Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-12, 15:30
Medlem
Hallo.

Jag har kommit över ett halvkilo rostbiff skivade i ½cm skivor.

Hur skall jag steka dom för ett bra resultat?
Citera
2010-09-12, 17:51
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Kan det ha varit sockerlagen som har skitit sig så att den inte spjälkats upp till glukos och fruktos ordentligt. Underlättar om man har några droppar citron i när man gör sockerlagen.

Så, några droppar citron i sockelagen, blir så till nästa gång, kanske hjälper.
Finns det inga konserveringsmedel man kan använda till fläder?
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kan ha jäst också, inte direkt ovanligt på flädersaften.
Speciellt om man haft den i rumstemperatur.

Min flädersaft brukar olika ut varje gång.
Ibland blir det värsta avlagringarna på botten, men gissar det har med hur mycket skit/pollen det är i blommorna.

Smakar den gott då?
Flaskan har varit i kylen hela tiden och den har inte jäst.
All skit har vi också filtrerat bort, riktigt fint terapijobb att stå där med hinkar som man kör genom kaffefilter
Citera
2010-09-12, 19:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissen_mjau
Så, några droppar citron i sockelagen, blir så till nästa gång, kanske hjälper.
Finns det inga konserveringsmedel man kan använda till fläder?

Flaskan har varit i kylen hela tiden och den har inte jäst.
All skit har vi också filtrerat bort, riktigt fint terapijobb att stå där med hinkar som man kör genom kaffefilter
HAHA, kaffefilter, då hade du att göra
Jag kör genom en vanlig saftduk och en sådan där rödställning, och mer än så gör jag inte.

Bensoat i någon form kan du köra som konserveringsmedel, jag testade i år 1/4-del av vad det säger man ska ha, men det räckte inte.
För en fläderflaska jag hade framme i värmen i en vecka, började jäst, så det betyder det var för liten mängd.
Först inbilla jag mig sockerhalten var för hög för att det skulle böra jäsa, men det var det inte.
Sen har flädern en god jäststam, så även om det börjar jäsa så behöver man inte kasta det.
Utan bara transformera det till vin istället.

Edit:
Hade du inte citron i satsen alls?
Jag brukar skicka i par citroner extra för gillar den friska smak det ger.
Citera
2010-09-12, 19:50
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
HAHA, kaffefilter, då hade du att göra
Jag kör genom en vanlig saftduk och en sådan där rödställning, och mer än så gör jag inte.

Bensoat i någon form kan du köra som konserveringsmedel, jag testade i år 1/4-del av vad det säger man ska ha, men det räckte inte.
För en fläderflaska jag hade framme i värmen i en vecka, började jäst, så det betyder det var för liten mängd.
Först inbilla jag mig sockerhalten var för hög för att det skulle böra jäsa, men det var det inte.
Sen har flädern en god jäststam, så även om det börjar jäsa så behöver man inte kasta det.
Utan bara transformera det till vin istället.

Edit:
Hade du inte citron i satsen alls?
Jag brukar skicka i par citroner extra för gillar den friska smak det ger.
Lite grann
Så blir så smått frustrerat när man plockar fram flaskan och det ser värre ut än innan vi började terapijobbet

Du får mer än gärna säga hur man gör vin av det, vi gjorde på tok för mycket i år och det var flera liter som blev kasserade just för att dom började jäsa onödigt att slänga om man kan göra annat av det.

Givetvis har vi citroner i
http://i45.tinypic.com/3358c5s.jpg
Citera
2010-09-12, 21:00
Medlem
klybans avatar
Om man ska göra vin på saften så får man skaffa sig en ochele mätare som mäter sockerhalten i vinet.
Skulle gissa på om man har en liter saft, så kan man späda denna till 4l totalt.
Och pressa ca 6-8dl grapefrukt så man får en totalmängd på 4,6-4,8l.
Efter detta mäter man upp den totala sockerhalten och tillsätter sen xxx-g socker så man får ett vin som når ca12%.
För nå dit behöver man en sockerhalt på ca85-90 öx.
Man behöver 2,3g socker per ÖX och liter.
Så har du en ÖX på "30", så behöver du 60ÖX till, så får du köra denna uträkning 2,6x60x4,8=750g socker.

Även köpa en jäst ala champagne elr någon annan vitvinsjäst.
Och tanniner(som ger beska).
Man kan få detta från kärnor och skal, men är säkrare att köra tanninerna.

Så när man gör sina 4L på 1L flädersaft, så tillsätter man grapejosen först sen mäter upp ÖX.
Sen ser man vad sin ochlemätare ger för tal, tar 90-det värdet man mätt upp och gör uträkningen ovan för.
Man tar lite av "blandningen" som man värmer upp med sockret, i en gryta på låg värme.
Rör om tills sockret löst sig.
Undertiden har man aktiverat jästen med ljummet vatten, detta står på paketet vilken temp det ska ha.
För mig det är ~30grader eller så, ett jästpaket räcker till 25L vin, men tar man för mycket jäst gör det inget för de döda jästcellerna sjunker till botten.

Tappa om efter 3 veckor, låt stå och tappa om efter ytterligare 1månad.
Har man bråttom så kan man köra klarningsmedel, men eftersom vin mår bra av att lagras.
Så kan man köra självklarning, och en omtappning varje månad tills det inte finns något sediment från jästen.
Varannan månad kör man svalva som dödar ev. jäst/bakterier undertiden.

Låter avancerat, men är enkelt.
Själv gjort flädervin och blir alldeles fantastiskt gott, och en riktigt hit en varm sommar dag.
Citera
2010-09-12, 21:01
Medlem
Citat:
text

"Den officiella tråden för "enkla" eller snabba frågor om mat"

WTF.
Citera
2010-09-12, 21:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David_9
"Den officiella tråden för "enkla" eller snabba frågor om mat"

WTF.
Gick inte göra enklare
Sen att fortsättningen kanske bör hamna i dryckestråden är en annan femma.
Citera
2010-09-13, 11:58
Medlem
kissen_mjaus avatar
Citat:
Om man ska göra vin på saften så får man skaffa sig en ochele mätare som mäter sockerhalten i vinet.
.
hhmmm det där låter som en överkurs, får eventuellt bli en framtida projekt
Men tack för instruktionen
Citera
2010-09-13, 20:38
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
~Paul~

Hej Paul, du om någon borde veta hur i all världen man gör för att en mördeg inte ska sjunka ihop längs formens kantar när man förgräddar den. Så sent som idag provade jag ett recept på 250 g mjöl, 150 g smör, 50 g socker, 1 nypa salt och 1 ägg. Förgräddade pajskalet genom att lägga aluminiumfolie över och sedan in i ugnen på 180 grader. Degen sjönk ihop som tusan!

Ja, jag använde riktigt kallt smör och ja, jag lät degen vila i kylskåpet (30 min) innan jag kavlade ut den och sedan 30 min till innan jag gräddade den. Ändå sjunker den ihop...

Fattar noll.
Citera
2010-09-13, 21:08
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Hej Paul, du om någon borde veta hur i all världen man gör för att en mördeg inte ska sjunka ihop längs formens kantar när man förgräddar den. Så sent som idag provade jag ett recept på 250 g mjöl, 150 g smör, 50 g socker, 1 nypa salt och 1 ägg. Förgräddade pajskalet genom att lägga aluminiumfolie över och sedan in i ugnen på 180 grader. Degen sjönk ihop som tusan!

Ja, jag använde riktigt kallt smör och ja, jag lät degen vila i kylskåpet (30 min) innan jag kavlade ut den och sedan 30 min till innan jag gräddade den. Ändå sjunker den ihop...

Fattar noll.
Nu tar jag mig friheten att svara även fast det inte är mig du frågar.
Ditt recept är det inget fel på.
Mördeg sjunker lätt ihop, hur man än bär sig åt verkar det som. Bästa sättet att motverka det är att fylla upp skalet det med ärter. Jag burkar använda gula ärter, men vilka som borde funka.
Citera
2010-09-13, 21:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Nu tar jag mig friheten att svara även fast det inte är mig du frågar.
Ditt recept är det inget fel på.
Mördeg sjunker lätt ihop, hur man än bär sig åt verkar det som. Bästa sättet att motverka det är att fylla upp skalet det med ärtor. Vilka som helst borde fungera.
Två idiotsäkra tips:

1. Fixa pajdegen och klä formen med den. Stoppa den sedan in i frysen (!) så att den blir helt stel. Tar några timmar. Sätt därefter på ugnen och förgrädda pajen som den är. Skalet kommer inte att sjunka ihop!

2. Klä formen med pajskalet men låt det överskjutande hänga kvar runt kanterna. Grädda. Ta bort det överhängande efteråt med en vass kniv.

~Paul~
Citera
2010-09-13, 21:25
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Två idiotsäkra tips:

1. Fixa pajdegen och klä formen med den. Stoppa den sedan in i frysen (!) så att den blir helt stel. Tar några timmar. Sätt därefter på ugnen och förgrädda pajen som den är. Skalet kommer inte att sjunka ihop!

2. Klä formen med pajskalet men låt det överskjutande hänga kvar runt kanterna. Grädda. Ta bort det överhängande efteråt med en vass kniv.

~Paul~
Jag har provat båda metoderna du föreslår, men tycker ändå den jag föreslår är både den enklaste och mest effektiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in