Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-09-11, 22:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av googlevista
Har funderat över detta ett tag nu. På restaurang får man ibland fisken serverad med skinnet kvar. Är det meningen att man ska äta upp skinnet då? Eller ska man peta loss fiskköttet och lämna skinnet? Hjälp!
Det är som vanligt en smaksak .

~Paul~
Citera
2009-09-12, 10:27
Medlem
Vilken tomatsås rekommenderas till köttfärs?
Citera
2009-09-12, 11:31
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centzontotocht
Vilken tomatsås rekommenderas till köttfärs?

Du fräser selleri, lök och gul morot. Därefter tillsätter du vitt vin. Tomatsåsen brukar jag helt enkelt göra genom att mixa körsbärstomater, gärna konserverade, till en slät röra och tillsätta. Koka sedan i någon timme. Ta ett - två glas vin under tiden.

Tomatsåsen gör jag alltså genom att helt enkelt mixa tomater.
Citera
2009-09-12, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Du fräser selleri, lök och gul morot. Därefter tillsätter du vitt vin. Tomatsåsen brukar jag helt enkelt göra genom att mixa körsbärstomater, gärna konserverade, till en slät röra och tillsätta. Koka sedan i någon timme. Ta ett - två glas vin under tiden.

Tomatsåsen gör jag alltså genom att helt enkelt mixa tomater.
Kanongott recept! Vitt vin är mycket bättre, särskilt om man har barn. Barnvänligare än rödvin, men lika uppskattat av de vuxna.
Om man vill kan man slänga i ett paket bacon med sellerin, löken och den gula moroten.
Citera
2009-09-12, 13:36
Medlem
supermassives avatar
Sådär, nu har jag en hel, rå, kyckling som jag tänkte fixa till. Har kryddat med salt, peppar och en jättegod grillkrydda som jag har köpt från en liten gårdshandel. Men nu undrar jag hur länge den ska vara inne? Den väger ungefär 1,5 kg. Hur mycket ska jag ställa ugnen på? 200 grader eller?

Sen en sista, passar rödvinsås till kyckling?
Citera
2009-09-12, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Sådär, nu har jag en hel, rå, kyckling som jag tänkte fixa till. Har kryddat med salt, peppar och en jättegod grillkrydda som jag har köpt från en liten gårdshandel. Men nu undrar jag hur länge den ska vara inne? Den väger ungefär 1,5 kg. Hur mycket ska jag ställa ugnen på? 200 grader eller?

Sen en sista, passar rödvinsås till kyckling?
175-200 grader i kanske 1 timme och 15 minuter.
Testa att skära vid benvecket - om köttsaften är klar och köttet är vitt är kycklingen också färdig.
Troligen behöver den ytterligare några minuter, men det finns inget tråkigare än överstekt kyckling.
Är den inte riktigt klar styckar jag den, lägger smör på ovansidan och brassar på i 275 i fem minuter. Grymt gott skinn!

Personligen tycker jag inte rödvinssås är klockrent till kyckling, jag skulle nog föredra en currysås.
Men är det ett lätt rödvin behöver det säkert inte vara tokigt.
Senast redigerad av smålandtintin 2009-09-12 kl. 14:32.
Citera
2009-09-12, 15:26
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
175-200 grader i kanske 1 timme och 15 minuter.
Testa att skära vid benvecket - om köttsaften är klar och köttet är vitt är kycklingen också färdig.
Troligen behöver den ytterligare några minuter, men det finns inget tråkigare än överstekt kyckling.
Är den inte riktigt klar styckar jag den, lägger smör på ovansidan och brassar på i 275 i fem minuter. Grymt gott skinn!

Personligen tycker jag inte rödvinssås är klockrent till kyckling, jag skulle nog föredra en currysås.
Men är det ett lätt rödvin behöver det säkert inte vara tokigt.
Skulle man inte kunna slänga ihop en Tikka till den?
Citera
2009-09-13, 09:40
Medlem
raisedfist78s avatar
Jag ska börja äta lite sundare och försöka gå ned i vikt. Har ganska dålig koll på vad man bör äta eller inte, har alltid ätit det jag tycker är gott.

Vill ha lite tips på sallader med div tillbehör.
Citera
2009-09-13, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av California
Skulle man inte kunna slänga ihop en Tikka till den?
Mums!
Citera
2009-09-13, 11:47
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raisedfist78
Jag ska börja äta lite sundare och försöka gå ned i vikt. Har ganska dålig koll på vad man bör äta eller inte, har alltid ätit det jag tycker är gott.

Vill ha lite tips på sallader med div tillbehör.
Varför sallader? Det blir så urbota tråkigt redan efter en vecka. Kör LCHF, eller dra iaf ner kraftigt på kolhydrater, och motionera regelbundet, så kommer du garanterat att må bättre och gå ner i vikt.
Citera
2009-09-13, 13:47
Moderator
Snuffelbutts avatar
Hur pass mycket kan man "rädda" pulvermos? Med det menar jag alltså hur får man det att smaka acceptabelt? Jag har sedan barnsben flytt detta djävulens påhitt och har sedan jag flyttade till eget alltid lagat eget mos. Men nu har jag börjat plugga, och ibland saknas verkligen energin till att skala potatis osv. Och tänkte då att pulver kan funka som reserv?

Smör, Mjölk, svartpeppar och liten riven muskot, räcker det för att fixa ett "helt ok" mos? Och vilken sorts pulver är bäst? Felix?
Citera
2009-09-13, 14:46
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Hur pass mycket kan man "rädda" pulvermos? Med det menar jag alltså hur får man det att smaka acceptabelt? Jag har sedan barnsben flytt detta djävulens påhitt och har sedan jag flyttade till eget alltid lagat eget mos. Men nu har jag börjat plugga, och ibland saknas verkligen energin till att skala potatis osv. Och tänkte då att pulver kan funka som reserv?

Smör, Mjölk, svartpeppar och liten riven muskot, räcker det för att fixa ett "helt ok" mos? Och vilken sorts pulver är bäst? Felix?

Som du nämner mjölk och kryddor kan piffa till de flesta pulvermos, faktum är att till och med Coop extras pulvermos går att får riktigt gott med rätt tillagning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in