Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-23, 13:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Jag har en liten fråga:

När jag kokar mina ägg vill jag äta dem precis så som jag kokat dem (hård vita men rinnande gula). Jag sköljer dem därför i kallt vatten, men jag vill ju samtidigt äta mina ägg varma, varför jag inte sköljer dem allt för mycket. Jag kan tycka att det blir lite av en chansning varje gång, då jag ibland misstänker att jag sköljt dem för lite, varför ägget fortsätter att stelna, och ibland sköljer jag dem för mycket. Då blir ägget perfekt men för kallt...

Vid vilken temperatur slutar ägget att stelna? Och är det någon som har ett bra tips på hur jag uppnår exakt denna temperatur?
Det här är en fråga som är avsevärt mer komplicerad än vad den verkar vara vid första anblicken.

Problemet är nämligen att vitan börjar stelna några tiondelars grader under 60°C medan gulan inte börjar koagulera förrän vid ca 65°C. Denna skillnad medför därför att man måste använda den högre temperaturen i samband med kokning. I och med att gulans densitet är större än vitans så tar det dessutom längre tid för gulan att svalna än för vitan. Den ligger dessutom längre bort från skalet och den omgivande luften varför detta blir ytterligare ett avbräck för en snabb nedkylning av gulan.

Det enda man således kan reglera denna process på är genom tiden, dvs hur lång tid som ägget svalnar, temperaturen i den omgivande luften samt storleken på äggen. Denna ekvation är - precis som du har upptäckt - ganska svår att få kläm på. Mitt råd är därför att pochera ägget i stället. Avsevärt enklare att uppnå det önskade resultatet.

~Paul~
Citera
2010-07-23, 13:37
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det här är en fråga som är avsevärt mer komplicerad än vad den verkar vara vid första anblicken.

Problemet är nämligen att vitan börjar stelna några tiondelars grader under 60°C medan gulan inte börjar koagulera förrän vid ca 65°C. Denna skillnad medför därför att man måste använda den högre temperaturen i samband med kokning. I och med att gulans densitet är större än vitans så tar det dessutom längre tid för gulan att svalna än för vitan. Den ligger dessutom längre bort från skalet och den omgivande luften varför detta blir ytterligare ett avbräck för en snabb nedkylning av gulan.

Det enda man således kan reglera denna process på är genom tiden, dvs hur lång tid som ägget svalnar, temperaturen i den omgivande luften samt storleken på äggen. Denna ekvation är - precis som du har upptäckt - ganska svår att få kläm på. Mitt råd är därför att pochera ägget i stället. Avsevärt enklare att uppnå det önskade resultatet.

~Paul~

Jag tackar så mycket för rådet! Jag ska försöka att (för första gången) pochera ägg imorgon bitti. Jag googlade upp ett snabbt recept (kokande vatten, ättika och salt - stäng av plattan när vattnet kokar, gör en virvel med sked, häll i ägget). Håller du med om att detta blir bra?

Jag tänkte också att jag - med din nya kunskap - skulle kunna prova att ta av äggen tidigare, hälla av vattnet men inte skölja ägget alls. Rimligtvis borde man med bra timing kunna få vitan att bli helt stel av den värme som finns kvar, medan gulan slutar stelna fort. Värt ett försök.
Citera
2010-07-23, 13:42
Medlem
3.14159s avatar
Jag kan, med rätt ingredienser, tillverka såväl sprängämnen som cyanid på spisen relativt snabbt och enkelt - men jag kan för mitt liv inte koka ett ägg. Ödmjukt knäböjer jag nu inför er, ärade forumkamrater: Hur gör man det, på bästa sätt? Ska man lägga äggen i vattnet och sedan låta vattnet hettas upp? Hur vet man i sådana fall när det är klart? I och med att olika spisar värmer olika snabbt. Är det inte klokast att lägga i äggen när vattnet väl börjat koka? Riskerar man något genom ett sådant tilltag?
Citera
2010-07-23, 13:51
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.14159
Jag kan, med rätt ingredienser, tillverka såväl sprängämnen som cyanid på spisen relativt snabbt och enkelt - men jag kan för mitt liv inte koka ett ägg. Ödmjukt knäböjer jag nu inför er, ärade forumkamrater: Hur gör man det, på bästa sätt? Ska man lägga äggen i vattnet och sedan låta vattnet hettas upp? Hur vet man i sådana fall när det är klart? I och med att olika spisar värmer olika snabbt. Är det inte klokast att lägga i äggen när vattnet väl börjat koka? Riskerar man något genom ett sådant tilltag?
Det finns många varianter, själv kokar jag först upp vattnet med salt i och lägger i äggen försiktigt med hjälp av en spagghetislev, sen kokar jag dem i ca 7-8 minuter för att få dem lagom kokta (enligt mig), hård vita och gulan fast i kanterna men krämig i mitten. =)
Citera
2010-07-23, 14:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.14159
Jag har helt enkelt gett upp, och satsat på äggröra istället. Det är dessutom, om man låter den vara ganska lös, betydligt godare :-)
Citera
2010-07-23, 14:15
Medlem
Nall3puhs avatar
Hejsan är så att jag tänkte göra någon form av kycklingrulle.
Alltså som en kebabrulle med med kyckling istället för kebaben.

Tänkte då göra en marinad till kycklingen för att sedan steka den i bitar.

Fråga: Tips på någon simpel marinad till stekt kyckling?
Citera
2010-07-23, 15:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Jag tackar så mycket för rådet! Jag ska försöka att (för första gången) pochera ägg imorgon bitti. Jag googlade upp ett snabbt recept (kokande vatten, ättika och salt - stäng av plattan när vattnet kokar, gör en virvel med sked, häll i ägget). Håller du med om att detta blir bra?

Jag tänkte också att jag - med din nya kunskap - skulle kunna prova att ta av äggen tidigare, hälla av vattnet men inte skölja ägget alls. Rimligtvis borde man med bra timing kunna få vitan att bli helt stel av den värme som finns kvar, medan gulan slutar stelna fort. Värt ett försök.
Avlägg gärna rapport på hur det gick!

~Paul~
Citera
2010-07-23, 15:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nall3puh
Hejsan är så att jag tänkte göra någon form av kycklingrulle.
Alltså som en kebabrulle med med kyckling istället för kebaben.

Tänkte då göra en marinad till kycklingen för att sedan steka den i bitar.

Fråga: Tips på någon simpel marinad till stekt kyckling?
Citrusmarinad (4 p)
• 400-500 g fläsk- eller fågelkött
• 1 msk pressad saft av lime, citron eller apelsin
• 1 msk sojasås
• 1 msk färska örter
• 1 krm svartpeppar (finmalen)
------------------------------------------------
Mörk grillmarinad till kyckling (4 p)
• 2 msk kinesisk sojasås
• 1 tsk malen ingefära
• ½ msk brun farin
• ½ dl halvtorr sherry (t ex Amontilado)
• 2-3 stänk Worcestersås
------------------------------------------------
Ljus örtmarinad till kyckling (4 p)
• ½ dl äppelcidervinäger
• 2 krossade vitlöksklyftor
• 1 tsk salt
• 1 krm svartpeppar (finmalen)
• 1 tsk torkade örtkryddor (rosmarin, mynta, dragon, körvel, osv) eller 1 msk färska örter
-------------------------------------------------
• Färsk ingefära
• Vitlök
• Lök
• Hoisinsås
• Tahini (eller rostade och mosade sesamfrön)
• Soja
• Sherry (torr)
----------------------------------------------------
• Gräslök
• Yoghurt
• Grillkrydda
• Vitlök
• Ljus sirap
• Salt
• Sv peppar
--------------------------------------------------
• Vatten
• Salt
• Sv peppar
• Citronsaft
• Colman's senapspulver
• Sirap
• Lökpulver
• Mejram
• Oregano
• Filmjölk
• Vitlök
--------------------------------------------------

~Paul~
Citera
2010-07-23, 15:28
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Avlägg gärna rapport på hur det gick!

~Paul~

Jag lovar!
Citera
2010-07-23, 15:44
Medlem
Citat:
[b]

~Paul~

Dem tackar vi för
Citera
2010-07-24, 14:03
Medlem
dxdps avatar
Vad kan man ersätta baksirap med? Helt enkelt socker? I så fall hur mkt skulle ni ersätta 1dl baksirap med?
Citera
2010-07-24, 17:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Vad kan man ersätta baksirap med? Helt enkelt socker? I så fall hur mkt skulle ni ersätta 1dl baksirap med?
Om du har honung så kan du ta den. Annars kan det funka med 50/50 farinsocker och vanligt socker. Kör i så fall på ca 3 msk sammanlagt. Också karamell borde funka, du måste dock tillsätta något typ av fruktos/glykos så att det inte stelnar.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in