Citat:
Visst kan du koka köttet men i så fall föreslår jag bräsering, dvs salta och peppra, vänd i mjöl och ge köttet en fin yta på hög värme, sänk sedan värmen till näst sista effekten och täck köttet med hälften vätska. Det kan sedan vara vin eller buljong (se upp med saltet bara eftersom köttet redan är saltat). Kör sedan på mycket låg värme tills köttet i princip faller sönder i lameller. Du bör addera kontinuerligt mer vätska under tiden som den kokar bort. Aha, men någon grillpanna äger jag inte heller. Vad jag har är en vanlig gjutjärn och en teflon, går det göra något vettigt av köttet i dom? Har tagit fram för upptining nu iaf, blir matlagning imorgon.
Men förutom "slöseriet" av en fin köttbit, så är det väl inget problem med att göra kokekött på det?
Men förutom "slöseriet" av en fin köttbit, så är det väl inget problem med att göra kokekött på det?
Men som sagt, eftersom du äger en panna i gjutjärn så hade jag kört på det i stället. Ta fram köttet i tid (så det hinner bli rumstempererat), torka det, salta samt peppra. Stek sedan hastigt i panna med en liten skvätt neutral olja under. När köttet börjar bli färdigt så slänger du in en klick äkta smör och en liten bit riven vitlök. Ta sedan ut köttet, låt det vila i en aluminiumfolie och tranchera sedan i lagom fina avlånga bitar. Eller så lägger du hela härligheten tillsammans med benet upp på tallriken. Det är vilket som helst.
Glöm heller inte den goda stekskyn med vitlök i! Du kan låta den dra på pannan och skvätta i lite mer vatten, deglacera pannan således.
~Paul~