Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 421
Hej!

Jag ska göra revben imorgon och då ska man ha 1dl rårörsocker i (enligt receptet). Då jag inte har det hemma undrar jag, går det att ersätta med något annat socker? Har både farin-, ljus muscavado- och strösocker hemma.

Är för övrigt rårörssocker samma sak som råsocker eller rörsocker?

Kör muscavado istället, det smakar mest
Citera
2014-01-03, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Kör muscavado istället, det smakar mest
Förvisso, men farin blir snyggast!
Citera
2014-01-04, 17:46
Medlem
Jag kör på muscavado, tack så mycket =)
Citera
2014-01-05, 06:23
Medlem
SpooN.s avatar
Lagade oxfile igår och det blev rare/medium, blev lite över från igår så har lagt över filen i kylen. Är det lugnt om man börjar steka den igen(!) lite snabbt för att få över den till medium/welldone?
Senast redigerad av SpooN. 2014-01-05 kl. 06:26.
Citera
2014-01-05, 13:56
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
http://www.abba.se/produkter/sill/ovrig_sill/abba_inlaggningssill/

Undrar om man kan äta den här sillen utan tillagning/lag ? Bara direkt ur burken ? Kanske skölja bort ättikan. Och med kan menar jag inte om det är gott utan mer om det finns några hälsorisker eller om fisken är onyttigare ? Försöker minska socker intaget så tänkte prova den här sillburken då dem andra har typ 20 g socker.
Citera
2014-01-05, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Lagade oxfile igår och det blev rare/medium, blev lite över från igår så har lagt över filen i kylen. Är det lugnt om man börjar steka den igen(!) lite snabbt för att få över den till medium/welldone?
Kör på. Eller värm i ugn några minuter om du föredrar det.
Citera
2014-01-05, 15:57
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
http://www.abba.se/produkter/sill/ovrig_sill/abba_inlaggningssill/

Undrar om man kan äta den här sillen utan tillagning/lag ? Bara direkt ur burken ? Kanske skölja bort ättikan. Och med kan menar jag inte om det är gott utan mer om det finns några hälsorisker eller om fisken är onyttigare ? Försöker minska socker intaget så tänkte prova den här sillburken då dem andra har typ 20 g socker.
den där sillen är tänkt att läggas in. inläggningar görs med socker, annars blir det inte bra.
ät stekt sill eller böckling om du vill undvika socker helt. gravning och inläggning görs alltid med socker.
sen antar jag att dom 20g socker infattar själva vätskan som sillen ligger i. det är ju bara en liten del av det som dras in i köttet på sillen. så o du inte dricker spadet så blir du nog inte så fet på inlagd sill.
Citera
2014-01-05, 16:41
Medlem
När jag lagar pizza gör jag gärna två plåtar på en gång. Då kan jag äta pizzan från en plåten och frysa in den andra. Men när jag fryser in plåten för att sen grädda den så blir det inte gott.

Hur ska jag ändra på detta? Räcker det om jag plastar in plåten innan jag fryser den? Vad för slags plast i så fall? Eller är det något annat jag gör fel?
Citera
2014-01-05, 17:01
Medlem
Moffins avatar
God kväll, skulle om möjligt behöva ett snabbt svar på detta..

Jag gör stek enligt ett recept på "benfri stek" men jag använder oxfilé istället.

Enligt receptet är den totala tillagningstiden 2,5 timme och det är inklusive "minst 30 minuter kylning, gärna över natten". Problemet är att mina middagsgäster behöver komma tidigare än maten är färdig, jag rådfrågade mamma och hon sa att oxfilé inte alls behöver koka så länge då anledningen till att koktiden till stek är så lång är för att köttet är segt och ska koka sönder.

Fråga: Vad gör den långa koktiden + framförallt avkylningen för smaken? Hur stor blir smakskillnaden om det får koka kanske 30 minuter mindre och köttet får svalna på sidan av "såsen" jämfört med om det typ står i grytan över natten?

(Ja jag vet att jag skulle gjort detta igår men jag hann inte )
Citera
2014-01-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin

Jag gör stek enligt ett recept på "benfri stek" men jag använder oxfilé istället.

Enligt receptet är den totala tillagningstiden 2,5 timme och det är inklusive "minst 30 minuter kylning, gärna över natten". Problemet är att mina middagsgäster behöver komma tidigare än maten är färdig, jag rådfrågade mamma och hon sa att oxfilé inte alls behöver koka så länge då anledningen till att koktiden till stek är så lång är för att köttet är segt och ska koka sönder.

Fråga: Vad gör den långa koktiden + framförallt avkylningen för smaken? Hur stor blir smakskillnaden om det får koka kanske 30 minuter mindre och köttet får svalna på sidan av "såsen" jämfört med om det typ står i grytan över natten?

Koka oxfilé?
Varför då?
Koktid för oxfilé, beroende på hur stora bitar du använder, är någonstans mellan 10-20 minuter...
Citera
2014-01-05, 17:12
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
När jag lagar pizza gör jag gärna två plåtar på en gång. Då kan jag äta pizzan från en plåten och frysa in den andra. Men när jag fryser in plåten för att sen grädda den så blir det inte gott.

Hur ska jag ändra på detta? Räcker det om jag plastar in plåten innan jag fryser den? Vad för slags plast i så fall? Eller är det något annat jag gör fel?
tror det är degen som tappar luftigheten efter infrysning. jag skulle prova grädda den nästan klar innan infrysning. och sen bara grilla på den ordentligt när man tar fram den efter upptining.
så brukar jag köpa pizza från restauranger, och det funkar bra. bara man låter den bli så gott som helt upptinad innan den slutliga gräddningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Moffin

det där låter som ett recept för en 2kg fransyska eller liknande.
hitta ett lämpligt recept för oxfilé istället. (sök helstekt oxfilé)
oxfilé är gott, men det blir nästan ingen smak alls om den steks för länge. en well done oxfilé är tråkigare än falukorv. så att koka den efter ett visst antal minuter utan att ha koll på innertemperaturen är en väldigt dålig idé.
Senast redigerad av stillton 2014-01-05 kl. 17:21.
Citera
2014-01-05, 17:21
Medlem
Moffins avatar
Nu var alltså inte frågan varför jag lagar den mat jag gör utan hur viktig koktiden och avkylningen är för smaken på en stek om man tillagar med kött som inte är segt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in