Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-01, 16:51
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DelGriffith
Rökarom stod det. Då steker jag det alltså först och blandar sedan i det i omelettsmeten plus ev. annan fyllning?
Första gången jag gör omelett.

Helt klart godast i varje fall att steka baconet först.
Citera
2012-10-01, 21:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Först ska du titta noga på ditt paket. Står det "rökt fläskkött" eller enbart om "rökarom"? Är det bara rökarom måste du tillaga det innan du äter det, är köttet redan rökt så väljer du själv.

Jag personligen skulle ha stekt det ändå innan, älskar knaperstekt bacon.
Finns det verkligen helt rå bacon med rökarom? Jag tror nog all är kokt på samma sätt som exempelvis de flesta korvar med rökarom, men jag kan ha fel :-)

Skulle dock också steka i vilket fall.
Citera
2012-10-01, 21:46
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Finns det verkligen helt rå bacon med rökarom? Jag tror nog all är kokt på samma sätt som exempelvis de flesta korvar med rökarom, men jag kan ha fel :-)

Skulle dock också steka i vilket fall.
Kokt bacon? Skojar du med mig? Aldrig stött på... Inte vad jag vet åtminstone. Inte hört om det åtminstone. Inte att det säljs kokt...
Citera
2012-10-01, 21:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Kokt bacon? Skojar du med mig? Aldrig stött på... Inte vad jag vet åtminstone. Inte hört om det åtminstone. Inte att det säljs kokt...
Industrikorv a la Scan tillverkar man genom att stoppa färsblandning i tarmar eller i kollagen, därefter åker stora vagnar in i en varmluftsugn med ånga i vilken det finns rökarom.

Behandlingen av korven påminner om varmrökning, jag kan tänka mig att man kör bacon i samma typ av ugn. Nog tycker jag man kan kalla det kokning, men det kanske är ett felaktigt uttryck.

Möjligt att icke rökt bacon bara sprutas med aromen, men med tanke på hållbarheten så låter det lite konstigt.
Citera
2012-10-03, 13:24
Medlem
Fransyska i biff a la Rydberg, går det? Eller finns det något annat kött för under 100kr/kg man kan använda?
Citera
2012-10-04, 21:03
Medlem
Hjälp!
Jag ska laga blåmusslor imorgon men jag hann inte till bolaget innan stängning och hann därmed inte inhandla något vitt vin att tillaga dom i. Går det att få dom lika mumsiga utan eller är det ett stort NO NO?
Citera
2012-10-04, 22:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
Fransyska i biff a la Rydberg, går det? Eller finns det något annat kött för under 100kr/kg man kan använda?
Ju finare kött desto bättre, jag tycker fransyska duger gott.

Citat:
Ursprungligen postat av i am mine
Hjälp!
Jag ska laga blåmusslor imorgon men jag hann inte till bolaget innan stängning och hann därmed inte inhandla något vitt vin att tillaga dom i. Går det att få dom lika mumsiga utan eller är det ett stort NO NO?
Det finns vitt matlagningsvin i mer eller mindre alla mataffärer, ett alternativ är att koka i buljong kryddat med citron.
Citera
2012-10-06, 07:46
Medlem
Namn på thairätt

Hejsan, jag har ätit på Bees Thaifood i sthlm och de har en rätt som heter Het Basilika och jag undrar vad den heter på thailändska då jag vill få tag på receptet.

http://www.beesthaifood.se/meny.html

Tack på förhand.
Citera
2012-10-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i am mine
Hjälp!

Tyvärr ett för sent svar, men kanske kan vara bra att veta till nästa gång

På mataffären kan du hitta matlagningsvin som fungerar bra även om det är dyrare än det du köper på bolaget.

Alternativt väljer du något helt annat: buljong, riktigt torr cider(fransk) eller varför inte öl?

Allt ifrån Guiness till veteöl fungerar utmärkt men kanske ska du undvika de allra billigaste lagersorterna. Extra citrus t.ex lime och citron är alltid en kick.
Citera
2012-10-07, 18:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxan
På mataffären kan du hitta matlagningsvin som fungerar bra även om det är dyrare än det du köper på bolaget.
Va, är det sant?!
Citera
2012-10-08, 16:51
Medlem
zBr9s avatar
Har köpt fläsklägg för jag tänkte äta det med rotmos till. Men en fråga: Ska man ha kvar svålen när man kokar/äter det? Äter man svålen? Var länge sen jag gjorde detta så minns inte riktigt.
Citera
2012-10-08, 16:54
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Har köpt fläsklägg för jag tänkte äta det med rotmos till. Men en fråga: Ska man ha kvar svålen när man kokar/äter det? Äter man svålen? Var länge sen jag gjorde detta så minns inte riktigt.
rent smaksak. Jag brukar ta bort svålen när jag ska koka dem. Ska jag steka dem så får svålen vara kvar och bli kripsig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in