Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-18, 07:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Men då borde ju lingonen bli rödare till färgen om man bara ställer undan dem i rumstemperatur ett tag. Eller finns det någon särskild poäng med att låta lingonen anta rumstemperatur innan man börjar röra dem?
Lingonen bör bli rödare ju mer upptinade de är. De bör dessutom vara rumstempererade för att lättare ta emot sockret.

~Paul~
Citera
2010-08-18, 11:48
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Lingonen bör bli rödare ju mer upptinade de är. De bör dessutom vara rumstempererade för att lättare ta emot sockret.

~Paul~

Där ser man. Ska prova att röra lite lingon igen så snart tillfälle ges. Tack!
Citera
2010-08-19, 14:51
Medlem
Samus-Arans avatar
Tjenare,

Undrar vad är det för skillnad på fond och boljung? Som jag har fattat det så är buljong utspädd fond, har jag rätt?
Hur mycket ska det spädas ut med i så fall?
Citera
2010-08-19, 16:40
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samus-Aran
Tjenare,

Undrar vad är det för skillnad på fond och boljung? Som jag har fattat det så är buljong utspädd fond, har jag rätt?
Hur mycket ska det spädas ut med i så fall?
Fond är en reducerad buljong. Så om du har en buljong och reducerar den så blir det en fond, har du en fond och spär ut den så vetefan om man kan kalla det för buljong, kanske.. dePaul får svara.
Citera
2010-08-19, 16:45
Medlem
Samus-Arans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Fond är en reducerad buljong. Så om du har en buljong och reducerar den så blir det en fond, har du en fond och spär ut den så vetefan om man kan kalla det för buljong, kanske.. dePaul får svara.

Tack för svaret men en fråga bara, Vad innebär reducerad buljong ?

Läser ett recept där en ingrediens är:
"En kastrull med minst en liter varm kyckling– eller hönsbuljong (Touch of tastes fond på flaska är bra) och en slev där"

Touch of tastes fond är ju bara små flaskor (Finns kanske stora med) så då tänkte jag att det ska spädas ut med vatten eller nått?
Senast redigerad av Samus-Aran 2010-08-19 kl. 16:48.
Citera
2010-08-19, 16:52
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Tack för svaret men en fråga bara, Vad innebär reducerad buljong ?

Läser ett recept där en ingrediens är:
"En kastrull med minst en liter varm kyckling– eller hönsbuljong (Touch of tastes fond på flaska är bra) och en slev där"

Touch of tastes fond är ju bara små flaskor (Finns kanske stora med) så då tänkte jag att det ska spädas ut med vatten eller nått?
Menar dom inte att du antingen ska ta en liter varm fågelbuljong och reducera det till en fond ELLER använda dig av färdig fond? Låter konstigt annars.

Vi får nog vänta på att något proffs svarar istället.
Citera
2010-08-19, 17:20
Medlem
troengs avatar
Vad är den kortaste tiden en lergryta måste ligga i blöt för att den inte ska spricka i ugnen?
Citera
2010-08-19, 17:41
Medlem
Samus-Arans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Menar dom inte att du antingen ska ta en liter varm fågelbuljong och reducera det till en fond ELLER använda dig av färdig fond? Låter konstigt annars.

Vi får nog vänta på att något proffs svarar istället.

Haha ja får nästan göra det, har inte hängt så mycket här på matforumet innan men jag har förstått att DePaul är en jäkel på matlagning
Citera
2010-08-19, 17:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Haha ja får nästan göra det, har inte hängt så mycket här på matforumet innan men jag har förstått att DePaul är en jäkel på matlagning
Haha, OK. Tackar!

Här är en enkel förklaring: http://mat.msn.se/3.12774/varufakta/fond-buljong-och-sky

~Paul~
Citera
2010-08-19, 18:12
Medlem
Samus-Arans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Haha, OK. Tackar!

Här är en enkel förklaring: http://mat.msn.se/3.12774/varufakta/fond-buljong-och-sky

~Paul~

Tackar för länken
Citera
2010-08-24, 13:20
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Hejsan,

Hittade det här receptet:
Citat:
Sätt ugnen på 225 grader. Borsta potatisen väl och picka den med en gaffel. Strö rikligt med grovsalt på en plåt.
Blanda potatisen i en bunke tillsammans med olja, salt, timjan och rosmarin efter smak. Sätt ner potatisen i grovsaltet och baka dem i ugnen i ca 45-50 minuter.
Kontrollera att potatisen är färdig genom att göra stickprov med t. ex. en kniv."

Menar han att man ska göra lufthål i potatisen och i så fall varför?
Citera
2010-08-24, 13:50
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Hejsan,

Hittade det här receptet:

Menar han att man ska göra lufthål i potatisen och i så fall varför?

För att potäterna inte skall spricka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in