Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-04, 17:46
Medlem
Har köpt nåt kilo strömmingsfile jag tänkte lägga in, aldrig prövat det här förut.

Hittade det här receptet;
http://www.vilt-recept.com/brantevikssill.html

Verkar det bra eller skulle ni gjort nåt annorlunda?
Citera
2010-11-04, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holmertz
Snabb fråga angående risgrynsgröt!

Det är alltså den färdiglagade det gäller, som förpackas i en "plastkorv" eller vad man ska kalla det, ni förstår nog vad jag menar. (Ja, det är lite skämmigt att jag köper färdiglagad gröt, jag gör det för att spara tid )

Iallafall, jag hittade ett paket i kylen som snart går ut, jag kommer inte ha tid att göra nåt av den innan dess.

Min fråga är; hur gör sig risgrynsgröt i frysen? Blir den sämre?

Har visserligen bara fryst vanlig hemmagjord risgrynsgröt men det går utmärkt
Citera
2010-11-04, 18:14
Medlem
Holmertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sono_dio
Har visserligen bara fryst vanlig hemmagjord risgrynsgröt men det går utmärkt

Ok, tackar! Får hoppas på det bästa
Citera
2010-11-04, 18:20
Medlem
tzjs avatar
Kan man tillaga kycklingfiléer i ugn utan att steka dem först?
Citera
2010-11-04, 18:24
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Kan man tillaga kycklingfiléer i ugn utan att steka dem först?

Klart att man kan, varför vill du inte steka dina fåglar?
Citera
2010-11-05, 08:35
Medlem
brunstigs avatar
Vart på mitt lokala torg förra veckan och fick med mig en bit rökt gås hem. Känns inte alls som fågel utan mer som typ renstek.
Några tips på hur man kan anrätta och servera den innan den förfars?
Citera
2010-11-05, 09:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstig
Vart på mitt lokala torg förra veckan och fick med mig en bit rökt gås hem. Känns inte alls som fågel utan mer som typ renstek.
Några tips på hur man kan anrätta och servera den innan den förfars?
Portionera den i tättslutande plastpåsar och frys. Den kan användas både varm och kall, som huvudrätt eller pålägg.

~Paul~
Citera
2010-11-05, 22:12
Hej alla!

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
~Paul~

...och särskilt Monsieur Paul.

Vilka proportioner använder ni er av när ni gör Wallenbergare? Jag brukar ha 100 g färs, 1 äggula och så 50 ml grädde på det. Vissa recept anger så mycket som 100 ml grädde per 100 g färs, vilket jag tycker verkar vara lite i överkant. Vad är egentligen poängen med att ha så mycket grädde i färsen? Det blir ju supergott med bara 50 ml... Och färsen borde väl bara bli ännu mer svårhanterlig ju mer grädde man har i.

Förresten, dePaul, vad säger du om det där med att skölja djupfrysta lingon och andra bär? Nödvändigt eller inte?
Citera
2010-11-05, 22:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Hej alla!

...och särskilt Monsieur Paul.

Vilka proportioner använder ni er av när ni gör Wallenbergare? Jag brukar ha 100 g färs, 1 äggula och så 50 ml grädde på det. Vissa recept anger så mycket som 100 ml grädde per 100 g färs, vilket jag tycker verkar vara lite i överkant. Vad är egentligen poängen med att ha så mycket grädde i färsen? Det blir ju supergott med bara 50 ml... Och färsen borde väl bara bli ännu mer svårhanterlig ju mer grädde man har i.

Förresten, dePaul, vad säger du om det där med att skölja djupfrysta lingon och andra bär? Nödvändigt eller inte?
OK . Jag kikar lite på Bourne-triologin. Återkommer med receptet i morgon.

När det gäller sköljning av djupfrysta lingon så ser jag ingen poäng i det. Djupfrysning dödar som bekant inte de eventuellt farliga bakterier som kan ställa till det i vår mag-tarmkanal. Att skölja dem hjälper heller inte mycket eftersom detta kräver starkare metoder än bara vatten.

I princip skulle man behöva en högtrycksspruta med 80 gradigt vatten och rejält mycket PSI under åtskilliga minuter, samt komma åt runt varje bär med potenta kemikalier .

~Paul~
Citera
2010-11-07, 15:02
Citat:
OK . Jag kikar lite på Bourne-triologin. Återkommer med receptet i morgon.

Tack för lingonsvaret, men... Hey dude! Däckat fullständigt framför dumburken den här gången eller? Wake the fuck uuuuupppp!!!
Citera
2010-11-07, 16:21
Medlem
dePauls avatar
Just det. Sorry, glömde. I morgon? .

~Paul~
Citera
2010-11-07, 21:20
Citat:
Just det. Sorry, glömde. I morgon? .

~Paul~

Ok.

Vad säger du om det här med viltkött och trikiner förresten?

Köttet man köper i butik ska ju vara besiktigat, men man blir ändå lite nojig ibland när man läser om vilken fruktansvärd sjukdom trikinos faktiskt är. Tänkte nämligen experimentera lite och byta ut kalvfärsen mot viltfärs. Runt 70 grader ska ju räcka för att vara helt säker, fast eftersom det är mycket grädde med i spelet så kanske det inte gör så mycket om det blir ännu lite varmare i köttet? Tänkte först bryna dem gyllenbruna i panna och sedan köra dem i ugnen på 180 grader i 10 minuter, det borde väl räcka för att få upp dem till 70 grader. Får väl kontrollmäta innertemperaturen med sondtermometer för att vara säker...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in