Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-01, 19:18
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolage
Jag håller på att flytta till en ny lägenhet, och den har ett gammalt mys-sunkigt 50-talskök. I detta så finns det bland annat såna där klassiska glaslådor under ett av köksskåpen (som på denna bild http://www.lansmuseum.a.se/bild/Platzer/s/wpl0245s.jpg).

Öh ja, min fråga är då vad man kan förvara i dem utan att det blir dåligt. De har ju liksom inga lock egentligen, inget som sluter särskilt tätt i alla fall.

Socker, sockerbitar, salt, grovsalt, flingsalt, vetemjöl
Citera
2008-12-01, 20:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steelnation
var köper man marsalavin?
Systembolaget är de enda som säljer alkoholhaltiga drycker här i Sverige försök med dom
Citera
2008-12-03, 12:40
Bannlyst
Egentligen tycker jag väl att den här tråden är lite dum. Man äter vad som är gott. Och det goda behöver inte vara det svåraste. Ta exempelvis falukorv, även kallad "den svenska kuken" av vissa, en av de svenska hjältarna, ofta dissad, men ack så god!
Citera
2008-12-03, 13:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Egentligen tycker jag väl att den här tråden är lite dum. Man äter vad som är gott. Och det goda behöver inte vara det svåraste. Ta exempelvis falukorv, även kallad "den svenska kuken" av vissa, en av de svenska hjältarna, ofta dissad, men ack så god!
Visst är tråden dum, men det finns gott om dumma frågor också.

Så varför inte samla dom på ett ställe?
Citera
2008-12-03, 21:19
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Det var verkligen skitdumt skrivet. Om någon har en liten fråga om matlagning och vill ha svar, så passar den här tråden utmärkt.

Det goda behöver inte vara det svåraste, men det är inte det tråden handlar om.

Låt oss säga att du är en medioker kock. Vore det inte bra om du kunde ställa en fråga här och utvecklas?

Alla matsopor är kanske inte nöjda med att äta "den svenska kuken"?
Citera
2008-12-03, 22:01
Medlem
Kromatozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kromatoze
Vilken är den bästa metoden att minska vitlöksstanken man får ur käften efter en riktigt mustig köttfärs?

Stämmer det att persilja är bra eller finns det andra primörer att avnjuta? Mynta???!!

Citat:
Ursprungligen postat av Rhynn
Extra white professional

Ok, hade glömt denna tråden helt.

Så du menar att det tuggummit eliminerar smaken även efter konsumtion? Jag har fått för mig att persilja tar bort den dåliga andedräkten helt. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2008-12-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kromatoze
Ok, hade glömt denna tråden helt.

Så du menar att det tuggummit eliminerar smaken även efter konsumtion? Jag har fått för mig att persilja tar bort den dåliga andedräkten helt. Rätta mig om jag har fel.

Jag har fått för mig att om man tar ut grodden i mitten av vitlöksklyftan så slipper man stanken.
Citera
2008-12-05, 01:33
Medlem
dayms avatar
Mitt satans ris kokar alltid över, varje gång ska jag avnjuta denna gudomliga föda så är halva spisen dränkt i risvatten, ska jag skölja av riset innan jag kokar det, för det är nästan lite för mycket bök.

Brukar hetta upp på maxvärme tills första bubblan når ytan och sen sänker jag till det lägsta men ändå så hinner det bli en minivulkan inne i kastrullfan.
Citera
2008-12-05, 07:07
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Mitt satans ris kokar alltid över, varje gång ska jag avnjuta denna gudomliga föda så är halva spisen dränkt i risvatten, ska jag skölja av riset innan jag kokar det, för det är nästan lite för mycket bök.

Brukar hetta upp på maxvärme tills första bubblan når ytan och sen sänker jag till det lägsta men ändå så hinner det bli en minivulkan inne i kastrullfan.

Riskokare:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=565

Annars kan du prova skölja riset. Stärkelsen brukar göra att det ser ut som nån slängt såpa i vattnet.
Citera
2008-12-05, 21:45
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugg
Riskokare:
Annars kan du prova skölja riset. Stärkelsen brukar göra att det ser ut som nån slängt såpa i vattnet.

Jaha, så det var alltså boven i dramat, får väl ta och börja med att skölja riset först hädanefter, tack för svaret.
Citera
2008-12-05, 21:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Jaha, så det var alltså boven i dramat, får väl ta och börja med att skölja riset först hädanefter, tack för svaret.
Vissa ris sorter måste man skölja mycket noga, medans andra som uncel ben inte kräver så mycket.

I Japan och när dom kokar ris så tar det mycket tid och nästan ett hantverk i dess tillvägagångssätt.

Men en riskokare kommer inte koka över det som det kan bli på spisen om man inte sänker när det börjar koka.
Dock har du inte sköljt ett ris som behöver att tvättas så kommer det bli lite kladdigt och svårt att få det bra.
Citera
2008-12-05, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vissa ris sorter måste man skölja mycket noga, medans andra som uncel ben inte kräver så mycket.

I Japan och när dom kokar ris så tar det mycket tid och nästan ett hantverk i dess tillvägagångssätt.

Men en riskokare kommer inte koka över det som det kan bli på spisen om man inte sänker när det börjar koka.
Dock har du inte sköljt ett ris som behöver att tvättas så kommer det bli lite kladdigt och svårt att få det bra.

Fast det tar ju 20 år att lära sig koka ris också.
Iallafall enligt japanen som var med i gårdagens avsnitt av "Vad Blir Det För Mat"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in