Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-04-08, 22:17
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rajjt
Har en klump kött/biff som jag har tänkt att tillaga.. några tips på hur man enkelt, billigt och effektivt kan tillaga den?

ps: Något jag har svårt med kött är tillagninsgtid och värme på platta/ugn så något input angående det uppskatas.

Omöjligt att svara på om du inte är mer specifik. Gällande det andra spörsmålet så rekommenderar jag en stektermometer.
Citera
2010-04-08, 22:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rajjt
Har en klump kött/biff som jag har tänkt att tillaga.. några tips på hur man enkelt, billigt och effektivt kan tillaga den?
Sjömansbiff. Antagligen fär att jag är sugen på det nu. Förutsätter att det är nötkött du har.
Citera
2010-04-16, 15:30
Medlem
Tjena!

Har två korta frågor, ska bjuda in till middag på söndag kväll...

1, vi ska käka tacos, men en är vegetarian så jag tänkte steka veg-färs till honom, är det quorn som gäller eller ska det vara någon slags soja färs? Kan inget om "veg-kött"!!

2, Jag har fått för mig att jag absolut vill ha mintsorbet till efterrätt och har hittat lite recept, men var får man tag i mint? är mint samma sak som mynta?

Tacksam för hjälp
Citera
2010-04-18, 23:39
Medlem
zepofans avatar
Jag köpte en påse Libanesiska kryddor, varför vet jag inte egentligen, kanske för att den låg bredvid kummin och det var det jag skulle ha. I alla fall, blandningen består av kryddpeppar, svartpeppar, kanel, nejlika, muskotnöt, kardemumma och ingefära. Vad ska jag göra med den? Middle East Tacos eller Beirut-burgare? Tips?
Citera
2010-04-19, 09:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag köpte en påse Libanesiska kryddor, varför vet jag inte egentligen, kanske för att den låg bredvid kummin och det var det jag skulle ha. I alla fall, blandningen består av kryddpeppar, svartpeppar, kanel, nejlika, muskotnöt, kardemumma och ingefära. Vad ska jag göra med den? Middle East Tacos eller Beirut-burgare? Tips?
Dessa ingredienser ingår traditionellt i nordafrikansk mat, ofta med couscous som tillbehör. Det gäller lamm, kyckling och fisk. Du är dock inte begränsad till endast den här typen av matlagning. Det handlar ju om kryddor allmänt förekommande i vårt kök också.

Kryddpeppar har du i din kalops, svartpeppar i allt från himmel till jord, kanel på din gröt eller i dina bullar, nejlika i diverse inläggningar och glögg (en del fina kötträtter innehåler också nejlika), muskot har du i ditt potatismos, blomkålssoppa och köttförssås, kardemumma har du också till din gröt eller ditt bullbak och ingefära likaså.

~Paul~
Citera
2010-04-19, 11:00
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Dessa ingredienser ingår traditionellt i nordafrikansk mat, ofta med couscous som tillbehör. Det gäller lamm, kyckling och fisk. Du är dock inte begränsad till endast den här typen av matlagning. Det handlar ju om kryddor allmänt förekommande i vårt kök också.

Kryddpeppar har du i din kalops, svartpeppar i allt från himmel till jord, kanel på din gröt eller i dina bullar, nejlika i diverse inläggningar och glögg (en del fina kötträtter innehåler också nejlika), muskot har du i ditt potatismos, blomkålssoppa och köttförssås, kardemumma har du också till din gröt eller ditt bullbak och ingefära likaså.

~Paul~
Jo, visst känner jag till och använder kryddorna som finns i blandningen, men nu ryckte jag till mig en påse "libanaesiska kryddor" utan att kolla vad den bestod av. Jag tänkte om det var någon som hade ett konkret tips på något enkelt att använda kryddblandningen till, det är ju liksom lite svårt att separera ut kanelen och kardemumman till bullbaket.
Citera
2010-04-19, 13:00
Medlem
Citat:

Beirutburgare lät ju gott. Servera små biffar i pitabröd med grönsaker, hoummus och chiliaioli?
Citera
2010-04-19, 14:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av panjemajo
Beirutburgare lät ju gott. Servera små biffar i pitabröd med grönsaker, hoummus och chiliaioli?
Har någon liknande kryddblandning hemma.
Jättegott till lammfärs.
Citera
2010-04-19, 15:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jo, visst känner jag till och använder kryddorna som finns i blandningen, men nu ryckte jag till mig en påse "libanaesiska kryddor" utan att kolla vad den bestod av. Jag tänkte om det var någon som hade ett konkret tips på något enkelt att använda kryddblandningen till, det är ju liksom lite svårt att separera ut kanelen och kardemumman till bullbaket.
Jasså OK. Jag har nog missförstått dig. Trodde att du hade köpt en sådan där förpackning med 8 stycken småpåsar med varierande innehåll.

~Paul~
Citera
2010-04-22, 12:33
Medlem
constants avatar
Citat:
...Beirut-burgare? Tips?
Sist jag bjöds på libanesiska burgare så fick två av mina kompisar salmonella... Vilket dock givetvis inte berodde på kryddorna :-)
Citera
2010-04-24, 04:30
Bannlyst
Frågor om scones.

Gjorde såna för första gången idag. Jävlar vad gott. :thumbs_up:

Hade dock ingen mjölk så jag använde mig av vatten och ost. Istället för 3 småkakor så gjorde jag 2 större. Hällde även ost på dem efter att de vart 5 min i ugnen, rekommenderas.

Tröttnar man på dem fort? Efter att ha ätit en kaka så blev jag illamående av tanken att ta en tugga till. Kan bero på att kakorna var så stora eller så var det kanske för att jag varit mätt? :/ Kommer tyvärr inte ihåg själv..

Är det värt att frysa in dem, förlorar de smaken?
Funkar ägg och vitlök?
Citera
2010-04-25, 16:29
Medlem
Ska laga mat till mamma och hennes väninna imorgon. Ska köra på lax med en enkel risotto som det kommer bli en del parmesansmak på. Hade lite problem med att välja sås men har tänkt mig en balsamvinägersås som blir lite extra syrlig och kryddig med hjälp av lite röd chili och citron. Såsen i sig är riktigt god men nu är frågan om den går bra ihop med en risotto. Synpunkter någon?

Kan gärna också ta emot tips på ett tillbehör till parmalindad sparris som vi har som förrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in