Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-12-08, 05:12
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Jag är skithungrig men har inte så mycket att välja mellan.

Någon som har något tips av vad man kan koka ihop med dessa saker:

Pasta
Köttbullar
Krossade tomater
Lök
kryddor

Vill inte göra vanliga köttbullar med makaroner, men vet inte hur/om jag kan använda krossade tomaterna.

Annars kan du bryna lök och vitlök i olja i en kastrull, hälla i tomaterna , i med köttbullarna och låt puttra i 20-30 min. krydda efter behag, typ basilika, oregano eller liknande. Lite sambal eller tabasco är inte fel det heller.

Servera med kokt pasta
Citera
2009-12-08, 07:07
Medlem
Baseballbats avatar
Tja!

Jag letar efter frukost pålägg som inte blir dåligt av värme, jag tänkte ha lite i mitt rum och så jag får ha det ifred (bor hemma). Några ideér?
Citera
2009-12-08, 07:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baseballbat
Tja!

Jag letar efter frukost pålägg som inte blir dåligt av värme, jag tänkte ha lite i mitt rum och så jag får ha det ifred (bor hemma). Några ideér?
Tror faktiskt det finns en hel tråd om detta här någonstans, då handlade det om ett arbetsplats som inte hade kyl hade jag för mig.

Men mjukost, klarar sig ett litet tag i alla fall.
Sen makrill i tomatsås håller sig hur länge som helst tills du öppnat burken.
Skinka av den "torkade" varianten bör hålla ett tag, även vanliga hårdostar kan man ha ett gäng dagar utan större problem.
Och använder man osten hela tiden så hinner inget mögel skapas eftersom man äter upp efter hand.
Citera
2009-12-08, 07:50
Bannlyst
Citat:
Tja!

Vintertid kan du hänga ut en påse genom fönstret.
Citera
2009-12-08, 08:39
Medlem
Baseballbats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vintertid kan du hänga ut en påse genom fönstret.
Väldigt smart, men jag har mitt rum ganska nära yttedörren så det hade bara skapat massa liv
Citera
2009-12-08, 08:51
Bannlyst
Citat:
Väldigt smart, men jag har mitt rum ganska nära yttedörren så det hade bara skapat massa liv
Gjorde det på studentkorridoren. Den låg på tredje våningen, men en gång lyckades några hungriga och fulla studenter sno den ändå.
Citera
2009-12-09, 16:20
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Om jag bakar en vanlig mjuk kaka (mjöl, socker, fil, ägg, sirap & bakpulver), hur får jag den att hålla bäst tills nästa dag? Är det direkt in i kylskåpet med eller utan tät förslutning eller bör den svalna av i rumstemperatur?
Citera
2009-12-09, 16:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Om jag bakar en vanlig mjuk kaka (mjöl, socker, fil, ägg, sirap & bakpulver), hur får jag den att hålla bäst tills nästa dag? Är det direkt in i kylskåpet med eller utan tät förslutning eller bör den svalna av i rumstemperatur?
Dessa dagar när det är så pass kallt ute på balkongen så kan du låta den svalna ute (i skydd för fåglar). Sedan kan du stoppa den i kylskåpet eller portionera och frysa.

~Paul~
Citera
2009-12-09, 16:33
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Dessa dagar när det är så pass kallt ute på balkongen så kan du låta den svalna ute (i skydd för fåglar). Sedan kan du stoppa den i kylskåpet eller portionera och frysa.

~Paul~
Ah, tack för snabbt svar där. Smakar den lika bra efter 1-2 dagar i kylskåp?
Citera
2009-12-09, 16:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Ah, tack för snabbt svar där. Smakar den lika bra efter 1-2 dagar i kylskåp?
Som färsk är den ju godast men den håller säkert i drygt en vecka i kyl (beroende på temperatur). Smakskillnaden är inte så stor mellan dag 2 och dag 5 i kyl .

~Paul~
Citera
2009-12-09, 17:49
Medlem
wääuus avatar
Tänkte göra lite coctailtomater i ugnen idag, mycket gott tillbehör till diverse. Tydligen ska tomater gå mycket bra med svart té, vilket jag tänkte prova.
Jag tänkte strö lite mortlat english breakfast över dem, men tror ni det blir beskt? Jag tänkte att det kanske blir det eftersom det får "dra" rätt länge då man inte tar bort bladen. Borde kanske hälla på lite kokt te bara?
Citera
2009-12-09, 17:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Tänkte göra lite coctailtomater i ugnen idag, mycket gott tillbehör till diverse. Tydligen ska tomater gå mycket bra med svart té, vilket jag tänkte prova.
Jag tänkte strö lite mortlat english breakfast över dem, men tror ni det blir beskt? Jag tänkte att det kanske blir det eftersom det får "dra" rätt länge då man inte tar bort bladen. Borde kanske hälla på lite kokt te bara?
Alltså i vanliga fall är man ute efter röksmaken. Dvs, man använder te i stället för spån.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in