Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Kutt
Jag köpte lite torkad chili för ett tag sedan som jag tänkte använda i en gryta i helgen. Jag undrar hur man använder dem bäst, hacka dem som dem är eller ska man blötlägga eller koka dem innan..? Eller kan man bara lägga i dem hela i grytan och sedan plocka bort dem? Hur får man ut mest av dem?
Den enligt min åsikt bästa metoden går ut på att sakta värma upp ca 3 msk neutral matolja i en liten kastrull och därefter lägga in ca 1 msk chiliflakes. Efter en stund så börjar oljan dofta av chili och flakesen börjar bli bruna. Det är då dags att genast ta av dem från värmen och doppa botten av kastrullen i kallt vatten för att stoppa processen.
Sila sedan av flakesen och du har kvar en underbart smaksatt, lite nötig och stark olja.
Denna olja använder du sedan i din matlagning. Du kan t ex fräsa lök i den och använda till din Tex.mex, gulasch, kinamat eller indisk mat.
Jag brukar ha en 33 cl flaska med denna olja stående på bordet. Den använder jag som krydda på sallader, spaghetti och stekt ris.
~Paul~