Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-08, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, det tyckte jag också. Men bob-marerly är helt säker på att det stavades "valmitsus" och inte "valmistus".

~Paul~
Det finns säkert dyslektiker i Finland också. Kan du inte lägga till ordet i din signatur.
Citera
2010-01-08, 23:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag fick en gång magsår och rekommenderades att äta fisk. Även kokt lax ( i soppa) var katastrof för magen. Mager fisk som inte är strömming poängterade läkaren senare.
Ja, alltså fet fisk frestar ju på. Torskkött är däremot mycket magert.

~Paul~
Citera
2010-01-08, 23:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det finns säkert dyslektiker i Finland också. Kan du inte lägga till ordet i din signatur.
Haha. Lite snävt område kanske .

~Paul~
Citera
2010-01-09, 09:47
Medlem
Diktaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Generella regler: Du bör undvika fet, syrlig, salt och svårsmält mat. Det är m a o inte mycket du kan äta. Testa skorpor, riskakor, kokt ris utan tillbehör, lätta soppor, äggvita och möjligtvis kokt torsk.

Kött, framför allt stekt och rökt skall du undvika. Möjligtvis kan det gå bra med kokt kalvkött. I så fall i små mängder. Ibland kan det funka med kokt potatis men du får testa dig fram.

Många tror att bananer är lättsmält men så är tyvärr inte fallet.

~Paul~

Fingemang, får helt enkelt leta mig fram med små steg .
Citera
2010-01-09, 09:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diktatur
Fingemang, får helt enkelt leta mig fram med små steg .
Är du fortfarande kass i kistan? Återkom gärna med fler rapporter .

~Paul~
Citera
2010-01-09, 11:04
Medlem
Laga mat åt en vän

Tja!

Jag ska imponera på en vän i matlagning idag, frågan är bara vad jag ska laga?
Jag har fläskfile, kycklingfile, potatis och de mesta som behövs. Men hur ska jag tillaga det? Jag tänkte på ugnstekt fläskfile med potatis och bea-sås. Frågan är då, hur ugnsteker jag en fläskfile?
Eller har ni något annat förslag?
Citera
2010-01-09, 11:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v12
Tja!

Jag ska imponera på en vän i matlagning idag, frågan är bara vad jag ska laga?
Jag har fläskfile, kycklingfile, potatis och de mesta som behövs. Men hur ska jag tillaga det? Jag tänkte på ugnstekt fläskfile med potatis och bea-sås. Frågan är då, hur ugnsteker jag en fläskfile?
Eller har ni något annat förslag?
Både kyckling och fläskfié passar till en mängd diverse asiatiska rätter.

Dessutom:
Inbakad fläskfilé, baconlindad fläskfilé, medaljonger doppade i frityrsmet, vinkokt fläskfilé - det finns liksom ingen gräns för vad du kan laga.

Samma med kyckling. Allt från Inka-kyckling till franska grytor, curry, paprikakyckling, dragonkyckling, schnitzlar och soppor.

~Paul~
Citera
2010-01-09, 11:24
Bannlyst
En snabb och enkel fråga: Vad ska man dricka till griskind? Ska äta detta ikväll, Pasta Amatriciana mer bestämt, och har ingen aning om vad som passar sig
Citera
2010-01-09, 14:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diktatur
Har åkt på en rejäl magkollaps och har experimenterat mig fram till att lättsmält mat är det bästa för magen, någon som sitter inne på kunskap om lättsmälta rätter med ris som bas? Ris och köttfärs är en trevlig kombination men skörbjuggen lär göra sig påmind snabbare än blixten om jag håller den dieten.
Rostat vitt bröd med osötat blåbärssoppa, är vad man ger sånna som hamnat på sjukhuset pga kräksjuka.
Och det ska vara ett mild och bra sätt att starta upp magen igen.
Citera
2010-01-09, 16:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettgramtjack
En snabb och enkel fråga: Vad ska man dricka till griskind? Ska äta detta ikväll, Pasta Amatriciana mer bestämt, och har ingen aning om vad som passar sig
En mellantung röd Bourgogne.

~Paul~
Citera
2010-01-09, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ettgramtjack
Får man fråga vad Pasta Amatriciana är?
Citera
2010-01-09, 16:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Får man fråga vad Pasta Amatriciana är?
http://www.google.se/search?sourceid=navclient&aq=0&oq=spaghetti+Amatri ciana+&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLG_enSE309SE309&q=spaghetti+amatriciana +recipe

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in