Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-03-04, 19:45
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
De går inte lika lätt sönder. Det är själva poängen. Får lite nötigare smak. Salta inte i den fösta fasen!

~Paul~
Okej, blir till att prova det nån gång snart då. Kör oftast röda linser i grytor och biffar, och då vill man ha dom lite mosiga. Har du något kul tips på vad det kan passa med? Är lakto-veg
Citera
2010-03-04, 20:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Okej, blir till att prova det nån gång snart då. Kör oftast röda linser i grytor och biffar, och då vill man ha dom lite mosiga. Har du något kul tips på vad det kan passa med? Är lakto-veg
Dubbelpanerad blomkål. Garanterat gott med linser till. Jag förmodar att du vet hur man panerar blomkål? Dvs alla nödvändiga steg, som t ex blanchering?

~Paul~
Citera
2010-03-04, 20:34
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Dubbelpanerad blomkål. Garanterat gott med linser till. Jag förmodar att du vet hur man panerar blomkål? Dvs alla nödvändiga steg, som t ex blanchering?

~Paul~
Jarå, det har jag provat nån gång. De är smarrans de
Gick loss och köpte två huvuden senast i går faktiskt, så det kunde inte komma mer passande. Tackar för det tipset.
Citera
2010-03-04, 21:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jarå, det har jag provat nån gång. De är smarrans de
Gick loss och köpte två huvuden senast i går faktiskt, så det kunde inte komma mer passande. Tackar för det tipset.
Va bra att vi lyckades tima in det så här perfekt. Lycka till!

~Paul~
Citera
2010-03-04, 22:44
Medlem
zepofans avatar
Alldeles nyligen, kanske för två tre dagar sedan, var det någon som skrev ett recept på någon slags chiligryta som skulle stå i ugnen i sex timmar. "Det receptet ska jag spara sedan", tänkte jag då och lallade vidare. Nu är det lögn i helvete att jag hittar tillbaka, har provar att söka på massa olika ingredienser men hittar inte rätt. Om jag minns rätt så låg receptet inom citattaggar, kan det vara så att sökning inte funkar på citat? Någon som vet vad jag menar och kan peka i rätt riktning?
Citera
2010-03-04, 23:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Dubbelpanerad blomkål.
Jag har tydligen dålig koll, är det tid för blomkål nu? Underbart gott.
Citera
2010-03-04, 23:29
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag har tydligen dålig koll, är det tid för blomkål nu? Underbart gott.
Säsong för svensk blomkål är det ju inte.
Men jag hittade ett par på riktigt bra pris, 10 kr/st. Dom sålde dom billigare av nån anledning, kan ha varit nån kvadrarcentimeter som var lite brun, men hur fina som helst i övrigt. Annars brukar det kunna gå loss för en 49 kr kilo har jag för mig att jag sett.
Citera
2010-03-04, 23:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Säsong för svensk blomkål är det ju inte.
Men jag hittade ett par på riktigt bra pris, 10 kr/st. Dom sålde dom billigare av nån anledning, kan ha varit nån kvadrarcentimeter som var lite brun, men hur fina som helst i övrigt. Annars brukar det kunna gå loss för en 49 kr kilo har jag för mig att jag sett.
En favorit är att blanchera buketter, och sedan marinera dessa i olivolja, massor kapris, lite citron och kryddor. Är man på riktigt partyhumör kan man dra i rejält med finhackade sardeller... Ett dygn i kylen, så är det klart.
Citera
2010-03-04, 23:40
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
En favorit är att blanchera buketter, och sedan marinera dessa i olivolja, massor kapris, lite citron och kryddor. Är man på riktigt partyhumör kan man dra i rejält med finhackade sardeller... Ett dygn i kylen, så är det klart.
Jag brukar göra en liknande, men utan sardellerna såklart Kör med färsk timjan och kalamata oliver i stället. Kapris + citron + blomkål är en toppenkombination!
Citera
2010-03-04, 23:54
Medlem
constants avatar
Citat:
...men utan sardellerna såklart ...
Innebär det att du aldrig är på partyhumör?

OT Kanske en tråd med gourmetmat för tunna plånböcker? Funderar lite på en örtodlingstråd nu också, börjar bli dags.
Citera
2010-03-04, 23:59
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Innebär det att du aldrig är på partyhumör?

OT Kanske en tråd med gourmetmat för tunna plånböcker? Funderar lite på en örtodlingstråd nu också, börjar bli dags.
Jovisst är jag på partyhumör, fast jag är vegetarian så jag festar till det på andra sätt!

Gillar båda förslagen skarpt!
Har varit iväg på Plantagen och köpt en hel drös med fröer, så det är jag gärna med på. Är helt grön på det området
Citera
2010-03-05, 00:08
Medlem
constants avatar
Citat:
Jovisst är jag på partyhumör, fast jag är vegetarian så jag festar till det på andra sätt!
Aha, då förstår jag. Min ena son är vegetarian, och jag har försökt hitta ett alternativ till asiatisk fisksås till honom, kanske du har förslag?
Citat:
Gillar båda förslagen skarpt!
Har varit iväg på Plantagen och köpt en hel drös med fröer, så det är jag gärna med på. Är helt grön på det området
Jag har odlat en hel del (hemmaodling alltså) tidigare, nu bor jag i lägenhet, och borde fixa lite. Timjan är min stora favorit, sedan finns det en hel drös som kan placeras efter. Jag har tidigare beställt från Impecta, bra priser med framförallt ett otroligt sortiment. Ska nog lägga in en order i helgen :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in