2010-07-23, 13:25
Citat:
Det här är en fråga som är avsevärt mer komplicerad än vad den verkar vara vid första anblicken.
Ursprungligen postat av Strutten
Jag har en liten fråga:
När jag kokar mina ägg vill jag äta dem precis så som jag kokat dem (hård vita men rinnande gula). Jag sköljer dem därför i kallt vatten, men jag vill ju samtidigt äta mina ägg varma, varför jag inte sköljer dem allt för mycket. Jag kan tycka att det blir lite av en chansning varje gång, då jag ibland misstänker att jag sköljt dem för lite, varför ägget fortsätter att stelna, och ibland sköljer jag dem för mycket. Då blir ägget perfekt men för kallt...
Vid vilken temperatur slutar ägget att stelna? Och är det någon som har ett bra tips på hur jag uppnår exakt denna temperatur?
När jag kokar mina ägg vill jag äta dem precis så som jag kokat dem (hård vita men rinnande gula). Jag sköljer dem därför i kallt vatten, men jag vill ju samtidigt äta mina ägg varma, varför jag inte sköljer dem allt för mycket. Jag kan tycka att det blir lite av en chansning varje gång, då jag ibland misstänker att jag sköljt dem för lite, varför ägget fortsätter att stelna, och ibland sköljer jag dem för mycket. Då blir ägget perfekt men för kallt...
Vid vilken temperatur slutar ägget att stelna? Och är det någon som har ett bra tips på hur jag uppnår exakt denna temperatur?
Problemet är nämligen att vitan börjar stelna några tiondelars grader under 60°C medan gulan inte börjar koagulera förrän vid ca 65°C. Denna skillnad medför därför att man måste använda den högre temperaturen i samband med kokning. I och med att gulans densitet är större än vitans så tar det dessutom längre tid för gulan att svalna än för vitan. Den ligger dessutom längre bort från skalet och den omgivande luften varför detta blir ytterligare ett avbräck för en snabb nedkylning av gulan.
Det enda man således kan reglera denna process på är genom tiden, dvs hur lång tid som ägget svalnar, temperaturen i den omgivande luften samt storleken på äggen. Denna ekvation är - precis som du har upptäckt - ganska svår att få kläm på. Mitt råd är därför att pochera ägget i stället. Avsevärt enklare att uppnå det önskade resultatet.
~Paul~