Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-22, 20:33
Medlem
rocksmysockss avatar
Jag behöver ha tag på kastanjepuré. Dels vill jag veta om det går att köpa, och i så fall var? Men eftersom det snart är säsong på kastanjer så undrar jag om någon vet hur jag bör göra för att få fram en puré (eller motsvarande) som passar att smaksätta en gelato med.

Tack på förhand.
Citera
2010-09-23, 02:37
Medlem
-Kniffel-s avatar
Jag såg en fritös på claes ohlssons på rea, dn har kostat runt 400 men är nedsatt till 100kr. Rymmer 1,5l olja om jag minns rätt. Är det värt att köpa? Eller kan man lika gärna fritera i kastrull? Jag tycker dock det verkade smidigt och är sugen på att skaffa en.
Citera
2010-09-23, 06:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Kniffel-
Jag såg en fritös på claes ohlssons på rea, dn har kostat runt 400 men är nedsatt till 100kr. Rymmer 1,5l olja om jag minns rätt. Är det värt att köpa? Eller kan man lika gärna fritera i kastrull? Jag tycker dock det verkade smidigt och är sugen på att skaffa en.
Att köra fritös är ju enkelt i när det komma på rätt temperatur.
Menar det kräver ju inte mer än att du vrider på knappen till tempen som man vill ha.
Gryta så behöver man vara mer aktiv för hitta rätt temp och vaksam så man inte kommer för nära sotningsgränsen.

Gryta vinner i rengöring, det är lätt och snabbt.
Gryta kan man även fritera större mängder.

Jag har en fritös men använder ändå i princip bara grytan av någon anledning.
Kan vara att jag oftare behöver större mängd än min 1,7l fritös.

Trots allt detta så gillar jag fritösen, men använder den inte lika ofta längre.
Citera
2010-09-23, 10:46
Medlem
-Kniffel-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Att köra fritös är ju enkelt i när det komma på rätt temperatur.
Menar det kräver ju inte mer än att du vrider på knappen till tempen som man vill ha.
Gryta så behöver man vara mer aktiv för hitta rätt temp och vaksam så man inte kommer för nära sotningsgränsen.

Gryta vinner i rengöring, det är lätt och snabbt.
Gryta kan man även fritera större mängder.

Jag har en fritös men använder ändå i princip bara grytan av någon anledning.
Kan vara att jag oftare behöver större mängd än min 1,7l fritös.

Trots allt detta så gillar jag fritösen, men använder den inte lika ofta längre.
Mjo, jag misstänker att jag kommer bli för lat för att fritera i kastrull och den var ju väldigt billig. Kommer nog köpa den
Men hurpass krångligt är det att göra rent dem?
Citera
2010-09-23, 12:16
Medlem
Jane.Does avatar
Tänkte försöka göra sushi och har köpt sån risvinäger. Den ska blandas lika delar vinäger som socker. Nu e frågan hur mycke jag ska använda? Står inte på flaskan. Jag tänkte koka upp 4dl ris. Det är Bluedragon vinägern jag har.

Tack på förhand.
Citera
2010-09-23, 14:00
Medlem
dxdps avatar
Jag ska baka muffins, kan jag göra smeten kvällen innan och ha i former och sen ta fram dagen efter i rumstemperatur för att köra de i ugnen? (Först tina från kylen till rumstemp dock ...)
Citera
2010-09-23, 16:01
Bannlyst
Kyckling och tonfisk tilllsammans på pizza, gott?
Citera
2010-09-23, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymomous
Kan jag inte tänka mig. Å.a.s. tycker jag inte om tonfisk alls så min åsikt är nog lite vinklad.
Citera
2010-09-23, 16:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Bröstfilé av kyckling och tonfisk har ungefär samma konsistens och faktiskt även smakdragning. Borde funkar ypperligt.

~Paul~
Citera
2010-09-23, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Kan jag inte tänka mig. Å.a.s. tycker jag inte om tonfisk alls så min åsikt är nog lite vinklad.

Ja, lite

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Bröstfilé av kyckling och tonfisk har ungefär samma konsistens och faktiskt även smakdragning. Borde funkar ypperligt.

~Paul~

tackar. Fick för mig att det finns någon pizza som faktiskt har både kyckling och tonfisk, tillsammans med curry? Kan dock ha tagit fel
Citera
2010-09-23, 16:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja, lite

tackar. Fick för mig att det finns någon pizza som faktiskt har både kyckling och tonfisk, tillsammans med curry? Kan dock ha tagit fel
Nejdå, du har helt rätt.

~Paul~
Citera
2010-09-23, 16:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Kniffel-
Mjo, jag misstänker att jag kommer bli för lat för att fritera i kastrull och den var ju väldigt billig. Kommer nog köpa den
Men hurpass krångligt är det att göra rent dem?
Extremt jobbigt om du väntar mellan gångerna.

Bästa är att rengöra dom efter varje gång, och häller upp oljan på flaskor igen för nyttjandet.
Gör du så så är det lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in