Citat:
Ursprungligen postat av Lindis90
Jag har lite ägg med utgångsdatum den 14 november. Vågar man äta dom? Vill minnas att när jag var på studiebesök hos en äggproducent så sa personen där att ägg höll mycket längre än bäst före datumet men jag litar inte riktigt på mitt minne.
Juste en till grej, jag kokade couscous idag men det blev bara en jävla gröt av det hela. Vad kan jag ha gjort för fel, för mycket vatten? Följde något recept där det stod 1,25 dl vatten och 0,65 dl couscous.

Dina ägg går jättebra att äta! Ägg kan vara det allra mest felbedömda när det gäller datummärkningen, för dom håller lätt 1-2 månader efter förpackningens bäst före-datum.
Som med allt annat, lukta om du är tveksam! Ägg märker man direkt om dom är dåliga.
Och nej man tillagar inte couscous på det sätt Aake beskriver. Proceduren är mycket enkel och går till så här: Koka upp vatten (lika delar vatten som couscous brukar vara det som anges på förpackningen), ta av kastrullen från värmen, tillsätt couscous, rör om, sätt på locket och låt stå ett par minuter (tills allt vatten är borta). Tillsätt smör/margarin och rör om.