

Sen lite enkla salsor kan man ha också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in