Citat:
Ursprungligen postat av Zedsdead
Tjo!
Har ett litet mousseproblem. Har gjort en fruktmousse av pure, italiensk maräng och grädde och den blev riktigt bra tyckte jag (len och fin, inte grynig) men nu när den spenderat något dygn i kyla har den börjat släppa vätska. Hur kommer det sig och hur undviker jag det till nästa gång?
Edit: Vätskan lägger sig alltså på botten av behållaren men moussen är fortfarande god och fin.
Äggvita innehåller bl a proteiner och vatten. I samband med att man vispar in luft i äggvitan så bildas en förhållandevis fast massa. Denna massa hålls ihop pga äggvitans förmåga att bilda luftfickor inuti emulsionen och samtidigt bilda en hinna/film runt varje bubbla. När emulsionen blir äldre så bryts dessa väggar ned av bl a enzymer i frukt och oxidation i luft. Bubblorna spricker och emulsionen separerar delvis, varvid vattnet släpps fritt.
Också frukt inuti moussen släpper efterhand vatten ifrån sig eftersom också denna består av molekyler som inte orkar hålla emot trycket och därmed vattnar. Resultatet blir därför en blandning av båda. Den vätska som ligger i botten på din form är därför ljusrosa (gissar jag

).
~Paul~