Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-11-02, 09:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rwoz
Hur mycket färsk basilika motsvarar en tesked torkad sådan?
Det går inte att svara på eftersom dessa två äger så fundamentalt olika smak .

~Paul~
Citera
2009-11-02, 10:00
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Såg precis nu att jag har en saltrulle i frysen. Vad kan man göra för något gott med en sån egentligen?

Jag bumpar denna igen men med ett tillägg att jag har förstått att saltrulle används till att göra pålägg om jag har fattat det rätt? Finns det något mer att göra då jag hört att detta kött är ganska, eller väldigt, segt?
Citera
2009-11-02, 10:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag har tänkt använda märgben för första gången.
Köttsoppa?

Det finns en del kött på dem också. Är det lämpligt att helt enkelt koka dem under ganska lång tid med lite kryddor, för att så småningom tillsätta morötter, purjo och annat gott?

Sedan har jag tänkt plocka upp benen och frigöra kött och märg och lägga tillbaka dessa i grytan.

Är jag på rätt väg?
Ja, så kan du förståss göra. Ännu bättre är att plocka ut märgen, låta den sakta smälta i grytan och därefter fräsa din mirrepoix och torra kryddor i detta. Ta sedan ut grönsaksfräset och den smälta märgen ur grytan med hjälp av en slickepott. Därefter häller du i buljong i grytan, kokar upp, lägger i resten av benet samt adderar tärnat nötkött. Sjud upp och skumma av.

Sjud nu tills köttet är genommört och lägg sedan i grönsaksfräset tillsammans med den smälta märgen. Rör om och smaka av. Toppa med färsk persilja och servera tillsammans med ett gott bondbröd.

~Paul~
Citera
2009-11-02, 10:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag bumpar denna igen men med ett tillägg att jag har förstått att saltrulle används till att göra pålägg om jag har fattat det rätt? Finns det något mer att göra då jag hört att detta kött är ganska, eller väldigt, segt?
Ja, nötrulle är ganska segt men samtidigt innehåller det mer bindväv än t ex ytter-/innanlår. Av denna anledning passar det därför fint till porterstek och liknande.

~Paul~
Citera
2009-11-02, 10:12
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, nötrulle är ganska segt men samtidigt innehåller det mer bindväv än t ex ytter-/innanlår. Av denna anledning passar det därför fint till porterstek och liknande.

~Paul~
Tack så mycket! Då blir det att ta en närmare titt på porterstek då!
Citera
2009-11-02, 10:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack så mycket! Då blir det att ta en närmare titt på porterstek då!
Avlägg gärna rapport!

~Paul~
Citera
2009-11-02, 10:27
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ja, så kan du förståss göra. Ännu bättre är att plocka ut märgen, låta den sakta smälta i grytan och därefter fräsa din mirrepoix och torra kryddor i detta. Ta sedan ut grönsaksfräset och den smälta märgen ur grytan med hjälp av en slickepott. Därefter häller du i buljong i grytan, kokar upp, lägger i resten av benet samt adderar tärnat nötkött. Sjud upp och skumma av.

Sjud nu tills köttet är genommört och lägg sedan i grönsaksfräset tillsammans med den smälta märgen. Rör om och smaka av. Toppa med färsk persilja och servera tillsammans med ett gott bondbröd.

~Paul~
Stopp lite här nu...

Mirrepoix? Vad tusan är det?

Ska jag alltså skrapa ur märgen direkt, och låta den smälta i grytan?
Går det verkligen att skrapa ur den utan att den har fått koka innan? Är det inte väldigt hårt då?
Citera
2009-11-02, 10:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Stopp lite här nu...

Mirrepoix? Vad tusan är det?

Ska jag alltså skrapa ur märgen direkt, och låta den smälta i grytan?
Går det verkligen att skrapa ur den utan att den har fått koka innan? Är det inte väldigt hårt då?
Mirrepoix är fintärnade grönsaker, på det viset det brukar vara i samband med köttsoppa.

Du bör knäcka benet för att komma åt märgen.

~Paul~
Citera
2009-11-02, 10:32
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Mirrepoix är fintärnade grönsaker, på det viset det brukar vara i samband med köttsoppa.

Du bör knäcka benet för att komma åt märgen.

~Paul~
OK, nu börjar jag förstå.

Benen är redan knäckta, dvs vi har ett gäng som vardera är 5 - 6 cm långa, kommer från älg.
Det ska nog gå att få ordning på det här...

Tack för tips!
Citera
2009-11-02, 10:33
Medlem
dePauls avatar
En förklaring. Det går att få ut märgen ur det råa benet men för en nybörjare är det lättare att knäcka det. Det kan du göra medelst en gammal nötknäckare. Du börjar med kanterna, där är det lättast att spräcka. Du skrapar ur det rått och låter det därefter smälta i grytan.

~Paul~
Citera
2009-11-02, 10:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
OK, nu börjar jag förstå.

Benen är redan knäckta, dvs vi har ett gäng som vardera är 5 - 6 cm långa, kommer från älg.
Det ska nog gå att få ordning på det här...

Tack för tips!
NP .

~Paul~
Citera
2009-11-02, 10:35
Medlem
Carl Serungs avatar
Snabbt och enkelt recept på egentillverkad leverpastej uppskattas.
Gillar grov pastej typ Kävlingepastej...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in