Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-14, 22:01
Medlem
Jag tänkte ta med mig 4 kokta ägg till lunch alt. (halv-)middag imorgon. Klarar de sig i rumstemperatur från kl. 9 till 12 alt. från kl. 9 till kl. 19 utan att bli dåliga?
Citera
2010-02-14, 22:10
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Svenssontricket är annars att ha olja i kokvattnet :-(
Vilket är tämligen värdelöst eftersom oljan lägger sig på ytan. Då är det smartare att ha olja på den avrunna pastan
Citat:
Ursprungligen postat av feznt
Jag tänkte ta med mig 4 kokta ägg till lunch alt. (halv-)middag imorgon. Klarar de sig i rumstemperatur från kl. 9 till 12 alt. från kl. 9 till kl. 19 utan att bli dåliga?
Ja de klarar sig.
Citera
2010-02-14, 22:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Vilket är tämligen värdelöst eftersom oljan lägger sig på ytan. Då är det smartare att ha olja på den avrunna pastan
En annan variant är att ha i ca 1 msk vetemjöl i kokvattnet (till ca 4 liter vatten).

~Paul~
Citera
2010-02-14, 22:34
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En annan variant är att ha i ca 1 msk vetemjöl i kokvattnet (till ca 4 liter vatten).

~Paul~
Det har jag inte tänkt på men ja det borde ju funka då stärkelsen lägger sig som en hinna över pastan. Lite som pastavattnet på en restaurang. Smart.
Citera
2010-02-14, 22:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Det har jag inte tänkt på men ja det borde ju funka då stärkelsen lägger sig som en hinna över pastan. Lite som pastavattnet på en restaurang. Smart.
Ett gammalt köksknep .

~Paul~
Citera
2010-02-14, 22:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feznt
ja
Citera
2010-02-15, 23:16
Medlem
Bohlingers avatar
Jag såg att en korridorare kokade ris till matlådor, och då hade han i ett ägg i riset i varje låda. Varför gör man det, är det inte farligt med råa ägg?

Det gav mig för övrigt idén att koka ris, och sedan steka det blandat med ett par ägg - kan det vara något tro?
Citera
2010-02-15, 23:32
Medlem
Jane.Does avatar
Kan man koka och äta sådana musslorna som man fiska krabbor med när man va liten? Ta cykeln ut till vattnet och plocka en hink och fixa en pastasås.
Citera
2010-02-16, 00:26
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger
Jag såg att en korridorare kokade ris till matlådor, och då hade han i ett ägg i riset i varje låda. Varför gör man det, är det inte farligt med råa ägg?

Det gav mig för övrigt idén att koka ris, och sedan steka det blandat med ett par ägg - kan det vara något tro?

Nej, det är inte farligt med råa ägg. Vanligt i proteindrinkar.
Knäcker han ägget i det varma riset stelnar det dessutom.
Citera
2010-02-16, 00:28
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jane.Doe
Kan man koka och äta sådana musslorna som man fiska krabbor med när man va liten? Ta cykeln ut till vattnet och plocka en hink och fixa en pastasås.

Jag skulle nog äta krabborna istället.
Citera
2010-02-16, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger

Det är den asiatiska matlagningens svar på pytt i panna - och jäkligt gott!

Använd helst en wokpanna och börja med att steka det som inte är ris.
DU kan använda fläsk, nöt, kyckling eller räkor och kombinera med lite grönsaker som purjo, paprika och färsk ingefära.
Woka det i mycket olja på hög värme tills det strimlade köttet är klart. Var beredd på att det går mycket snabbt. Mer än tre minuter behövs nog inte.
Ta upp det du fräst och häll i ny olja.
Knäck ett par ägg och strimla det med hjälp av en stekspade i trä eller ätpinnar.
Lägg i det kokade, kalla riset och stek på till det fått yta.
Lägg i resten av ingredienserna och värm på.
Servera med någon färdig sötsur sås, sambal oelek, kinesisk soja eller något annat du gillar.
Detta tar inte mer än en kvart att göra och du kan nog utgå från att du blir korridorens hjälte!
Citera
2010-02-16, 09:59
Medlem
Jane.Does avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Jag skulle nog äta krabborna istället.
En polare varnar mig för att äta musslor (och räkor för den delen) för dom e som svampar och tar upp all skit som finns i havet. Mycke skit som samlas i dom? Olja/utsläpp/lera etc.

Han kallar musslor för havets könssjukdom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in