Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-29, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Gör en snabbmarinad med olivolja, citronsaft, citronskal och vitpeppar.
Lite färsk basilika skämmer inte smaken heller.

Det ska jag testa nästa gång. Lagom mycket ingredienser och det låter gott på papperet. Tack!
Citera
2009-08-30, 10:14
Medlem
rovskaggs avatar
Vet någon om det finns svamp i skogarna mellan hallstavik och norrtälje? Mer specifikt i trakterna kring skebobruk och edebo.
Citera
2009-08-31, 18:27
Medlem
Stitch81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Någon har förslag på någon krydda, eller annat som förhöjer smaken, till kycklingfilé? Om man marinerar så ska den väl helst ligga och dra åt sig ett tag? Hade tänkt steka kycklingen om en timme ungefär.

Inte allt för många ingredienser och helst enkelt. Tack.

Jag gjorde en supergod spännande marinad till min kyckling nyligen.
Här är ingredienserna:
1 tsk paprikapulver
½ tsk spiskummin
½ tsk chilipulver
Saften av 1 citron (ca ½ dl)
2 pressade vitlöksklyftor
1 dl olivolja

Hela receptet hittar du här: http://ensmakavkarin.wordpress.com/2009/08/31/exotisk-kyckling-med-cous-cous-och-yoghurt/
Citera
2009-08-31, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stitch81
Jag gjorde en supergod spännande marinad till min kyckling nyligen.
Här är ingredienserna:
1 tsk paprikapulver
½ tsk spiskummin
½ tsk chilipulver
Saften av 1 citron (ca ½ dl)
2 pressade vitlöksklyftor
1 dl olivolja

Hela receptet hittar du här: http://ensmakavkarin.wordpress.com/2009/08/31/exotisk-kyckling-med-cous-cous-och-yoghurt/
Din mat ser väldigt god ut!
Citera
2009-09-01, 21:28
Medlem
Finns det något man kan använda istället för grädde/creme fraiche i matlagning, som har en mycket längre hållbarhet och ändå inte kostar multum
Det är tänkt att användas till såser etc

kommer ihåg att vi hade "mjölk pulver" när vi bakade, men funkar detta till matlagning för att göra såser etc?
Och vart får man tag i detta? inte hittat något när jag kikat i affären
Citera
2009-09-01, 21:33
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plope
Finns det något man kan använda istället för grädde/creme fraiche i matlagning, som har en mycket längre hållbarhet och ändå inte kostar multum

kommer ihåg att vi hade "mjölk pulver" när vi bakade, men funkar detta till matlagning för att göra såser etc?

Det finns ju typ ädel fraische och andra produkter som håller rätt länge. Men nej något annat alternativ kan jag inte tänka mig. Använd passerade tomater som sås istället.
Citera
2009-09-01, 21:54
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Jepp, det finns. Det heter "Smör" och är egentligen en koncentrerad form av grädde. Nuförtiden finns det ofta på extrapris och säljs på det flesta affärer. Det är dubbelt så fett som grädde och blir därför väldigt drygt - hållbarheten är också väldigt bra (jämfört med grädde). Det funkar bra i såser, men går inte att vispa så det är odugligt på jordgubbstårtan - ingen höjdare i glass heller. Däremot funkar det bra på frukostmackan.
Citera
2009-09-01, 21:56
Medlem
Stitch81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Din mat ser väldigt god ut!

Tack! You just made my day!
Citera
2009-09-01, 22:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Vad menar du med lång hållbarhet? Jag köpte vispgrädde på Lidl i dag, den håller till 12 december enligt stämpeln och säkerligen några veckor utöver det.
Citera
2009-09-01, 22:18
Medlem
Likmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad menar du med lång hållbarhet? Jag köpte vispgrädde på Lidl i dag, den håller till 12 december enligt stämpeln och säkerligen några veckor utöver det.

Den kan omöjligen hålla till 12 december efter att du har öppnat den.
Citera
2009-09-02, 00:36
Medlem
defyras avatar
Citat:

Det finns köksgrädde, håller väldigt länge. Behöver inte stå i kyl som oöppnad heller.
Citera
2009-09-02, 00:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likmask
Den kan omöjligen hålla till 12 december efter att du har öppnat den.
Nej, självklart inte, men två dl grädde är väl inte heller mycket att dela på. Gör man inte åt med mer så kan man nog skippa det helt och hållet isf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in