Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-19, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andouille
Det enklaste är att steka den i smör alt. grilla den. Så simpelt är det. Skär den för guds skull inte i bitar! Till detta äter du klyftpotatis med rosépepparsås och en sallad.

Okej men problemet är att denna "grillskiva" är jävligt stor och hela den lär ju inte få plats i en stekpanna om man säger så.
rosépepparsås kändes intressat, hur tillagar man den såsen?
Citera
2010-05-19, 19:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate23
Okej men problemet är att denna "grillskiva" är jävligt stor och hela den lär ju inte få plats i en stekpanna om man säger så.
rosépepparsås kändes intressat, hur tillagar man den såsen?
En enkel variant:
Cräm fräs
Rosépeppar(ta tills du är nöjd med smaken)
lök.
Chilisås(Ketchupvarianten)
Höns Buljong
Lite vattten

Fräs lök mjuk i olja, i med rosépepparen fräs en stund.
Lite vatten och chilisås och buljongtärning.
Reducera och avsluta med cräm fräsen, puttra upp.

Man kan spetsa med lite vin eller kanske något stark om man vill variera sig.
Enkelt och gott, och har man stek någon god kött bit så kan man använda sig av stekskyn som är över i såsen.
Det gör ju den än bättre.
Citera
2010-05-23, 15:18
Medlem
I vissa recept står det att man ska sköja och torka av kycklingfilé, känner någon till anledningen till detta? Det är ju inte precis att man brukar skölja kött...
Citera
2010-05-23, 20:14
Medlem
Inte-Igens avatar
Har en hel påse med tokade kantareller som jag brukar blötlägga sen ha i maten. Men mitt problem är att dom smakar skit, blir nån riktigt stark kemisk smak som kan förstöra hela maten, vad ska jag göra?
Citera
2010-05-23, 20:20
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-Igen
Har en hel påse med tokade kantareller som jag brukar blötlägga sen ha i maten. Men mitt problem är att dom smakar skit, blir nån riktigt stark kemisk smak som kan förstöra hela maten, vad ska jag göra?

Kantareller skall INTE smaka skit. Något har nog gått fel under torkningsprocessen eller under förvaringen sedan. Släng skiten och plocka nya.
Citera
2010-05-23, 21:45
Medlem
Inte-Igens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Kantareller skall INTE smaka skit. Något har nog gått fel under torkningsprocessen eller under förvaringen sedan. Släng skiten och plocka nya.

Okej men dom smakar inte skit bokstavligen talat. Men blir en jävligt stark smak liksom, lite frän. Förvarar dom i en påse. Har odlat och torkat svamp förut så liksom hur svårt är det att torka. Tror det är något jag gör när jag tillagar svampen.
Citera
2010-05-23, 22:10
Medlem
klybans avatar
Aldrig varit med om att mina torkade kantareller smakat konstigt.
Tvärtom smakat alldeles utmärkt.
Citera
2010-05-23, 23:22
Medlem
Inte-Igens avatar
Shit vad mycket hjälp man fick i denna avdelning då. Kan ni inte bara iaf gissa på något?
Citera
2010-05-23, 23:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Shit vad mycket hjälp man fick i denna avdelning då. Kan ni inte bara iaf gissa på något?
Skulle gärna hjälpa dig om jag kunde, men jag har dessvärre råkat ut för samma sak.
Citera
2010-05-23, 23:26
Medlem
DonkeyKlonks avatar
Citat:

Jag gissar på att dina svampar vart dåliga innan torkning och således bör kastas. Smakar en råvara skit så borde varningsklockor ringa, och maten bör således kasseras.
Citera
2010-05-23, 23:34
Medlem
Aakes avatar
Citat:

Nåt mög i påsen du förvarade de torkade kantarellerna i kanske? Du kanske har plockat någon fulsvamp istf kantareller? Plockat svampen på en åker som blitt sprejad med svinskit? Själv förvarar jag torkad svamp försluten i glasburk i skafferiet och det smakar inte bajs. Men för det mesta förväller jag svamp i en gryta med lite smör, salt och vatten och fryser in.
Citera
2010-05-24, 08:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag har alltid mina i glasburkar med en silicapåse.
Kanske påsens som släpper igenom dålig smak utifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in