Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-26, 19:16
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syltlöken
Göra klyftpotatis av bakpotatis. Går det? Tycker det vore festligt med stora bitar.

Det inte bara går, på sommaren när det bara finns färskpotatis som är ytterst olämplig till klyftpotatis, är det att föredra.
Citera
2011-01-27, 11:38
Medlem
Kniv-Kutts avatar
Jag köpte lite torkad chili för ett tag sedan som jag tänkte använda i en gryta i helgen. Jag undrar hur man använder dem bäst, hacka dem som dem är eller ska man blötlägga eller koka dem innan..? Eller kan man bara lägga i dem hela i grytan och sedan plocka bort dem? Hur får man ut mest av dem?
Citera
2011-01-27, 12:31
Medlem
christerys avatar
Är väl bara köra i en mortel och strö i grytan, kan bli lite starkt så krydda, vänta ett tag och smaka. Tänk på att smaken ackumulerar - lite kan vara gott men massor med slevar av samma soppa/gryta blir lite väl hett. Sen kommer hettan efter ett litet tag, så man kan mumsa i sig för mycket innan man inser hur jä*la starkt det var.
Citera
2011-01-27, 12:56
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Kutt
Jag köpte lite torkad chili för ett tag sedan som jag tänkte använda i en gryta i helgen. Jag undrar hur man använder dem bäst, hacka dem som dem är eller ska man blötlägga eller koka dem innan..? Eller kan man bara lägga i dem hela i grytan och sedan plocka bort dem? Hur får man ut mest av dem?

Jag skulle nog gjort nån form av chilipasta av dem! Dvs att du slänger ner de torra som de är i en matberedare och häller i vatten, vinäger, kanske lite kryddor. Då får du en pasta som du sen kan sleva ner i grytan!
Citera
2011-01-27, 13:02
Medlem
Kniv-Kutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Jag skulle nog gjort nån form av chilipasta av dem! Dvs att du slänger ner de torra som de är i en matberedare och häller i vatten, vinäger, kanske lite kryddor. Då får du en pasta som du sen kan sleva ner i grytan!

Bra tips! Mortla chilin hade varit ett alternativ om det inte var för att dem är lite sega och troligtvis inte går att pulverisera tillräckligt bra. Men chilipasta var ett bra tips så det blir nog det jag provar, har lite extra utifall att!
Citera
2011-01-27, 13:16
Medlem
Har en fråga om lasagne..
Har testat gjort lasagne några gånger men det översta lagret pasta har blivit stenhårt...
kör på varmluftsugn men lite lägre temp. än receptet...

Hur ska jag göra för att inte få lagret så hårt..(ser inte trevligt ut,gott men inget man kan bjuda gäster på)
Citera
2011-01-27, 14:09
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesski
Har testat gjort lasagne några gånger men det översta lagret pasta har blivit stenhårt...

Hur ska jag göra för att inte få lagret så hårt..(ser inte trevligt ut,gott men inget man kan bjuda gäster på)

Testa att inte ha lasagnen så länge i ugnen nästa gång!? Kan ju funka om du sänker tiden..

Annars kan du ju testa att skippa lasagneplattorna överst, utan istället ha köttfärssås och bara ost på toppen! Då finns det ju ingen platta längst upp som kan bli hård!

Då kan du istället koka några plattor separat som du lägger på överst efter att den varit i ugnen.. Och sen öser på lite tomatsås högst upp istället!
Senast redigerad av Formsvacka 2011-01-27 kl. 14:12.
Citera
2011-01-27, 14:15
Medlem
jo men de va lika hårda som i förpackning

tack, ska testa o köra utan översta lagret ikväll
Citera
2011-01-27, 14:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Kutt
Den enligt min åsikt bästa metoden går ut på att sakta värma upp ca 3 msk neutral matolja i en liten kastrull och därefter lägga in ca 1 msk chiliflakes. Efter en stund så börjar oljan dofta av chili och flakesen börjar bli bruna. Det är då dags att genast ta av dem från värmen och doppa botten av kastrullen i kallt vatten för att stoppa processen.

Sila sedan av flakesen och du har kvar en underbart smaksatt, lite nötig och stark olja.

Denna olja använder du sedan i din matlagning. Du kan t ex fräsa lök i den och använda till din Tex.mex, gulasch, kinamat eller indisk mat.

Jag brukar ha en 33 cl flaska med denna olja stående på bordet. Den använder jag som krydda på sallader, spaghetti och stekt ris.

~Paul~
Citera
2011-01-27, 14:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
jo men de va lika hårda som i förpackning

tack, ska testa o köra utan översta lagret ikväll
Det är kanske den sorten av pasta som måste blancheras en stund.

~Paul~
Citera
2011-01-27, 16:52
Medlem
Manuls avatar
Jag vill baka en mycket färgglad tårta (t.ex. http://www.omnomicon.com/rainbowcake) och enligt receptet så duger inte vanlig karamellfärg, utan man ska ha "gel food colouring". Jag har googlat runt men inte hittat något liknande här i Sverige än så länge. Någon som vet var jag kan få tag på "gel food colouring" eller något liknande, helst i Sverige eftersom jag måste ha det hyfsat snart?
Citera
2011-01-27, 19:54
Medlem
chajusongs avatar
Citat:

Jag hade helt enkelt lagt ett lager köttfärs, ett lager béchamelsås och sedan ost överst istället för pasta. När pastan ligger överst torkar den ut och blir en hård skorpa, inte bra.

Var du ställer den i ugnen spelar mindre roll i varmluftsugn (iaf i min).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in