Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-05-16, 15:52
Medlem
SurTrollets avatar
Hur länge brukar ni låta chili con carne stå och puttra?

Gjorde en rejäl sats som står i gjutjärnsgrytan och småputtrar nu...
Citera
2010-05-16, 16:12
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Hur länge brukar ni låta chili con carne stå och puttra?

Gjorde en rejäl sats som står i gjutjärnsgrytan och småputtrar nu...

Jag brukar göra som med min köttfärssås. Jag sätter på den på förmiddagen, och sen får den puttra tills det är dags att äta middag på eftermiddagen. På ettan, och bara tillföra mer vatten. Men det är ju jag, det.
Citera
2010-05-16, 16:20
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Jag brukar göra som med min köttfärssås. Jag sätter på den på förmiddagen, och sen får den puttra tills det är dags att äta middag på eftermiddagen. På ettan, och bara tillföra mer vatten. Men det är ju jag, det.
Ok, riktigt så länge orkar jag inte vänta idag men då får det stå några timmar till iaf för man vill ju att vitlöken och allt annat gott ska hinna "fälla ut" ordentligt...
Citera
2010-05-18, 19:18
Medlem
zepofans avatar
Skulle göra majonnäs på mina två sista ägg och fick givetvis i oljan lite för fort så att emulsionen inte kom igång. Finns det något sätt att rädda den?
Citera
2010-05-18, 19:33
Medlem
Är 20 år gammal och är inte så duktig på att laga mat, även fast jag tycker att det är roligt och vill lära mig mer.

Hur som helst så har jag en benfri grillskiva original från Skaraborgs chark & fågel som det står på etiketten.
Har aldrig lagat detta och undrar hur man ska tillaga den? I vilka bitar ska den skäras?
Vad äter man till detta?

Är tacksam för svar!
Citera
2010-05-18, 22:42
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Skulle göra majonnäs på mina två sista ägg och fick givetvis i oljan lite för fort så att emulsionen inte kom igång. Finns det något sätt att rädda den?
Uppdaterar min egen fråga. Lösningen hette köpemajonnäs. Jag gjorde som så att jag ställde in den spruckna majjon i kylen, efter en stund hade oljan separerat från äggulorna och lagt sig ovanpå. Jag slog då ifrån oljan, tillsatte en sked köpemajonnäs i äggulorna, och började vispa igen. På så sätt fick jag ihop den och kunde fortsätta att slå på mer olja.
Citera
2010-05-19, 00:28
Medlem
andouilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate23
Är 20 år gammal och är inte så duktig på att laga mat, även fast jag tycker att det är roligt och vill lära mig mer.

Hur som helst så har jag en benfri grillskiva original från Skaraborgs chark & fågel som det står på etiketten.
Har aldrig lagat detta och undrar hur man ska tillaga den? I vilka bitar ska den skäras?
Vad äter man till detta?

Är tacksam för svar!

Det enklaste är att steka den i smör alt. grilla den. Så simpelt är det. Skär den för guds skull inte i bitar! Till detta äter du klyftpotatis med rosépepparsås och en sallad.
Citera
2010-05-19, 10:31
Medlem
rayraviolis avatar
Kan något upplysa mig om vad en "grillskiva" är för påhitt? Är det en flintastek i ny begreppslig skrud månne?
Citera
2010-05-19, 13:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Kan något upplysa mig om vad en "grillskiva" är för påhitt? Är det en flintastek i ny begreppslig skrud månne?
Det är väl kul att man döper styckningsdetaljer så att okunniga matlagare tycker det låter fint.

Fråga gärna i butiken varifrån på djuret köttet kommer :-)
Citera
2010-05-19, 13:50
Medlem
Tant_Gröns avatar
Det är väl detsamma med det som kallas fläskytterfilé?
Jag är inte alls insatt i kött, men jag har förstått att det helt enkelt ska vara benfri kotlettrad. Men dyrare, då det kallas filé. Larvigt tycker jag!
Citera
2010-05-19, 14:31
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Det är väl detsamma med det som kallas fläskytterfilé?
Jag är inte alls insatt i kött, men jag har förstått att det helt enkelt ska vara benfri kotlettrad. Men dyrare, då det kallas filé. Larvigt tycker jag!

På det viset. Inte det roligaste köttet i mitt tycke. Karré däremot, det är smarrigt!
Citera
2010-05-19, 14:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
På det viset. Inte det roligaste köttet i mitt tycke. Karré däremot, det är smarrigt!
Håller med dig. Förstår inte att file är så poppis när det är fläsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in