Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-01-12, 21:10
Medlem
S_o_Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirsp
icas pesto, är öppnad och har blivit bortglömd, säkert ett halvår

Pesto håller sig länge, oftast mycket längre än bäst före.. om det inte är mögligt eller luktar konstigt så är det sannolikt ingen större fara
Citera
2011-01-12, 21:42
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S_o_N
Pesto håller sig länge, oftast mycket längre än bäst före.. om det inte är mögligt eller luktar konstigt så är det sannolikt ingen större fara

Det är sant men ett halvår låter lite väl länge tycker jag. Men har han pålitliga sinnen så bör han ju märka rätt fort om det är något fel.
Citera
2011-01-12, 22:50
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Borde inte vara några problem men låt dom inte ligga längre än nödvändigt och lägg dom i en påse eller nån låda så dom håller varandra nedkylda. Isolera dom gärna med ett täcke du låtit hänga ute en stund så det blir kallt.
Ok, tack Gör det ikväll, nu är det åtminstone nån minus ute.
Citera
2011-01-13, 09:03
Medlem
General-snuss avatar
Hej, jag undrar vad man kan laga för något till kött, är så himla trött på dessa diverse djupfrysta findus potatis grejer, hur kan man göra något gott att äta till kött är min fråga!
Citera
2011-01-13, 09:29
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General-snus
Hej, jag undrar vad man kan laga för något till kött, är så himla trött på dessa diverse djupfrysta findus potatis grejer, hur kan man göra något gott att äta till kött är min fråga!

Ett första steg är att skippa det färdiglagade och göra egna potatisrätter. Klyftpotatis och gratäng är standardvarianter. Sen beror det på vad för kött det handlar om. En enkel sallad är finfint till en redig biff. Risotto är gott till exempelvis rostbiff.
Citera
2011-01-13, 09:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Börja gärna med att läsa en och annan nybörjar-kokbok .

Alla typer av potatisrätter funkar tillsammans med passande kött. Dessa kan du laga själv och behöver därför inte springa till din lokala ICA-s frysdisk.

~Paul~
Citera
2011-01-13, 11:00
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Något som jag tycker är gott är att ta ett par paprikor (gula & röda) och skära stora bitar av, ta några majskolvar och dela dom i 4 delar, palsternacka som man skivar och lägg allt i en påse och häll i olja, lite soja och grillkryddor, kanske lite pressad vitlök. Skaka om så att det blandas ordentligt, lägg sedan ut på en plåt låt allt grillas i ugnen så får du ett supergott tillbehör till köttet. Dra gärna på grillen i ugnen på slutet så paprikan blir "precis" bränd så får den en god smak.

Jag brukar grilla köttet på gallret ovanför plåten med grönsaker så blir det lite disk och man får "grillkänslan" rakt igenom i rätten.

Utöver det så kan det vara gott att göra ett eget vitlökssmör, bara låta smör stå framme till rumstemp, pressa i en massa vitlök, röra om ordentligt och sen in i kylen med det så det stelnar till serveringen.

Potatis/pommes behövs inte överhuvudtaget.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2011-01-13 kl. 11:02.
Citera
2011-01-13, 21:49
Medlem
-flippen-s avatar
Ska imorgon laga en rätt, närmare bestämt pasta carbonara. Dock med grädde så de får väl inte kallas carbonara då men lättast att förklara så. Till de hade jag tänkt steka några sprarrisar men kom på idéen att skära sparrisen i små bitar och sedan blanda i dem i sås någon minut innan den är klar. Vad tror ni om de? Eller ska jag bara steka dem som vanligt och ha på sidan?
Citera
2011-01-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -flippen-
Ska imorgon laga en rätt, närmare bestämt pasta carbonara. Dock med grädde så de får väl inte kallas carbonara då men lättast att förklara så. Till de hade jag tänkt steka några sprarrisar men kom på idéen att skära sparrisen i små bitar och sedan blanda i dem i sås någon minut innan den är klar. Vad tror ni om de? Eller ska jag bara steka dem som vanligt och ha på sidan?

Tror personligen på smörstekt sparris vid sidan av (eller på som garnering). Synen är en stor del av smaken och det blir nog snyggast att använda sparrisen ovan den krämiga pastan. (sen gillar jag den rena smaken från sparris)
Citera
2011-01-13, 22:07
Medlem
-flippen-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OB
Tror personligen på smörstekt sparris vid sidan av (eller på som garnering). Synen är en stor del av smaken och det blir nog snyggast att använda sparrisen ovan den krämiga pastan. (sen gillar jag den rena smaken från sparris)
Jo såklart är det alltid en hit, tänkte bara prova på något nytt men den idéen kanske man ska av stå...
Citera
2011-01-13, 23:11
Medlem
TheSituations avatar
Citat:

Alltså, såsen i Carbonaran binder ju i princip bara ihop ingredienserna. Men du är fri att göra som du vill, experimentera! Men tänk för Guds skull på att inte kalla det för Carbonara i fel sällskap (Flashbacks matforum) för då lär du snart bli varse om att experimentlusta är märkligt och ett i sammanhanget synnerligen opassande påfund från det mörka och kalla Norden.
Citera
2011-01-13, 23:14
Medlem
troengs avatar
Citat:

Lova mig att du lägger upp den i bildtråden och kallar det för Carbonara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in