Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-15, 17:55
Medlem
tireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissen_mjau
Lat fråga, orkar inte glogla, det mesta i köttväg klarar sig ett tag i kylen, hur känsliga är räkor egentligen?
Är inte sugen på att råka ut för matförgiftning på grund av felhantering så hur breda marginaler på räkor? timmar? dagar?

"Räkor håller sig upp 2-3 dagar i kylskåp och ca tre månader i frysen."
Har räkor blivit dåliga så brukar man märka det rätt snabbt både på smak och lukt
Citera
2010-05-15, 20:38
Medlem
Vad menas med att "vända ner äggvitor"?

Hur går man tillväga? Häller i dom vispade äggvitorna i smeten eller vad man nu har och rör om lite lätt med sked? Inte visp? Eller hur gör man
Citera
2010-05-15, 20:59
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pfuid
Vad menas med att "vända ner äggvitor"?

Hur går man tillväga? Häller i dom vispade äggvitorna i smeten eller vad man nu har och rör om lite lätt med sked? Inte visp? Eller hur gör man
Man vänder helt enkelt ner dem. Med en slickepott eller liknande. Det är för att man inte ska bli av med luften man har slagit in i äggvitan.
Citera
2010-05-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Man vänder helt enkelt ner dem. Med en slickepott eller liknande. Det är för att man inte ska bli av med luften man har slagit in i äggvitan.

Okej, får träna på det då för det blev inte så bra nu.
Citera
2010-05-16, 13:36
Medlem
Kristallpojkens avatar
Är det någon matkunnig som vet på ett ungefär hur mycket pasta man kan ha till ca. 120g nötfärs?
Jag hatar när det blir för torrt
Citera
2010-05-16, 13:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristallpojken
Är det någon matkunnig som vet på ett ungefär hur mycket pasta man kan ha till ca. 120g nötfärs?
Jag hatar när det blir för torrt
120g kött är ungefär en portion. Vad sdka du göra?
Citera
2010-05-16, 13:49
Medlem
Kristallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
120g kött är ungefär en portion. Vad sdka du göra?

Jag tänkte göra köttfärssås med füsilli-pasta, men har du något bättre förslag så är jag öppen, men skynda för färsen är redan på pannan och bryns.

Edit: Så jävla pinsamt, men jag kom fram till att det är 350g eftersom att jag delat upp de i 6 bitar från 2000g.
Så cirka 3 portioner blir det då tydligen då. Nej, jag har inte bra ögon för matmått
Senast redigerad av Kristallpojken 2010-05-16 kl. 13:56.
Citera
2010-05-16, 13:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag tänkte göra köttfärssås med füsilli-pasta, men har du något bättre förslag så är jag öppen, men skynda för färsen är redan på pannan och bryns.
Jag brukar ha i massor av lök och vitlök o svartpeppar o krossade tomater. Red den inte, det gör bara gamla kärringar.
Citera
2010-05-16, 13:58
Medlem
Kristallpojkens avatar
Citat:
Jag brukar ha i massor av lök och vitlök o svartpeppar o krossade tomater. Red den inte, det gör bara gamla kärringar.

Hahaha, nej då oroa dig inte. Men på ett ungefär hur månag gram pasta blir det på 350g. Jag äter rätt duktigt med, men hatar torr mat.
Citera
2010-05-16, 14:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Hahaha, nej då oroa dig inte. Men på ett ungefär hur månag gram pasta blir det på 350g. Jag äter rätt duktigt med, men hatar torr mat.
Ett halvtkilo. Näe, jag vet faktiskt inte. Brukar mäta med handen när det gäller spaghetti.
Citera
2010-05-16, 14:13
Medlem
Kristallpojkens avatar
Citat:
Ett halvtkilo. Näe, jag vet faktiskt inte. Brukar mäta med handen när det gäller spaghetti.

Slängde i 300-400g ungefär. Får tacka för responsen iallafall
Citera
2010-05-16, 14:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Slängde i 300-400g ungefär. Får tacka för responsen iallafall
Då lär du mer än mätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera