Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-14, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kanon att du blev bra!

De värsta åtkommorna är nog mag-/tarmbesvär samt ryggvärk och huvudvärk i olika former.

~Paul~

Min herre har aldrig haft rejäl tandvärk?

Alla andra åkommor kan gå och duscha!
Citera
2010-06-14, 01:15
Medlem
Masterkrabbans avatar
Jag har stekt bacon i panna, och gjorde dubbelt så mycket jag behövde.

Kan jag micra det imorrn?

Spelar det någon roll om det var fryst innan jag stekte det, och jag tinade det i micron?
Citera
2010-06-14, 08:14
Medlem
TimGunns avatar
Hur kokar man ägg korrekt så att skalet går att avlägsna lättare?
Citera
2010-06-14, 08:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
Det enklaste sättet är att köpa äldre ägg .

~Paul~
Citera
2010-06-14, 08:58
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
Ha salt i vattnet när du kokar, sen är det så som DePaul säger: äldre ägg släpper skalet lättare på.
Citera
2010-06-14, 08:59
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkrabban
Jag har stekt bacon i panna, och gjorde dubbelt så mycket jag behövde.

Kan jag micra det imorrn?

Spelar det någon roll om det var fryst innan jag stekte det, och jag tinade det i micron?
Det går alldeles utmärkt att värma igen en gång.
Citera
2010-06-14, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det går alldeles utmärkt att värma igen en gång.
Enda tipset är att inte övervärma det, det blir segt då. Värm 30 sek i taget tills det är lagom.
Citera
2010-06-18, 10:35
Medlem
Zedsdeads avatar
Tjo!

Har ett litet mousseproblem. Har gjort en fruktmousse av pure, italiensk maräng och grädde och den blev riktigt bra tyckte jag (len och fin, inte grynig) men nu när den spenderat något dygn i kyla har den börjat släppa vätska. Hur kommer det sig och hur undviker jag det till nästa gång?

Edit: Vätskan lägger sig alltså på botten av behållaren men moussen är fortfarande god och fin.
Citera
2010-06-18, 10:41
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Det enklaste sättet är att köpa äldre ägg .

~Paul~
Skölja med iskallt vatten direkt efter kokningen?
Eller har jag bara inbildat mig att det fungerar?
Citera
2010-06-18, 11:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissen_mjau
Skölja med iskallt vatten direkt efter kokningen?
Eller har jag bara inbildat mig att det fungerar?
Rent logiskt borde det funka, men sådana storheter som Shirley O Corrihan och Harold McGee säger att det inte har någon betydelse. Skall jag vara ärlig så märker jag heller ingen större skillnad.

~Paul~
Citera
2010-06-18, 11:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zedsdead
Tjo!

Har ett litet mousseproblem. Har gjort en fruktmousse av pure, italiensk maräng och grädde och den blev riktigt bra tyckte jag (len och fin, inte grynig) men nu när den spenderat något dygn i kyla har den börjat släppa vätska. Hur kommer det sig och hur undviker jag det till nästa gång?

Edit: Vätskan lägger sig alltså på botten av behållaren men moussen är fortfarande god och fin.
Äggvita innehåller bl a proteiner och vatten. I samband med att man vispar in luft i äggvitan så bildas en förhållandevis fast massa. Denna massa hålls ihop pga äggvitans förmåga att bilda luftfickor inuti emulsionen och samtidigt bilda en hinna/film runt varje bubbla. När emulsionen blir äldre så bryts dessa väggar ned av bl a enzymer i frukt och oxidation i luft. Bubblorna spricker och emulsionen separerar delvis, varvid vattnet släpps fritt.

Också frukt inuti moussen släpper efterhand vatten ifrån sig eftersom också denna består av molekyler som inte orkar hålla emot trycket och därmed vattnar. Resultatet blir därför en blandning av båda. Den vätska som ligger i botten på din form är därför ljusrosa (gissar jag ).

~Paul~
Citera
2010-06-18, 13:20
Medlem
Zedsdeads avatar
Citat:
Äggvita innehåller bl a proteiner och vatten. I samband med att man vispar in luft i äggvitan så bildas en förhållandevis fast massa. Denna massa hålls ihop pga äggvitans förmåga att bilda luftfickor inuti emulsionen och samtidigt bilda en hinna/film runt varje bubbla. När emulsionen blir äldre så bryts dessa väggar ned av bl a enzymer i frukt och oxidation i luft. Bubblorna spricker och emulsionen separerar delvis, varvid vattnet släpps fritt.

Också frukt inuti moussen släpper efterhand vatten ifrån sig eftersom också denna består av molekyler som inte orkar hålla emot trycket och därmed vattnar. Resultatet blir därför en blandning av båda. Den vätska som ligger i botten på din form är därför ljusrosa (gissar jag ).

~Paul~

Tack för svaret. Jo visst är det så! Finns det någonting att göra åt det eller är det bara att acceptera? Kan mängden gelatin påverka hur snabbt skummet löses upp eller har det ingen betydelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in