Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-18, 19:43
Medlem
tireds avatar
Imorgon hade jag tänkt tillaga en hemmagjord pizza med recept på pizzabotten taget från dePauls anvisningar i pizzatråden (ska alltså låta degen vila i kylen 14 timmar över natten).
Som topping på pizzan hade jag tänkt lyxa till med råvaror som oxfilé, västerbottensost och något annat smått och gott och hade också planer på någon sorts toppingsås.

Någon som har förslag på sås som passar bra till de övriga ingredienserna men som även gör sig bra på pizza i övrigt (bea finns ju alltid men det känns lite uttjatat, gissar dock att det passar bra på pizza med tanke på att den på sätt och vis koagulerar och inte gör pizzan för vattnig).
Uppskattar de bästa tips ni kan ge mig eller om ni tycker jag bör köra utan sås på pizzan?
Citera
2010-11-18, 19:47
Medlem
whus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tired
Imorgon hade jag tänkt tillaga en hemmagjord pizza med recept på pizzabotten taget från dePauls anvisningar i pizzatråden (ska alltså låta degen vila i kylen 14 timmar över natten).
Som topping på pizzan hade jag tänkt lyxa till med råvaror som oxfilé, västerbottensost och något annat smått och gott och hade också planer på någon sorts toppingsås.

Någon som har förslag på sås som passar bra till de övriga ingredienserna men som även gör sig bra på pizza i övrigt (bea finns ju alltid men det känns lite uttjatat, gissar dock att det passar bra på pizza med tanke på att den på sätt och vis koagulerar och inte gör pizzan för vattnig).
Uppskattar de bästa tips ni kan ge mig eller om ni tycker jag bör köra utan sås på pizzan?
Jag skulle skippa såsen när man har en så smakrik och kvalitativ topping!
Citera
2010-11-19, 20:51
Medlem
64550.s avatar
Gjorde gräddsås för någon dag sen men råkade bränna skiten ur kastrullen (och såsen), kan fan inte få den ren.
Finns det några schysta trix?
Har låtit den vart halvfyld med vatten och diskmedel i ett dygn ungefär, även kört den i diskmaskinen, har fått bort lite mindre än hälften, resten sitter som berg.

Tack på förhand.
Citera
2010-11-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
Gjorde gräddsås för någon dag sen men råkade bränna skiten ur kastrullen (och såsen), kan fan inte få den ren.
Har låtit den vart halvfyld med vatten och diskmedel i ett dygn ungefär, även kört den i diskmaskinen, har fått bort lite mindre än hälften, resten sitter som berg.

Tack på förhand.

Vild chansning här, men stålull?
Citera
2010-11-19, 22:39
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearly_
Vild chansning här, men stålull?
I en annan tråd rekommenderades det också sockerbitar, återkom gärna om du hittar en bra metod .
Citera
2010-11-20, 11:25
Bannlyst
hej alla. ska ha en middagsbjudning ikväll och servera en fläskfilégryta. Vad kan man servera till så att det blir festligt? känner ni till någon variant av ris/pasta så att det inte blir för tråkigt? ugnstekta grönsaker och potatisgratäng har gästerna redan erfarit...

ps ska nötterna hackas i glassen eller bara dekoreras på toppen?

http://www.recept.nu/1.313402/carl_jan_granqvist/efterratter_godis/agg_mejeri/chokladmousse

jättetacksam för svar och tipps!
Citera
2010-11-21, 21:41
Medlem
Softis...s avatar
Citat:

Tack på förhand.
Jag brukar använda en "stålboll" som har lite grövre trådar jämfört med stålullen. Stålbollen är bättre än stålullen men inte perfekt, men om man börjar med bollen och avslutar med ullen brukar resultatet bli bra.

Har du kontakter inom restaurangbranschen så kan du få tag på en än effektivare stålboll(evt kan de finnas hos Martin Olsson också), vilken har grövre trådar än den stålboll du finner i dagligvarubutiken. Jag har själv hoppat in och jobbat i disken på restaurang, och de stålbollarna som fanns där kunde i princip få bort vilken skit som helst.

Stålboll:
http://www.maria.se/Main.aspx?ObjectID=56
Citera
2010-11-21, 22:56
Medlem
Jag har lite ägg med utgångsdatum den 14 november. Vågar man äta dom? Vill minnas att när jag var på studiebesök hos en äggproducent så sa personen där att ägg höll mycket längre än bäst före datumet men jag litar inte riktigt på mitt minne.

Juste en till grej, jag kokade couscous idag men det blev bara en jävla gröt av det hela. Vad kan jag ha gjort för fel, för mycket vatten? Följde något recept där det stod 1,25 dl vatten och 0,65 dl couscous.
Citera
2010-11-22, 02:37
Medlem
Aakes avatar
Citat:

Tack på förhand.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svinto

Annars kan man koka upp vatten i kastrullen med maskindiskmedel i, låta stå nån timme och sedan gnugga ur den. är det en billig skitig alu-kastrull det gäller så släng den åt helvete och köp en gjutjärns- eller rostfri kastrull istället
Citera
2010-11-22, 02:51
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindis90
Jag har lite ägg med utgångsdatum den 14 november. Vågar man äta dom? Vill minnas att när jag var på studiebesök hos en äggproducent så sa personen där att ägg höll mycket längre än bäst före datumet men jag litar inte riktigt på mitt minne.

Juste en till grej, jag kokade couscous idag men det blev bara en jävla gröt av det hela. Vad kan jag ha gjort för fel, för mycket vatten? Följde något recept där det stod 1,25 dl vatten och 0,65 dl couscous.

släng äggen åt helvete. det är inte värt risken att bli magsjuk att chansa.

vitsen meed cous-cous är att detb skall stå på plattan på svag värme tills allt vtn kokat in ångat bort.
Rör om då o då, inget lock på kastrullen. Sedan lägger du ner en klatt smör/margarin i kastrullen och rör om tills konsistensen känns bra.
Citera
2010-11-22, 03:02
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tired

Det självklara här är ju att ha såserna jämte så kan var o en dippa pettsaslajsarna i dem efter egen smak
Såser? Ja det beror ju på vilket tema din pettsa har.
Senast redigerad av Aake 2010-11-22 kl. 03:05.
Citera
2010-11-22, 05:27
Medlem
Tant_Gröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindis90

Dina ägg går jättebra att äta! Ägg kan vara det allra mest felbedömda när det gäller datummärkningen, för dom håller lätt 1-2 månader efter förpackningens bäst före-datum.
Som med allt annat, lukta om du är tveksam! Ägg märker man direkt om dom är dåliga.

Och nej man tillagar inte couscous på det sätt Aake beskriver. Proceduren är mycket enkel och går till så här: Koka upp vatten (lika delar vatten som couscous brukar vara det som anges på förpackningen), ta av kastrullen från värmen, tillsätt couscous, rör om, sätt på locket och låt stå ett par minuter (tills allt vatten är borta). Tillsätt smör/margarin och rör om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in