Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-18, 13:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zedsdead
Tack för svaret. Jo visst är det så! Finns det någonting att göra åt det eller är det bara att acceptera? Kan mängden gelatin påverka hur snabbt skummet löses upp eller har det ingen betydelse?
Det är tyvärr inte mycket att göra åt. Även gelatinet blir upplöst med tiden.

~Paul~
Citera
2010-06-19, 00:51
Medlem
Struttens avatar
Jag måste få tacka dePaul. Jag skulle idag servera ett litet smörgåsbord för utländska gäster, men hade bara purfärska (plockade igår på morgonen) ägg från en bekants släktings bondgård. Dessa skulle serveras som ägghalvor, och jag trodde aldrig att det skulle gå, men provade dePauls tips om bakpulver i vattnet. Åtta av tio ägg såg i skalad form ut som om de var en månad gamla! (Det kan låta konstigt, men är i detta fall en stor komplimang!)

Tack!
Citera
2010-06-19, 08:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Jag måste få tacka dePaul. Jag skulle idag servera ett litet smörgåsbord för utländska gäster, men hade bara purfärska (plockade igår på morgonen) ägg från en bekants släktings bondgård. Dessa skulle serveras som ägghalvor, och jag trodde aldrig att det skulle gå, men provade dePauls tips om bakpulver i vattnet. Åtta av tio ägg såg i skalad form ut som om de var en månad gamla! (Det kan låta konstigt, men är i detta fall en stor komplimang!)

Tack!
OK, det var ju kul att höra att du lyckades! Ingen orsak att tacka!

~Paul~
Citera
2010-06-19, 10:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
...men provade dePauls tips om bakpulver i vattnet.
Hittade inte det tipset, tacksam om någon kan ta det igen. Finns det någon förklaring till varför det skulle fungera?

Läste också om någon som tipsade om salt i kokvattnet, något jag inte hört talas om tidigare. Någon som vet mer om det och hur det fungerar?

Äggskal släpper ju igenom en del ämnen, kanske även salt och något i bakpulvret som gör att innandömet släpper lättare från skalet. Att spola i kallt vatten verkar inte fungera speciellt bra, någon som har annan erfarenhet av det?
Citera
2010-06-19, 12:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hittade inte det tipset, tacksam om någon kan ta det igen. Finns det någon förklaring till varför det skulle fungera?

Läste också om någon som tipsade om salt i kokvattnet, något jag inte hört talas om tidigare. Någon som vet mer om det och hur det fungerar?

Äggskal släpper ju igenom en del ämnen, kanske även salt och något i bakpulvret som gör att innandömet släpper lättare från skalet. Att spola i kallt vatten verkar inte fungera speciellt bra, någon som har annan erfarenhet av det?
Jag tar inlägget igen, med vissa modifikationer .

En tradition som finns för att undvika spräckta ägg i samband med kokning är att göra ett litet hål i äggets bas. Tyvärr har det visat sig att denna procedur har en tämligen begränsad effekt. Mängden luft är så pass liten att det spelar varken till eller ifrån.

Bästa sättet att undvika sprickor är att sjuda äggen mycket försiktigt. Vattnet får absolut inte vrålkoka! Tänk på att vitan och gulan stelnar vid olika temperaturer (64 graders ägget). En vattentemperatur på runt 85 grader bäddar för ett gott resultat om äggen är aklimatiserade till omgivningen.

Det säkraste sättet att undvika att äggskalet fastnar i hinnan och vitan är att använda äldre ägg med ett PH-värde runt 9,2. Färska ägg har nämligen ett PH-värde som oftast ligger på runt 5-6 och därmed bildar tillsammans med hinnan och vitan ett nästan stabilt laminat.

Om man trots allt blir tvungen att använda färska ägg till kokning så kan man tillsätta bakpulver till kokvattnet för att göra vattnet mer alkaliskt. Skalet kommer då under kokningen att ta upp bakpulvret och tack vare äggvitans sammansättning tvinga den att separera från själva skalet.

~Paul~
Citera
2010-06-19, 12:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag tar inlägget igen, med vissa modifikationer .
Tack! Nu står bakpulver på inköpslistan. Någon tesked i kokvattnet räcker, eller?

OT. Tydligen kan man inte koka ägg (i vatten) på toppen av Mount Everst, då vattnet på grund av trycket där kokar vid en temperatur på under den som ägget koagulerar vid. Har dock ej gjort några empiriska studier på det hela.

OT2: Eftersom gulan koagulerar vid lägre temperatur än vitan, kan man med en noggrann termometer koka ett ägg så att man får rinnande vita och fast gula. Vad nu det ska vara bra för.

OT3: Bakkemi.se om ägg.
Citera
2010-06-19, 13:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Någon tesked i kokvattnet räcker, eller?

2. Tydligen kan man inte koka ägg (i vatten) på toppen av Mount Everst, då vattnet på grund av trycket där kokar vid en temperatur på under den som ägget koagulerar vid. Har dock ej gjort några empiriska studier på det hela.

3. Eftersom gulan koagulerar vid lägre temperatur än vitan, kan man med en noggrann termometer koka ett ägg så att man får rinnande vita och fast gula. Vad nu det ska vara bra för.
[/url]
1. 1 tsk räcker till 1.8 liter vatten.

2. Stämmer.

3. Ja, det funkar, googla på 64-graders ägg .

~Paul~
Citera
2010-06-19, 13:08
Bannlyst
Ska snart svänga ihop lunchen och tänkte frågat en sak om ris. Jag får fan aldrig till det! Kokar upp vattnet, följer "manualen" på paketet, men det blir ALLTID hårt och knastrigt.

Tips?
Citera
2010-06-19, 13:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenunderliv
Ska snart svänga ihop lunchen och tänkte frågat en sak om ris. Jag får fan aldrig till det! Kokar upp vattnet, följer "manualen" på paketet, men det blir ALLTID hårt och knastrigt.

Tips?
För hög temperatur? Öppna aldrig locket (jo, när du ska servera så klart :-)
Citera
2010-06-19, 13:19
Bannlyst
Citat:
För hög temperatur? Öppna aldrig locket (jo, när du ska servera så klart :-)

Nu när du säger det. Jag brukar lyfta på locket och röra runt, big nono?
Citera
2010-06-19, 13:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenunderliv
Nu när du säger det. Jag brukar lyfta på locket och röra runt, big nono?
Jepp.
Citera
2010-06-19, 13:34
Bannlyst
Citat:
Jepp.

Ok. Ska sätta igång nu. Lovar rapport hoho.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in