Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-12-27, 13:21
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frallans
Hm, ser ingen skillnad.
Min tanke är att om man "lämnar" en del av termometern utanför köttet så lär den delen bli varm fort och "värma" spetsen!?

Men, men, tacksam för era svar.
Fast å andra sidan så kyler ju köttet den delen som är instucken, så det borde gå på ett ut.
Citera
2009-12-27, 13:28
Medlem
dePauls avatar
Mätområden är ca 2.5 cm långt med avtagande precision från spetsen räknat. Spetsen bör därför penetrera mittpunkten på ett sådant sätt att ca 0,52 mm sticker ut på andra sidan eftersom mätningen avtar exponentiellt räknat. Det vill säga om man är extremt noga . Lite krångligt kanske.

~Paul~
Citera
2009-12-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Fast å andra sidan så kyler ju köttet den delen som är instucken, så det borde gå på ett ut.

Ja varför inte, hm vilket bekymmer ha,ha
Citera
2009-12-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Mätområden är ca 2.5 cm långt med avtagande precision från spetsen räknat. Spetsen bör därför penetrera mittpunkten på ett sådant sätt att ca 0,52 mm sticker ut på andra sidan eftersom mätningen avtar exponentiellt räknat. Det vill säga om man är extremt noga . Lite krångligt kanske.

~Paul~

Ha, ha, tack för det "perfekta" svaret!
Citera
2009-12-27, 18:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frallans
Ha, ha, tack för det "perfekta" svaret!
NP

~Paul~
Citera
2009-12-28, 00:24
Medlem
chiillums avatar
Hej hej hej. Jag vet inte om den här frågan är så jävla enkel men jag vill inte riskera att få den IGnorerad genom att göra en ny tråd som blir "raderad" eller vad nu..

Aja, jag undrar vad en LOIN innebär. På en torsk? Torskloin..
Senast redigerad av chiillum 2009-12-28 kl. 00:49.
Citera
2009-12-28, 00:57
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chiillum
Hej hej hej. Jag vet inte om den här frågan är så jävla enkel men jag vill inte riskera att få den IGnorerad genom att göra en ny tråd som blir "raderad" eller vad nu..

Aja, jag undrar vad en LOIN innebär. På en torsk? Torskloin..

Torskrygg, det vill säga tjockaste delen av filén. Så här:

http://www.burlingtononline.co.uk/shopper/cod_loin_web.jpg
Citera
2009-12-28, 01:14
Medlem
chiillums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Torskrygg, det vill säga tjockaste delen av filén. Så här:

http://www.burlingtononline.co.uk/shopper/cod_loin_web.jpg

rygg alltså.. är det ryggen på kött också..? borde man inte kunna säga filé då? :S eller åtminstonde att oxfile är en loin..
Senast redigerad av chiillum 2009-12-28 kl. 01:17.
Citera
2009-12-28, 01:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chiillum
rygg alltså.. är det ryggen på kött också..? borde man inte kunna säga filé då? :S eller åtminstonde att oxfile är en loin..
Det gör dom också, fast detta är ju inte Svenska.
Citera
2009-12-28, 02:07
Medlem
chiillums avatar
jaa vi utvecklar detta till "tenderloin".. gott
Citera
2009-12-28, 13:48
Medlem
Hur mycket kcal innehåller ungefär en portion som anges i recept, eller finns det ingen standard? Kan det vara allt ifrån 400-1000 kcal?
Det finns ju recept som där man bara tillagar en del av maträtten och det sedan anges "severas med X". Då antar jag att kcal kan var 50-75% av vad en komplett måltid innehåller.
Citera
2009-12-28, 19:44
Medlem
Igår köpte jag färska kycklingklubbor på ICA. Ett brådskande ärende kom upp och jag hann därför inte tillaga eller äta dem igår. Så jag la dem i frysen.

Jag undrar om jag kan tillaga kycklingklubborna i ugn när de är frysta? Eller bör jag tina dem först?

Skulle uppskatta hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in