Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-04-25, 17:15
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soy Leche~
Ska laga mat till mamma och hennes väninna imorgon. Ska köra på lax med en enkel risotto som det kommer bli en del parmesansmak på. Hade lite problem med att välja sås men har tänkt mig en balsamvinägersås som blir lite extra syrlig och kryddig med hjälp av lite röd chili och citron. Såsen i sig är riktigt god men nu är frågan om den går bra ihop med en risotto. Synpunkter någon?

Kan gärna också ta emot tips på ett tillbehör till parmalindad sparris som vi har som förrätt.

Jag skulle personligen köra vinägern till förrätten och sen kanske en chevrékräm till huvudrätten? Vad gör du för Risotto? Om det blir en milanesevariant med saffran tror jag att chevrékrämen blir riktigt bra till.
Citera
2010-04-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Jag skulle personligen köra vinägern till förrätten och sen kanske en chevrékräm till huvudrätten? Vad gör du för Risotto? Om det blir en milanesevariant med saffran tror jag att chevrékrämen blir riktigt bra till.

En standard risotto, arborioris, ingen speciell smak utöver parmesan. Chevren går tyvärr bort då min mor inte äter det. Men tror du att såsen inte går ihop med risotton eller kan det gå? Jag tror att det gör det.
Citera
2010-04-25, 17:49
Medlem
Struttens avatar
Citat:
En standard risotto, arborioris, ingen speciell smak utöver parmesan. Chevren går tyvärr bort då min mor inte äter det. Men tror du att såsen inte går ihop med risotton eller kan det gå? Jag tror att det gör det.

Det kan säkert bli jättegott. Personligen tycker jag att en vanligt "såsig" sås kan bli lite för mycket om man gör en god och krämig risotto, men att en en sås med lite med fasthet kan göra sig mycket bra (tänkt crème fraîche med något gott i snarare än vinaigretteliknande såser). Detta är dock bara mina åsikter, och jag är också av den övertygelsen att om man bara har tillräckligt mycket kärlek inblandad i sin matlagning kan det inte bli annat än gott!
Citera
2010-04-25, 18:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Personligen tycker jag att en vanligt "såsig" sås kan bli lite för mycket om man gör en god och krämig risotto...
Jag är också inne på att risotton räcker om den är riktigt krämig.
Citera
2010-04-25, 18:39
Bannlyst
Citat:
Själv tycker jag inte heller att risotto kräver sås, men många äldre tycker det hör till.
Kanske en bechamelsås (smör/mjöl/grädde) smaksatt med chilisås.
Blir rätt krämig och du gör den på fem minuter.
Kör det i såssnipa bredvid.
Citera
2010-04-25, 22:18
Medlem
Draculeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Själv tycker jag inte heller att risotto kräver sås, men många äldre tycker det hör till.
Kanske en bechamelsås (smör/mjöl/grädde) smaksatt med chilisås.
Blir rätt krämig och du gör den på fem minuter.
Kör det i såssnipa bredvid.

De lät inte överdrivet gott, inte alls.
Citera
2010-04-25, 22:24
Medlem
Citat:
Det kan säkert bli jättegott. Personligen tycker jag att en vanligt "såsig" sås kan bli lite för mycket om man gör en god och krämig risotto, men att en en sås med lite med fasthet kan göra sig mycket bra..

Tänker som dig. Såsen i sig kommer varken vara speciellt lös eller ta upp mycket plats på tallriken. Bara ge en till smakdimension. Återkommer med resultat
Citera
2010-04-26, 15:11
Medlem
Lawrences avatar
Jag har en påse pulver-rosépepparsås som jag tänkte laga till köttet idag. Förpackningen är borta så hur mycket ska jag blanda vatten dit när jag tillreder?

påsen är kanske 30g ?
Citera
2010-04-26, 15:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawrence
Jag har en påse pulver-rosépepparsås som jag tänkte laga till köttet idag. Förpackningen är borta så hur mycket ska jag blanda vatten dit när jag tillreder?

påsen är kanske 30g ?
En hel påse brukar spädas ut med 2,5 dl vatten (Knorr). Nu vet jag inte vilket märke du har förståss.

~Paul~
Citera
2010-05-02, 16:50
Medlem
Caputskis avatar
En liten nobbfråga. Hade tänkt att steka lite nudlar. Köpte ett packet äggnudlar.
Hur gör jag?
Ska ja först koka för att sen steka? Hur pass kokta ska nudlarna vara?
Vad rekommenderas till stekta nudlar?
Citera
2010-05-02, 17:49
Medlem
ABrownies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caputski
En liten nobbfråga. Hade tänkt att steka lite nudlar. Köpte ett packet äggnudlar.
Hur gör jag?
Ska ja först koka för att sen steka? Hur pass kokta ska nudlarna vara?
Vad rekommenderas till stekta nudlar?
Lägg nudlarna i kokande vatten, tiden beror helt på märke och tjocklek så kolla på paketet, men om det är småpaket med woknudlar så borde 2-3 min räcka.
När nudlarna är mjuka men fortfarande med lite tuggmotstånd kan du hälla över dom i durkslaget och sen ner i woken eller vad du hade tänkt äta till.
Nudlar passar väldigt bra till wokat kött och grönsaker, gärna med soya och ostronsås.
Citera
2010-05-02, 20:21
Medlem
barA-kruTs avatar
Hur gör jag dessa rätter med bästa resultat och på snabbat möjliga:
  • Myntadoftande grönärtssoppa
  • Pocherade spätta filéer med vitvinssås, knippemorötter och tournerad potatis
  • Chokladmousse
    ---------
  • Färsk sparris med rört smör
  • Kyckling fylld med ost och Parmaskinka, potatispuré och rödvinssås
  • Citronfromage
Det är 2 menyer och jag ska laga till 2 personer per meny

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto