Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-02, 21:14
Medlem
Res-Qs avatar
Köpte tidigare ikväll 2 färska marinerade Hälleflundrabitar, (399:- kg ) Min fråga är om jag väljer att bara äta 1 idag vad är lämpligast att göra med den andra biten. Steka den idag och ha i kylen tills imorn. Låta den va i kylen och steka den imorn. Eller frya in den färska biten och steka en annan dag
Någon som kan hjälpa?
Senast redigerad av Res-Q 2010-03-02 kl. 21:22.
Citera
2010-03-02, 21:28
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Res-Q
Köpte tidigare ikväll 2 färska marinerade Hälleflundrabitar, (399:- kg ) Min fråga är om jag väljer att bara äta 1 idag vad är lämpligast att göra med den andra biten. Steka den idag och ha i kylen tills imorn. Låta den va i kylen och steka den imorn. Eller frya in den färska biten och steka en annan dag
Någon som kan hjälpa?

Marinerad hälleflundra? Låter lite skumt att köpa sån fin fin firre marinerad. Hur som helst så ska du kunna spara den och steka i morgon eller rentav senare om det är en bra bit.

Hur är den marinerad förresten?
Citera
2010-03-02, 21:35
Medlem
Res-Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Marinerad hälleflundra? Låter lite skumt att köpa sån fin fin firre marinerad. Hur som helst så ska du kunna spara den och steka i morgon eller rentav senare om det är en bra bit.

Hur är den marinerad förresten?

Okeej tack! Jadu "medelhavsmarinerad" haha. Typ vitlök, basilika, småsmå paprikabitar, lök och olivolja typ...
Citera
2010-03-03, 20:27
Medlem
robomans avatar
När det i receptet står att man ska fräsa linser med lök, och lite senare ska koka med lite mer saker, menas det verkligen att man ska fräsa linserna innan man kokar dem!? :O
Citera
2010-03-03, 20:35
Medlem
Jag är ett stort fan av färsk koriander men som singel går inte färska kryddor i den utsräckningen att det håller sig fräscht.

Jag har sett att man kan frysa in bladen men mest ekonomiskt känns de där kryddburkarna från Santa Maria (inte mald koriander då naturligtvis). Tycker torkad mynta håller helt OK klass. Är koriander på burk jämförbart med den färska varianten eller ens ätbar?
Citera
2010-03-03, 20:36
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
När det i receptet står att man ska fräsa linser med lök, och lite senare ska koka med lite mer saker, menas det verkligen att man ska fräsa linserna innan man kokar dem!? :O
Nej, steka linser verkar inge bra. Koka dom i stället.
Citera
2010-03-03, 20:37
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Nej, steka linser verkar inge bra. Koka dom i stället.
Mm. Det kanske verkade som en idiotfråga, men såhär ser receptet ut: http://www3.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=21684
Citera
2010-03-03, 20:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Mm. Det kanske verkade som en idiotfråga, men såhär ser receptet ut: http://www3.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=21684
En ganska vanlig metod. Påminner om tekniken som man använder till risotto. Funkar bäst på röda linser eftersom dessa är enklast att snabbt få mjuka. Puy-linser skulle ta en evighet.

~Paul~
Citera
2010-03-03, 22:01
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En ganska vanlig metod. Påminner om tekniken som man använder till risotto. Funkar bäst på röda linser eftersom dessa är enklast att snabbt få mjuka. Puy-linser skulle ta en evighet.

~Paul~
Aldrig hört talats om, och linser som är en av mina favoriter.
Steker man dom helt utan vatten? Hur blir konsistensen?
Citera
2010-03-04, 07:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Aldrig hört talats om, och linser som är en av mina favoriter.
Steker man dom helt utan vatten? Hur blir konsistensen?
De går inte lika lätt sönder. Det är själva poängen. Får lite nötigare smak. Salta inte i den fösta fasen!

~Paul~
Citera
2010-03-04, 15:45
Medlem
Koka ägg i micro, går det? Jag vet att det är.. hmm, obra, att micra ett ägg rakt upp och ned i micron, men finns det nåt sätt att faktiskt koka ägg i micron med bra resultat och minimalt med slabb och söl?

Älskar kokta ägg till frukosten, och hemma är det inga problem. På jobbet har jag dock endast tillgång till micro, och tillbringar en vecka i taget där, så att ta med sig färdigkokt hemifrån funkar sådär.
Citera
2010-03-04, 16:35
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demondave
Koka ägg i micro, går det? Jag vet att det är.. hmm, obra, att micra ett ägg rakt upp och ned i micron, men finns det nåt sätt att faktiskt koka ägg i micron med bra resultat och minimalt med slabb och söl?

Älskar kokta ägg till frukosten, och hemma är det inga problem. På jobbet har jag dock endast tillgång till micro, och tillbringar en vecka i taget där, så att ta med sig färdigkokt hemifrån funkar sådär.

Ägg exploderar i mikron. Jag gjorde en gång misstaget att värma på ett löskokt ägg i mikron och explosionen fick luckan att fara iväg flera meter och det blev ägg-gägga överallt.

Har ni kylskåp på ditt jobb så klarar sig kokta ägg sig lätt en vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in