Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-12-22, 00:37
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedge
De klarar sig bra i kylskåpet.
Tack
Citera
2010-12-22, 00:39
Medlem
Evilyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Gör en sjysst carpaccio! Skiva den galet tunt och servera på salladsbädd med olivolja, gratinerade parmesanchips och lingonchutney*! Sötsurt(chutney) salt(köttet) och krispigt (parmesan i ugn)

Toppa med rostade pinjenötter o färska lingon!

*Det här behövs till 1 burk:
250 g lingon
1 röd lök, i tunna skivor
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl råströsocker
1 msk äppelcidervinäger
3 krm salt
1 krm svartpeppar, nymald

Koka upp , låt svalna och servera. Sila om du inte vill ha bitar utan mer en sås att drissla över! Det blir galet gott. Kör gärna lite rostat vitlöksbröd till. Grym förrätt..

Mmmm, nom nom. Känns som given förrätt på nyårsafton. Tack!
Citera
2010-12-22, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Konsistensen.

~Paul~

Fel!

Chokladpudding är kokt. Ofta mjölk med någon typ av stärkelse som smaksätts med choklad och socker. Får sedan svalna i någon typ av form för att få sin pudding konsistens.

Chokladmousse är sällan uppvärmd annat än att chokladen smälts. Ofta gjord på antingen vispad grädde eller vispade äggvitor som bas. Oftast gjord på en blandning av dem båda. Moussen är visserligen luftigare men det som markant skiljer en pudding från en mousse är tillagningsmetoden.
Citera
2010-12-22, 08:42
Medlem
Tjyvass avatar
Jag hade tänkt att göra vodka-kuber, men eftersom middagssällskapet är vegetarian får jag ju lov att slopa gelatin. Det fungerar väl lika bra med agar?
Citera
2010-12-22, 10:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
Fel!

Chokladpudding är kokt. Ofta mjölk med någon typ av stärkelse som smaksätts med choklad och socker. Får sedan svalna i någon typ av form för att få sin pudding konsistens.

Chokladmousse är sällan uppvärmd annat än att chokladen smälts. Ofta gjord på antingen vispad grädde eller vispade äggvitor som bas. Oftast gjord på en blandning av dem båda. Moussen är visserligen luftigare men det som markant skiljer en pudding från en mousse är tillagningsmetoden.
Du har helt rätt. Men det som i slutändan skiljer är trots allt konsistensen .

~Paul~
Citera
2010-12-22, 12:00
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Du har helt rätt. Men det som i slutändan skiljer är trots allt konsistensen .

~Paul~

Så är det bara konsistensen som skiljer chips och kokt potatis åt då menar du? :P
Citera
2010-12-22, 12:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Så är det bara konsistensen som skiljer chips och kokt potatis åt då menar du? :P
Bland annat.

~Paul~
Citera
2010-12-22, 12:32
Medlem
dePauls avatar
Ett litet tillägg till Formsvackas lilla lustifikation. När det gäller smaken på chokladpudding och chokladmousse så går det att i det närmaste få exakt samma dito på båda dessa rätter. Skillnaden blir således endast konsistensen.

När det gäller chips och kokt potatis så är smaken parametralt olik varandra. Dessutom är också konsistensen olik .

~Paul~
Citera
2010-12-22, 12:41
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ett litet tillägg till Formsvackas lilla lustifikation. När det gäller smaken på chokladpudding och chokladmousse så går det att i det närmaste få exakt samma dito på båda dessa rätter. Skillnaden blir således endast konsistensen.

När det gäller chips och kokt potatis så är smaken parametralt olik varandra. Dessutom är också konsistensen olik .

~Paul~

Haha! Okej då. I give up! :}
Citera
2010-12-23, 10:55
Medlem
Jag bakade en sockerkaka igår, håller den sig i kylskåpet tills julbordet? Om jag klär den i två lager alumininumfolie (på en tallrik)

eller hur ska jag förvara den ?
Citera
2010-12-23, 12:13
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Jag bakade en sockerkaka igår, håller den sig i kylskåpet tills julbordet? Om jag klär den i två lager alumininumfolie (på en tallrik)

Utan rrroblem! Men varför gör du inte sockerkakan imorgon istället? Går ju på en pisskvart. :]
Citera
2010-12-23, 14:25
Medlem
wedges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast

Bröd ska inte förvaras i kylskåp. Då byter stärkelsen struktur och brödet blir torrt.
Förvara din sockerkaka i en tätslutande burk eller plastpåse i rumstemperatur så håller den sig fin till julbordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in